Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Bratislava musí dopravu zefektívniť. Viac koľají pomôže len čiastočne

27.03.2019 | Jozef Ryník

Diskusia (76 reakcií) Pravidlá diskusie

27.03.2019 | Cenek

Zatial teda bus pruhy (a pozor, bus pruh je fajn!) stylom ze zapcha zapcha zapcha bus pruh vela neriesia, skor komplikuju zivot.
Pevne dufam, ze dopravne znacenie od Eurovei napriklad pred mostom apollo kde sa da ist len jednym pruhom na pristavnu, prikazany smer je na poslednu chvilu a tak, ze polovica ludi nevie ze tam prikazany smer v levom pruhu zase je, zakaz osobnych aut namiesto bus pruhov, to cele nejako nevyzera, ze by to robil odbornik. Skor diletant.
Osobne si nie som isty, ci velkost znacenia a jeho vzdialenost od krizovatky splna normy, lebo podla mna nie. A ak ano, tak su fakt zle, ale to uz nie je temou na tychto ludi, ale inam

27.03.2019 | citatelTrendu

Choď do Viedne, tam je oveľa viac BUS pruhov a vodiči tie obmedzenia zvládli. Dokonca aj viac cyklopruhov, zelenú vlnu majú chodci nie autá ako na Zlodejsku kde KDI šikanuje chodcov.

27.03.2019 | Roman Kanala

Existuje aj iné riešenie. Ide o triviálne riešenie 0,0,0. Nerobiť nič a rovnovážny stav nastane taký, že dedina bude praskať vo švíkoch. Peniaze použiť inde, len nie na Bratislavu a Žilinu. Potom sa aj iné dediny stanú vhodným miestom na život. Atraktivita Bratislavy sa zníži a problémy sa vyriešia samé.

27.03.2019 | Morris

je to jedna z moznosti.

Problem je, ze su medzi nami ludia, ktori si totalne nevazia cas, teda ani zivot. Sedia kludne 2h denne v aute. Jasne - je to ich cas, ich vec, ich peniaze. Ale obtazuju tym druhych. Co s tym?

27.03.2019 | Marek111

kanala - to je ako z rise fantazie. ako si predstavujes, ze to bude fungovat?
chapes, ze ti ludia idu do miest, lebo je tam okrem prace aj vybavenost?

27.03.2019 | @@@

mnohi ti ludia su do miest nuteni chodiť a to je rodziel ....nuteni to znamena že keby mali možnosť ostať tak odkial pochadzaju nikdy by do ba nešli .....ale takto politici za 30 rokov zariadili že všetko konči len v ba a okoli čiže každa väčšia zahranična investicia a namiesto toho aby sa to kritizovalo sa len vyhovara že ina cesta nie je lebo ba je niečo viac a potom sa nadava nadava že su preplnene cesty nadava sa že slovaci nechcu odchadzať z chudobnych regionov za pracou nadava sa na vysoke ceny nehnutelnosti a podobne dalšie a pritom je to len preto že za 30 rokov každy vlada čo bola pri moci myslela len na to aby ba a okolia bolo na tom čim lepšie ....a na ostatnych sa vys.rali

27.03.2019 | Morris

na juhu tiez nie je dialnica a praca tam je.

Vzdy je to tak, ze do miest sa dochadza. Na vychod aj na zapad od Slovenska.

27.03.2019 | @@@

ano do mesta ale nie na opačny koniec slovenska len preto že v najbližšich mestach nič nie je

neviem prečo je tu cely čas snaha tlačiť cele slovensko len do ba ....asi preto aby vybrane skupiny na tom dobre zarobili takže kecať o moralke ale spravať sa nemoralne :D :D :D

27.03.2019 | salamoon

na ktorom juhu ? na zapadnom ? :D

27.03.2019 | mba

Prahu stoji MHD viac ako 430 mil. EUR rocne, elektricenka na jednu z najkvalitnejsich MHD v Europe stoji obcana 140 EUR/rocne na celu Prahu a okolie, deti MHD zdarma, matky s dětmi MHD zdarma, bezbarierova MHD.... Kazda sranda nieco stoji. Dokial sa stat nerozhodne naozaj do BA investovat, zmena navykov bude este velmi dlho trvat (ak sa to vobec podari). M.

