Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

V Bratislave nie je z čoho vyberať, ceny starších bytov rastú

02.11.2018 | Tomáš Vašuta

Diskusia (37 reakcií) Pravidlá diskusie

02.11.2018 | Don Quijote

Som zvedavý, kedy táto bublina spľasne. Aspoň vidíme, ako funguje regulácia trhu. V Bratislave je naopak najviac voľných bytov a ceny napriek tomu rastú. Aj vďaka takýmto PR článkom.

02.11.2018 | @@@

snaha nabaliť sa čo najviac je vždy vysoka ....aj preto na slovensku štat nemože stavať žiadne byty aby sukromnici neprišli o tento vyznamny biznis na kotrom dobre zarabaju a kvoli ktoremu si mnohi byty nemožu dovoliť a nakoniec ich beru na hypoteky a zadlžuju sa na 30 rokov čo z ludi robi dobrych otrokov najmä pre firmy :D ....ale ved o to tu cely čas aj ide :D

02.11.2018 | al0

a preco by si mal hocikto dovolit kupit byt len tak za hotovost bez hypoteky? Kde v zahranici to tak funguje?

To len ten vas vodca co vybavuje vlastnou hlavou peniaze v igelitkach moze kupovat nehnutelnosti za cash.

02.11.2018 | @@@

no ano maš pravdu asi aj tvoji kamarati a znamy sa potrebuju nabaliť :D ....potom sa nestažuj ako to vyzera ked bordel tak bordel :P

02.11.2018 | shaggy

Prečo by štát mal čokoľvek stavať za moje peniaze?
Ale áno, o tej snahe nabaliť sa, máš pravdu. Najviac sa na tom nabalí štát - na jednom byte tvoria platby odvedené štátu približne 1/3.

02.11.2018 | @@@

to preto že tvojim riešenim je zrušenie celeho štatu ale pokial štat nezrušiš tak potom aj toto je cesta ....ale ked zrušiš cely štat tak ako chceš potom ani toto nebude potrebne

02.11.2018 | Vlasko

Si zabil ako obvykle. Nic o tom ako CB sposobuje ze hypoteku dostane pomaly aj bezdomovec. Firma nikoho nenuti brat hypoteku, to robia ludia sami

02.11.2018 | @@@

je jasne že keby CB neexistovali tak tie ceny bytov a domov budu ovela nižšie :)

02.11.2018 | Bosss

To by som rad vedel, z coho vychadza ta vasa informacia, ze v BA je daleko najviac bytov a cena rastie? Lebo tato informacia je uplny nezmysel. V BA je aktualne najnizsia ponuka volnych bytov, aka kedy vobec na trhu bola. Len aby ste boli v obraze...
A je to silny faktor, ktory sposobuje rast cien bytov.

02.11.2018 | reddington

v ba nie je ziadna bublina len sa malo stavia a je velky dopyt
ale to by negramotny socialista ako ty musel najprv. otvorit oci

02.11.2018 | @@@

malo sa stavia ?....ved ba kraj dnes žije 12% obyvatelov slovenska ale napriklad v provon polroku 2018 tam postavili a dokončili 28% všetkych bytov na slovensku .....

02.11.2018 | carlosko

Ty porovnávaš neporovnateľné. Len teraz neviem, či úmyselne alebo z nevedomosti. Keď už, tak musíš porovnávať percento dokončených bytov s percentom obyvateľov, ale len na území, kde sa byty stavajú. Čo ti poskytne analýza okresu, kde sa nič nestavia?

02.11.2018 | @@@

ved to som urobil ....tak čo chceš ? ......

02.11.2018 | gejza77

cenový kartel realitných kancelárií a developerov v priamom prenose

02.11.2018 | al0

nefnukaj, raz si tu garzonku v Malinove mozno budes moct dovolit

02.11.2018 | shaggy

Nechaj ho. On je pán makroekonóm (a netvorí žiadnu hodnotu) a vadí mu, že sa trh nespráva tak, ako si s kamarátmi, sociálnymi plánovačmi, naplánovali.

02.11.2018 | catto

Kupovať starý byt, hoci je trošku lacnejší je dvojsečná zbraň - ja som v novostavbe platil nájom okolo 100€ mesačne za štvorčlennú rodinu (ale nemali sme v dome výťah), kolega vo Vrakuni len s manželkou platí cez 200€ - najvyššia položka, splátka úveru na zateplenie a rekonštrukciu spločných priestorov.

02.11.2018 | Morris

samozrejme, treba si to spočítať a prihliadnuť na konkrétnu stavbu.
Viem si predstaviť, že 100 ročný dom po rekonštrukcii nebude 30 rokov potrebovať zásadnejšiu investíciu. Pravdupovediac nie som si úplne istý, či všetky novostavby vydržia 30 rokov bez investície.

