Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Čo prinesie Bratislave parkovacia politika? 10 otázok a odpovedí

11.04.2019, 15:45 | Martin Poláš | © 2019 News and Media Holding

Mesto musí byť pre ľudí, nie pre autá. Aj s týmto motívom predstavil návrh mestskej parkovacej politiky primátor Bratislavy Matúš Vallo. Opatrenia majú vojsť do účinnosti v roku 2020. Nebudú sa týkať všetkých mestských častí v rovnakej miere. Tie si samy vyberú regulované zóny. Pozrite si odpovede na najčastejšie otázky súvisiace s parkovacou politikou v hlavnom meste.

  • Tlačiť
  • 47

1. Ako bude fungovať

Bratislava bude obyvateľom, ktorí vlastnia autá (prípadne si ich prenajímajú či majú služobné vozidlo), s trvalým pobytom v hlavnom meste vydávať za ročný poplatok rezidenčné parkovacie karty.

Ich držitelia budú môcť parkovať vo svojej rezidenčnej zóne – v okolí svojho bydliska. Zároveň budú môcť dve hodiny denne parkovať aj v inej mestskej časti zadarmo (v rámci poplatku za kartu) a získajú tiež 100 hodín parkovania zadarmo vo svojej zóne pre návštevy.

„Situácia vo verejnom priestore nášho mesta je katastrofálna a je najvyšší čas ju zmeniť. Zaparkované autá sú všade, prispievajú k degradácii verejného priestoru v meste,“ povedal k návrhu parkovacej politiky primátor Matúš Vallo, podľa ktorého je inšpiráciou aj to, ako si s podobou situáciou poradili v minulosti aj iné okolité metropoly.

Parkovacia politika je podľa neho najúčinnejším a overeným nástrojom na riešenie situácie v Bratislave, kde neustále rastie počet áut. „Ulice nedokážeme nafúknuť ani zvýšiť šmahom ruky počet parkovacích miest, preto musíme začať parkovacie miesta regulovať.“

Na príprave parkovacej politiky spolupracuje magistrát so všetkými mestskými časťami. Tie súhlasia so základným konceptom, ale o niektorých detailoch sa ešte bude rokovať.

Jeden z rozporov načrtol starosta Petržalky Ján Hrčka – karta má byť podľa návrhu mesta viazaná na miesto trvalého pobytu, ak teda občan býva v inej mestskej časti, musel by riešiť zmenu trvalého pobytu. Starosta Petržalky preferuje výber rezidenčnej zóny na strane obyvateľa (nepodmienený adresou trvalého pobytu, ktorú môže mať napríklad v rodičovskom dome).

2. Koľko sa bude platiť

Ročná rezidentská parkovacia karta pre prvé auto v domácnosti bude stáť 49 eur (za domácnosť sa považuje byt alebo rodinný dom). Za druhé auto bude cena 150 eur a za tretie auto 500 eur. S vydávaním štvrtej karty magistrát nepočíta, cieľ je opačný – znižovať počet áut a motivovať domácnosti napríklad aj k tomu, aby sa zbavili vozidla, ktoré nevyužívajú. Pre držiteľov preukazu ZŤP bude karta zdarma.

Dvojhodinový balík parkovania v iných mestských častiach, ktorý je v cene ročného poplatku, má slúžiť na praktické veci ako vyzdvihnutie detí zo škôlky, nákup a podobne. Dve hodiny považuje mesto za dostatočný čas.

Neprehliadnite

M. Vallo tvrdí, že na parkovacej politike Bratislava nechce primárne zarábať. „Spoplatnenie je cieľ, ako mať lepší verejný priestor, menej stresu v autách a jednoduchšie parkovanie. Nikde na svete nie je otázka pri parkovacej politike či platiť, ale koľko,“ povedal.

3. Koho sa bude parkovacia politika týkať

Primárne obyvateľov regulovaných zón, ktorí budú môcť parkovať auto v zóne len si vybavania spoplatnenú kartu.

Státie na zakúpenom parkovacom mieste alebo v garáži nebude spoplatnené. „Fáma,

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS
s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 47

Tagy Bratislava, parkovacia politika