Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Rekreačné apartmány vychladli

10.05.2009, 18:17 | Ľuboš Mistrík | © 2009 News and Media Holding

Záujem o víkendové byty je v porovnaní s boomom takmer nulový.

  • Tlačiť
  • 2

Horské apartmány boli pred niekoľkými rokmi výnosná investícia. Pri priemernej cene o niečo nižšej ako tradičný byt ponúkali štvorpercentné ročné zisky, nehovoriac o náraste hodnoty apartmánu o ďalšie percentá ročne. Kým sa prvé apartmánové komplexy dokončili, realitný trh postihlo oslabenie dopytu. K nemu sa pridala slabá tohtoročná turistická sezóna a sľubované výnosy sú len snom. Závisí však od lokality.

Vyššia ponuka ako dopyt

Predaj rozostavaných projektov viazne od minulého roka. Pri víkendovom byte ide navyše o nehnuteľnosť, ktorou si klient nepotrebuje nutne riešiť bývanie. V časoch krízy sa takýto nákup odloží ako prvý. „Oproti obdobiu do vrcholiaceho boomu minulého roka je predaj na úrovni zhruba 5 až 10 percent,“ hovorí Martin Ilavský, šéf realitnej kancelárie REB Real Partners. Predaj podľa neho takmer stojí a trh je blízko nule. Keďže ide o niečo, čo človek nevyhnutne nepotrebuje, nákupné rozhodnutie odkladá, uvažuje.

apartmanypriloha09.jpg

Dôvodom slabého predaja je podľa neho hranica akceptácie cien. „Strop je zhruba 2 300 eur za štvorcový meter vrátane DPH,“ mieni. Dodáva aj, že ponuka bola už dávnejšie oveľa väčšia než dopyt. V súčasnosti je v ponuke podľa analýzy realitnej kancelárie Lexxus viac než 70 projektov s celkovým počtom 4 600 apartmánov. Z toho má byť približne polovica ešte voľná. Väčšina sa nachádza v horách pri lyžiarskych strediskách, vo Vysokých či Nízkych Tatrách, v Liptove, na Kysuciach a Donovaloch. Objavujú sa aj prvé lastovičky pri termálnych kúpaliskách alebo aquaparkoch. Pri Thermalparku Bešeňová napríklad vyrástol apartmánový komplex, kde má byť voľný už len jeden byt.

Obsadzovanie

Vysokohorský apartmán je definovaný ako tradičný byt, len developeri v ňom ponúkajú aj kompletné správcovstvo a obsadzovanie. Keď si klient kúpi svoj priestor, stará sa mu oňho správcovská spoločnosť zriadená či najatá developerom. Tá celý komplex obsadzuje rekreantmi za príslušné poplatky. Rekreant si na noc zaplatí zhruba 50 až 200 eur za zväčša dvojlôžkový apartmán. Z prenájmu potom ide isté percento správcovi a niečo majiteľovi apartmánu. Aby sa nestávalo, že klient za rovnaké peniaze dostane rôzne vybavenie, víkendové byty zariaďuje developer jednotne. V závislosti od projektu dostanú pravidelné výnosy majitelia všetkých bytov v rezorte bez ohľadu na to, či bol ich konkrétny apartmán vyťažený alebo nie. Takto to plánuje britský developer Letterstone v prípade svojho zhruba 400-bytového komplexu Silver Resort vo Veľkej Lomnici. Zástupcovia hovoria o akomsi „rental poole“, z ktorého sa budú výnosy rozdeľovať medzi všetkých.

Inak to plánuje developerská spoločnosť Esin Group v prípade svojho tatranského komplexu Apartmány Lomnica. Sto bytov predáva za ceny zhruba 2-tisíc až 2 300 eur/m2 vrátane DPH a predaj si pochvaľuje. V súčasnosti má predaných zhruba 40 percent. Obsadzovanie si zabezpečujú majitelia apartmánov vo vlastnej réžii. Ak im nájomníka nájde developer, berie si 15 percent z nájmu. Keď sa majiteľ rozhodne ísť na víkend do svojho bytu, nemusí platiť nájomné.

Garancie

Málo projektov je však dokončených, nemožno preto zatiaľ presne sledovať ich obsadenosť. Medzi tie hotové patria napríklad komplexy pri stredisku Malinô Brdo – Fatrapark a Apartmány Hrabovo. Krátko skolaudovaný je aj rezort Apartmány Lomnica v Tatrách. Reálne skúsenosti s prevádzkou však má len málokto, nateraz sa preto treba spoľahnúť najmä na sľubované výnosy. Spoločnosť Nelly Group napríklad predpokladá návratnosť investície za 8,5 roka v prípade svojho projektu vo Veľkej Rači. Pri predpokladanej kúpnej cene 105-tisíc eur za apartmán má ročný výnos dosahovať takmer 12 percent. Čísla však rátajú s vysokou obsadenosťou. Iní developeri sa pre zvýšenie atraktivity svojho projektu rozhodli zisk počas prvých rokov garantovať. Môže ísť o 5 percent z kúpnej ceny apartmánu, ktoré majiteľ dostane naspať. Na Slovensku zatiaľ garantuje len minimum projektov.

Ilustračné foto - Rastislav Ovšonka

  • Tlačiť
  • 2