02.11.2018 | shaggy

Asi tak. Stačí sa pozrieť na stavby jedného známeho slovenského statika. Ľudia kúpili byt v novostavbe a aj tak ich to stálo nemalé peniaze:
https://spravy.prav...

02.11.2018 | Mati Hrnec

Ak toto bude pokracovat tak veselo investovat aj teraz do USA akcii ...ak vy vsetci verite nasemu prepakovanemu trhu s nepriaznivou demografiou tak USA a dolarove investicie do nej su zarucenou istotou "zbohatnutia"...lebo ked si kychne USA tak pan Boh zavaruj Europu s niekolkorocnymi sadzbami aktualne na 0% akoze uz "zotavenu"z krizy a zvysok Sveta vratane rozvojovych krajin :-D

02.11.2018 | čézare

bytov je a bude malo, dôvod je, ze po babkách pokiaľ niekto nemusel nepredal byt ale ho prenajal. a preto tato skupina starých bytov nie je v ponuke. Supluje to výstavba nových. Mnoho ľudí chce novostavbu a preto je tlak na ceny. Ceny v určitých lokalitách v BA keď bola kríza neklesli resp. velmi malo... ale rozhodne neklesli pod kupnu cenu ... toto sa ale lahko moze stat nakupom nových bytov mimo BA a na periferii adeptom na prerobenie je cela stvrt Bory a Slnecnice + satelity ako rovinka apod ... tak isto je aktualne masaker v Malackach ... tam tiez aktuálne je cena bytov na sialenych cislach lebo ich je malo ...

02.11.2018 | PaloK

Obycajna sprosta pracka penazi ruka v ruke s bankarskou mafiou nedovoli, aby ceny klesli na povodne normalne urovne. Ceny zvysuju ludia a firmy, ktori v nehnutelnostiach peru peniaze alebo ich kupuju na firmu (Panorama City je plne takýchto "obyvatelov").
Banky davaju uvery aj "do buducnosti", tzn. poskytnu uver s predlznou lehotou vyplaty ludom, ktori maju znacne vlastne prostriedky, ale rozhoduju sa, kedy to cele "pouziju".

Stratovi na tomto skokovom zdvihnuti cien budu JEDINE a JEDINE obycajni ludia, ktori si kupili "moderny" 3izbak v novostavbe za obrovske peniaze, v momente, ked praskne uverova bublina a banky zacnu pekne dvihat uroky. To bude nestastia na Zemi.

02.11.2018 | martin33

Nerozumiem tomu, preco sa oplati kupa bytu "na firmu", ked doba odpisovania je v sucasnosti 40 rokov a zaroven, hrozi riziko, ze ak sa firma dostane do problemov, tak prve po com pojde exekutor, budu nehnutelnosti firmou vlastnene.
Ano, ako "pracka penazi" z roznych "alobalovych kesoviek" sa byty pouzivaju, "ctihodny politik" potom argumentuje, ze financne prostriedky ziskal z predaja bytu (alebo skladu ako Pellegrini).

02.11.2018 | PaloK

Pretoze z nehnutelnosti sa stala obchodna komodita, a jej ucelom nie je byt vlastneny, ale byt stale otacany. Firma ten byt po vhodnom case preda kvoli rozdielu trhovej ceny.

02.11.2018 | martin33

Tak potom sa ten byt raz na trh dostane a ked sa ich tam dostane dost vela, tak to sposobi pokles cien.
Ak sa raz zmeni danovy mix, tak ako odporuca OECD, teda sa znizi dan z prijmu a zaroven zvysia dane z majetku (hlavne z nehnutelnosti) tato strategia bude dost nevyhodna.

02.11.2018 | Morris

na Slovensku urcite zvolia lepsiu strategiu - zvysia aj dan z prijmu aj dane z majetku.

02.11.2018 | PaloK

To je ucebnicova teoria, ktora bola x-krat experimentalne dokazana ako nefunkcna. Ceny neklesnu. Takych bytov sa samozrejme nedostane na trh dostatocne vela, aby ovplyvnili ceny, okrem kupujicich na tom nebude mat nikto zaujem. A banky uz vobec nie.

02.11.2018 | martin33

Cena je vzdy otazka dopytu a ponuky, ak bude maly dopyt a vysoka ponuka, tak ceny klesaju, to nie je teoria, tak to funguje aj v praxi. V nehnutelnostiach, ktore nie su az tak likvidne ale tento mechanizmus posobi ovela pomalsie, teda pokles moze trvat aj roky.
Na znizenie dopytu a zvysenie ponuky bohato staci, ak sa v BA zavrie a presunie na Ukrajinu par centier zdielanych sluzieb.

02.11.2018 | @@@

"doba odpisovania je v sucasnosti 40 rokov" .....a čo ak si na to zoberie na to pôžičku ? .......