27.03.2019 | Cenek

Clovek je z logiky veci tvor ktory zvazuje za a proti.
Ak bude MHD funkcna, cista, rychla, tak len magor sa bude vozit autom.
Zial na SVK aktivisti nejdu cestou skvalitnit MHD, ale ztazit vyuzivanie IAD (auta).

27.03.2019 | @@@

važne ....takže v usa je mhd nefunkčna pomala špinava preto sa všetci vyvažaju v autach ? :D

27.03.2019 | Bejbe01

v usa mas x miest kde ta mhd je len aby sa nepovedalo, realne nepouzitelna, plus ich mesta su casto velmi roztahane
ale napr v NYC je zbytocnost mat auto a vacsina sa tam presuva metrom, pretoze to je proste rychlejsie
takze porovnavat mhd v usa s bratislavou je chore, vyber si konkretne mesto a to porovnaj

27.03.2019 | @@@

to su len vyhovorky

27.03.2019 | Cenek

V mestach sa v autach az tak nevyvazaju. V NY je auto problem. Inde su tie vzdialenosti tak velke a osidlenie tak riedke, ze auto je nutnost. Preto vodicak od 16rokov. A preto je odobratie vodicaku takmer no-go, horsie ako basa.
Ale to si predsa vedel aj bezo mna.

27.03.2019 | martin33

Pokial mam kapacitu limitovanu infrastrukturou, tak inak ako znevyhodnenim tych sposobov dopravy, ktore maju najhorsi pomer prenesene osoby/zataz infrastruktury (a to je IAD), sa ist neda.

27.03.2019 | zakaznik

Typické ľavicové uvažovanie.
Pre mňa zdarma, nech financujú môj život všetci ostatní.

27.03.2019 | Morris

ale ak by sa aj za urcite peniaze podarilo 20% ludi motivovat na prestupenie do autobusov, lepsie by sa nam jazdilo autom.
T.j. im to zaplatime, ale nieco za to aj ziskame.

27.03.2019 | @@@

maš pravdu presne takto ludia financuju cesty pre tych čo využivaju len auta a nie mhd .....alebo si mysliš že tie cesty sa robia zadarmo ???

27.03.2019 | shaggy

Nie. Platia sa z daní motoristov. To bude ľavicových sĺz, keď raz radikálne ubudne aut a budete si za tie cesty musieť platiť sami zvýšenými daňami (a nebudú to za vás robiť majetnejší/firmy).

27.03.2019 | @@@

ano z dani motoristov ...z dani ludi na vychode sa postavi obchvat ba ktory väčšina ludi na vychode ani nevyužije .....nevadi ved prachy idu pre blavu a to je to čo slovensko potrebuje bohatu blavu a chudobne regiony

27.03.2019 | pinpo

zas dalsi nariekac, chod do bratislavy na cesty a po sidliskach, ti vychodniari su uz v bratislave, takze to vyuziju pocas tyzdna

27.03.2019 | @@@

to mysliš tych 10% a ten zyvšok 90% doplaca ...ja viem neprekaža ti to ale keby to bolo opačne a uprednostnila by sa dialnica košice michalovce užhorod pred obchvatom ba tam by si od zlosti každy den pisali v nejakych mediach članky proti tomu ....všakže ....ako teraz ked nikomu obchvat ba neprekaža a ked sa dokonči čo bude už neskoro tak sa vyroja experti z novin alebo rôzny politici ktory to budu kritzovať dnes us ticho lebo je to pre blavu :D :D :D

27.03.2019 | shaggy

Keď sa prestanú budovať veci na východe z daní Bratislavčanov, potom sa môžeme začať baviť.

