Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom
Objednajte si denný súhrn správ
Vyberiete si len témy, ktoré vás zaujímajú.
Zasielanie newslettra kedykoľvek vypnete.

Pozrite si miesta, kam sa nedostanete ani vlakom zadarmo

03.11.2014 | Ján Filip | © 2014 News and Media Holding

Bezplatné vlaky pre študentov alebo dôchodcov nútia štát pridávať nové spoje. Od decembra grafikon počíta s miernym posilnením vlakovej dopravy. To sa však už nebude týkať viac než tridsiatky tratí, na ktorých železnice v uplynulých rokoch zastavili premávku. Návrh nového cestovného poriadku nepočíta s obnovením dopravy na žiadnej z nich. TREND.sk pripravil prehľad a fotogalériu 33 tratí alebo úsekov bez osobnej dopravy. Snímky sú z rokov 2011-2013.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 3

Tagy

železnice

Pred veľkým rušením dopravy na lokálnych tratiach v roku 2003 obsluhovali železnice na Slovensku podľa prepočtov TRENDU viac než 3 500 kilometrov tratí. Dnes Železničná spoločnosť Slovensko vozí cestujúcich len na vyše 2 900 kilometroch. Veľká väčšina z tratí bez osobných vlakov je stále prejazdná a doprava by sa teoreticky dala obnoviť. Málokto to však očakáva a niektoré stanice už vyzerajú napríklad tak ako táto budova v národnostne zmiešanej obci Neded, kde kedysi končievala lokálka zo Šale...

Šaľa – Neded (okres Šaľa), 19 kmZdroj: Ján Filip

...alebo táto zastávka v Žihárci na tej istej trati. Ešte treba upozorniť, že prevádzkovanie vlakov funguje v réžii Železničnej spoločnosti Slovensko a infraštruktúru - koľajnice alebo stanice - majú na starosti ŽSR.

 

Šaľa – Neded (okres Šaľa), 19 kmZdroj: Ján Filip

Nie všetky stanice však postihol takýto postupný rozklad. Na niektorých tratiach zrušili osobnú dopravu len nedávno a vôbec nevyzerajú byť zdevastované. Ako napríklad táto stanica v obci Hatalov na zemplínskej trati Bánovce nad Ondavou – Veľké Kapušany. Na veľkej časti takýchto tratí stále funguje nákladná železničná doprava.

Bánovce nad Ondavou – Veľké Kapušany (okres Michalovce), 26 kilometrovZdroj: Ján Filip

Niekedy železnice rušili osobnú dopravu napriek tomu, že predtým ŽSR do trate investovali. Už klasickým príkladom je trať Spišské Vlachy – Spišské Podhradie. Po povodni v roku 2010 ešte opravili poškodený most cez Hornád za 1,1 milióna eur. Zrekonštruované dielo otváral minister Ján Figeľ rok a pol predtým, než za jeho nástupcu Jána Počiatka Železničná spoločnosť Slovensko zastavila vlakovú dopravu.

Spišské Vlachy – Spišské Podhradie, 8 kilometrovZdroj: Ján Filip

Niektoré trate sú síce ešte stále v správe ŽSR, ale žiaden vlak by sa tam už nedostal, pretože zarástli vegetáciou alebo vytrhali koľajnice. Takto dopadla napríklad 26-kilometrová trať z Komárna do Kolárova alebo päťkilometrový úsek trate Plavecké Podhradie – Plavecký Mikuláš pri Malých Karpatoch (na snímke). Takisto je už veľmi dlho neprejazdná aj trať z Turne nad Bodvou do maďarskej Tornanádasky. Zrušenie trate (ktoré napríklad umožňuje rozpredať príslušné pozemky) je však administratívne zdĺhavý proces.

Zohor - Plavecký Mikuláš (okres Malacky), 35 kmZdroj: Ján Filip

No a posledná skupina tratí sú také, ktoré už z pohľadu zákona traťami nie sú. Konkrétne medzi ne patria bývalé železnice Rimavská Sobota – Poltár, Kvetoslavov – Šamorín alebo Devínske Jazero – Stupava. Ministerstvo dopravy ich v uplynulých rokoch vyradilo zo siete a namiesto nich sa (v niektorých prípadoch) plánujú cyklotrasy. Kto by sa chcel po týchto bývalých tratiach prejsť už dnes pešo, musel sa by sa brodiť vysokou trávou a predierať krovinami. Koľajnice často už úplne zmizli. Prejsť sa po nich a zmapovať ich je malé dobrodružstvo.

Kvetoslavov – Šamorín (okres Dunajská Streda), 5 km, bývaláZdroj: Ján Filip

Fotografie takmer každej z tratí bez osobnej dopravy na celom Slovensku sú zaradené vo fotogalérii. Môžete si zároveň prečítať viac o ich osudoch.

Tému o situácii na železniciach, plánoch Regiojetu a o tom, čo budú spoločnosť stáť „vlaky zadarmo“ zas nájdete v aktuálnom vydaní TRENDU 43/2014.

TREND 43/2014

TREND 43/2014

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 3

Tagy železnice

Našli ste u nás zaujímavé články?

Pridajte si ich na svoj web pomocou spravodajského widgetu

Realitná inzercia

Byty Devín - pozor, začiatok výstavby!

Byty Devín - pozor, začiatok výstavby! Výhodná ponuka: 3 a 4-izbové byty v rodinných domoch s vlastnými záhradami, terasami a parkovacími miestami v cene vo vyhľadávanej lokalite BA – Devín.

Predaj - Prímorské vily v Chorvátsku

Predaj - Prímorské vily v Chorvátsku HERRYS ponúka na predaj vily na ostrove Ugljan v Chorvátsku. Krásne prostredie, plne zariadené s vlastným bazénom a plážou. Ceny začínajú od 280 000 EUR.

PREDAJ - 5i rodinný dom v Lozorne

PREDAJ - 5i rodinný dom v Lozorne HERRYS ponúka na predaj rodinný dom 30 minút od centra Bratislavy. 5 izieb, 2 poschodia, tichá lokalita a množstvo zelene. Cena 179 900 €.

Nové byty v Podunajských Biskupiciach

Nové byty v Podunajských Biskupiciach 1 až 4 izbové byty v dobrej cene na Kazanskej ulici, kolaudácia - koniec roka 2016.

Nové byty v Dúbravke - TUJETOIN

Nové byty v Dúbravke -  TUJETOIN Výborná občianska vybavenosť a pestré možnosti trávenia voľného času v blízkosti Devínskej Kobyly zaručujú pohodové bývanie - 2.etapa, 1-3 izb. byty

Kancelárske priestory na okamžitý prenájom

Kancelárske priestory na okamžitý prenájom Dve podlažia moderne zariadených kancelárskych priestorov s rozlohou 1 679 m2 na prenájom v celku, alebo po častiach: 1250 m2 alebo 429 m2.

Hypokalkulačka na výpočet hypotéky s RPMN

Hypokalkulačka na výpočet hypotéky s RPMN Poradíme vám ako vybaviť výhodnú hypotéku bez stresu a námahy. Úverové ponuky zo všetkých bánk vám pripraví hypotekárny broker zo spoločnosti Smart Brokers.

Alej Hrušov

Alej Hrušov Predaj stavebných pozemkov s kompletnými IS na výstavbu rodinných domov, pozemky od 500 - 1200 m² v peknom prostredí dunajskej hrádze v Kalinkove.

Pridať inzerát