02.11.2018 | martin33

Nie som si isty, ci banky davaju dlhodobe hypoteky firmam rovnako ochotne a za rovnako nizke uroky ako fyzickym osobam. Firma o desiatky rokov nemusi vobec existovat.

02.11.2018 | @@@

ved to že nemusi existovať ale zatial to možu firmy využivať ....a ja som nepisal o hypotekach tie asi firmy nedostanu ale pôžičkach nasledke ich splatky su prenesene do nakladou a umelo takto znižene zisky a po splateni nie je problem previesť cely byt na majitela firmy ....takže ano ak firma skrachuje skôr to preberu exekutori ak neskrachuje o to viac je to prinosom pre majitela ktory tam može žiť počas celeho času a všetky naklady aj elektrina vykurovanie voda a neviem čo v byte su naklady firmy a umelo znižene zisky ...dnes firmy využivaju mnohe veci na skryvanie ziskov ....pravda je taka že v ba je takto velmi vela bytov čo patria pod firmy takže nejaky zaujem a dôvod toho prečo tolko firiem vlastni v ba byty tam isto musi byť

03.11.2018 | PeterKN

Mýliš sa ako obvykle:
Ak by firmy hypoteticky kúpili byty na pôžičku od banky nič to nemení na odpisovanej sadzbe 40rokov,to znamená,že ročne si vieš dať do nákladov-1/40 do nákladov plus úrokové sadzby,čo je dnes zanedbateľná čiastka.
Ale musím Ti dať zapravdu náklady na vykurovanie,elektrika a voda ide do nákladov firmy ak tam má sídlo.
Po zaplatení pôžičky by firma ak by to chcela predať majiteľovy alebo inej prepojenej osobe,tak na základe znaleckého posudku ho môže predať a to DPH,ktoré bolo vyžiadané od štátu pri kúpe,bude pri predaji zaplatené firmou a fyzická osoba-občan to celé zaplatí-skôr či neskôr si štát príde na “svoje”
No neviem či to je taký fantastický biznis..?
Samozrejme ak má firma zdanené peniaze na účte a nemá iné investičné možnosti,tak v tom prípade sa oplatí iinvestovať do nehnuteľnosti ušporiť na nejaký čas 1/5 nákladov za byt(Dph) a náklady spojené s bývaním si dať do nákladov firmy.
Asi tak nejak a dostal si odpoveď prečo veľa firiem vlastní byty v BA.

03.11.2018 | @@@

ved o tie uroky v podstate ide ...ty pišeš dnes je to zanedbatelne no ano ale to nemusi byť v buducnosti ...uvedom si že napriklad byt hodnota 150tisic eur ale po zaplateni aj urokov to može byť aj 180 tisic takže 30tisic v podstate končia ako naklady to nemusi potom majitel firmy platiť ...a o dph tu tak ani nejde ide o umele zniženie ziskov kvoli tomu a potom z tych ziskov neplati dan zo zisku ....v podstate dnes si može majitel žiť na ukor samotnej firmy a všetko učtovať do nakladou firmy to všetko umelo zniži zisky firiem a čo si vyplati to ma v čistom do zalohy takže z toho už nič svoje bežne vydavky nemusi hradiť ....potom je jasne že ked tito ludia pridu o firmu napriklad ked skrachuje priachadzju o všetko ked všetko je napisane na firmu od aut až po byt .....niektory si aj dovolenku zaučtuju ako pracovnu cestu a podobne

04.11.2018 | pinpo

umele znizenie ziskov = nemas pravdu, ak predas byt tak ten prijem sa ti tam znova objavi, takze o par rokov to budes musiet zaplatit
nic na tom neusetris
keby to bolo take uzasne, tak by si kazdy kto kupuje nehnutelnost ju kupil rovno na novozalozenu sro s rucenim fyzickej osoby

04.11.2018 | @@@

no ale ked ju predaš sebe za euro tak sa ti objavi čo ? ...ja tu skôr pišem o tom že umelo sa znižia tie zisky o tie uroky .....on piše že je to zanedbatelne ale tak to až zanedbatelne nie je ked berieš byt za 150 tisic eur a splatiš aj z urokmi 180tisic eur a 30 tisic je rozdiel na urokoch ......

inak potom vysvteli prečo to tie firmy nakoniec tak robia a načo nakupuju byty ked ich ani nepotrebuju nejaky zaujem prečo to robia tam musi byť lebo nikto nerobi veci len tak

02.11.2018 | tono.hajduk

Ja mam odlisny nazor a to - predat. Dostupnost hotovosti uz nizsia nebude.

02.11.2018 | olivertwist

... a to ešte len PÔJDU HORE, v prahe sú ceny v priemere takmer o 70% vyššie !!!