27.03.2019 | @@@

take sa ani nebuduju :P

27.03.2019 | Martinoid

Hlavne nakupujte poriadne autobusy ako Mercedes a nie tie ceske smejdy, v ktorých citit kazdu nerovnost cesty!!!

27.03.2019 | zakaznik

Druhá možnosť je odstrániť tie nerovnosti cesty.

27.03.2019 | Martinoid

Aj to, ale aj kopnut Ja a Ty do ri.i aj so skorumpovanými zmrdmi s ich pat dverovými na mieru usitými obstarávaniami.

27.03.2019 | shaggy

Dúfam, že ti nebude vadiť, ak si za tie Mercedesy priplatíš. Alebo chceš kvalitu na úrovni Mercedesov za cenu na úrovni Sor?

27.03.2019 | Martinoid

Neviem o tom zeby som nieco priplacal, ked sa nakupovali Mercedesy.

27.03.2019 | shaggy

Hej, preto sa ich nakúpilo 40 vs. 180 kusov Sor.

27.03.2019 | peter fodrek

Problémy MHD/IDSBK sú hlavne
1. Dlhé radiálové trate bez prepojení medzi nimi- Ak sa električka pokazí je vyradená celá radiála na pol dňa,lebo nie je možné miesto nehody obísť.
2. Presnosť, totiž jediná istota je, že v čase v ktorom je spoj v cestovnom poriadku, určite spoj nepríde
3. NEkonfort - V Drážďanoch sa dá sadnúť si v spoji MHD aj počas dopravnej špičky.

" v jednom pruhu na Gagarinovej ulici prejde za hodinu v dopravnej špičke v autách asi 900 ľudí. V tom istom pruhu prejde v MHD 3 000 ľudí a ešte zostáva voľná kapacita 1 700 ľudí. "
https://www.student...

Tak povedzme prierné auto je Octavia
Délka: 4659 mm
Šířka: 1814 mm
https://www.vybermi...

Plocha je Octavie 8.45 m^2 ma 5 osôb v Octavii alebo 1,69 m^2 na osobu
Ak by platil pomer k MHD, tak v MHD je to 0,3236 m^2 na osobu a to je 56 cm x 56 cm vrátane batožiny To nie je na sedenie


Ústav na výkon trestu odnatia slobody Nitra-Chrenová je jedinou ženskou väznicou na Slovensku.
Celková kapacita ústavu je 283 miest pri ubytovacej ploche 4 m^2 na 1 odsúdenú ženu.
http://www.vazen.sk...

27.03.2019 | Morris

vies v kolkych autach rano ide 5 ludi?
V ziadnom...

ak sa pocas dopravnej spicky da v MHD sadnut, znamena to, ze funguje neefektivne - spoje su prilis nahusto.

28.03.2019 | Valec57

V Drážďanoch som síce v špičke necestoval, ale nemôžem povedať, že by sa vozili len sediaci cestujúci. Koniec koncov, zmieňuje sa o tom samotný DVB na svojej stránke:
"Při maximálním vytížení kapacity našich vozidel vycházíme z maximální hranice míst na stání pro tři osoby na každý metr čtvereční a vědomě tak nevyužíváme hodnotu obvyklou v našem oboru, která je 4 osoby/m². Že jsou naše čísla v pořádku, dokazuje také nejvyšší spokojenost s nabídkou míst ve vozech ve srovnání průzkumů mínění zákazníků s 30 jinými dopravními podniky."
https://www.dvb.de/... časť Jak lze lépe využít kapacity míst?

27.03.2019 | rodo

Ak má byť električka nosný dopravný systém, tak treba zrušiť polovicu až dve tretiny zastávok.

27.03.2019 | AT&T

Keby stáli všetky osobáky na Patrónke pri železnej studienke a podobne ako pri vinohradoch, tak by sa ešte dalo začať staviať čiastočne na železničnej doprave v rámci BA už dnes.

