Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Prečo nové byty nelacnejú

15.02.2010, 00:05 | Ľuboš Mistrík | © 2010 News and Media Holding

Ceny starých bytov padli, novým sa klesať nechce. Lákavé ponuky prichádzajú len podpultovo (pre predplatiteľov)

  • Tlačiť
  • 23

Nové byty pôjdu s cenami nadol o desatinu, tretinu či dokonca polovicu. Mnohí diskutujúci na internetových fórach na prelome rokov 2008 a 2009 takto predpovedali vývoj v rezidenčnom sektore.

Drastické zníženie cien prišlo, no len zriedkavo sa týkalo nových bytov. Postretlo najmä staré panelákové. Nové sa tvária, akoby sa ich kríza, a teda i nižšia kúpyschopnosť a horší prístup klientov k úverom, nemali týkať. Developeri dokončených projektov si názor diskutujúcich neosvojili.

Byty v novostavbách ostali v mnohých oficiálnych cenníkoch na úrovni spred roka. Ak zlacňujú, tak len pod pultom v kancelárii developera a možno o desať, pätnásť percent. Alebo dostanú „neodolateľnú ponuku“ privátni klienti bánk financujúcich daný projekt, ktoré tak chcú pohnúť so zaspatým predajom. No všeobecne investori spolu s bankami radšej čakajú na oživenie trhu a dopredaj za pôvodné ceny, tie súčasné oficiálne znižujú v priemere do desať percent.

Štatistiky Národnej banky Slovenska pritom hovoria za vlaňajšok o prvom medziročnom poklese cien starých i nových bytov od vstupu krajiny do Európskej únie. Celoslovenský prepad dosiahol jedenásť percent. No ceny ťahali nadol hlavne staršie byty. Veď v ponukách realitných portálov sa z času na čas objavujú ponuky, aké boli pred rokom v rovine snov. Za starší panelák sa neraz pýta o tretinu menej.

Nahlas či radšej potichu

Reči o zľavách a šuškanie o tom, že ten, či oný projekt je vo výpredaji, spustila finančná skupina J&T. Jej River Park na bratislavskom nábreží sa vďaka nákladnému marketingu dostal do povedomia 40-percentnými zľavami. Hoci štyridsať nebolo vždy štyridsať a ceny i po zľave zostali pre časť záujemcov o takéto bývanie privysoko.

No zľavu z reklamnej kampane začali mnohí klienti očakávať ako štandard i pri iných projektoch. Za celý rok sa vo veľkom nič podobne bombastické neopakovalo. Zľavy sa ponúkajú potichu a týkajú sa zväčša niekoľkých projektov v problémoch, takých, kde už banke došla trpezlivosť.

„Pripravujeme produkt, ktorý by sekundárnemu trhu konkuroval.“

„Jedna zľava vytvára túžbu po ďalšej.“

„Ak je produkt taký zlý, že ho nikto nechce, nepomôže žiadna zľava.“

Vo zvyšnej časti textu spoznáte názory konzultanta i bankára na zlacňovanie nových bytov, ako aj dôvody prečo ceny nejdú výraznejšie nadol. Celý text bol zverejnený v tlačenom TRENDE, preto je dostupný len pre predplatiteľov. Prečítajte si ho po prihlásení (kliknite tu).

  • Tlačiť
  • 23