28.03.2019 | Valec57

Osobáky tam stoja všetky, nezastavujú tam len REXy a diaľková doprava.

27.03.2019 | citatelTrendu

Pomerne lacné riešenie, ale efektívne je budovanie BUS pruhov. Nekompromisne, veď ak máme motivovať ľudí do MHD tak ju treba zrýchliť. Vo Viedni sú BUS pruhy využívané veľmi čast a to majú aj metro o ktorom môžeme len snívať. Jasné že pomôžu aj vôaky v meste, gro dopravy ale troria autobusy a trolejbusy a tým pomôžu BUS pruhy.

Aj keď je to nepopulárne a vedenie mesta bude čeliť kritike vodičov, mesto musí pretláčať záujmy MHD aj na úkor áut. V ruku v ruke s parkovacou politikou, tolerovať 1 auto v rodine, ostatné progresívnou daňou zaťažiť.

27.03.2019 | bluehen

Treba tam pustit aj ine vozy, napr auta kde su 3+ dospele osoby (fizli by sedeli na dispecingu a striehli), situacia by sa mohla vyrazne zmenit

27.03.2019 | Cenek

To je presne moj prvy prispevok. Nejdeme to robit dobre, ale ideme zrusit slobodu ludi pre vyssie dobro, lebo aktivista vie, ze ak im vezme auta a neopravi MHD, budu pouzivat MHD.
Nie ze urobme MHD lepsiu. Prd. Staci tej chamradi aj taka aka je.
Naststie tieto vykriky nemaju dlhe trvanie.

27.03.2019 | Morris

+++

27.03.2019 | @@@

no ano a potom nam stačli len viera a modtlidba aby sa važne ti ludia presunuli na mhd :D nie si to nahodou kdhak veriť že ludia budu veci robiť tak ako som si ja vymyslel a potom som prekvapeny ked to tak nerobia tak sa začnem vyhovarať že zato už nemožem ja ale sused fero :D :D :D

27.03.2019 | pinpo

takze nedam ludom sancu, hned ich idem dopredu pokutovat, tak je to spravne?
predpokladam, ze ty autom nechodis, takze nekompomisny budes koli tomu, ze sa ta to vlastne netyka

28.03.2019 | Valec57

Slobodu výberu dopravného prostriedku ti nikto neberie. Ale ak je pomer MHD vs. IAD cca 50:50, tak aby aj priestor na ceste mali mať rovnaký. Takže jeden pruh pre autá, druhý pre autobusy. A slobodne sa rozhodni, čím sa dostaneš do cieľa rýchlejšie.

27.03.2019 | bluehen

Ba ma vcelku pouzitelnu mhd - nechapem ako sa niekomu moze nepozdavat. Snad okrem cezpolnych (neprehladna, draha, nejde platit kartou priamo v buse a pod), s minimom zachytnych parkovisk, vacsina svetovycj miest nie je na tom o moc lepsie.

27.03.2019 | volim teda som

O tom, že nosným dopravným prostriedkom v Bratislave bude električka, sa rozhodlo už v roku 2013 za primátora Milana Ftáčnika. Odvtedy sa veľa pre tento cieľ neurobilo.....
na chybnom rozhodnuti pod vedenim komunistu zakapu tri (de)generacie a napokon to metro bude musiet postavit nova rozumna generacia

28.03.2019 | Valec57

O tom, že nosným dopravným prostriedkom v Bratislave bude električka, sa rozhodlo už v roku 2004, za Ďurkovského. Vtedy sa začalo uvažovať o električke do Petržalky. Akurát sa medzitým posudovala ešte aj varianta tram-trainu.

27.03.2019 | IvanPe

1. Rozchod elektrickovych trati v Bratislave je zasadnym problemom pre riesenie dopravnej situacie.
Stadardny rozchod elektrickovych trati je rovnaky ako vlakovych a to 1435mm, iba v Bratislave je 1000mm.
To sposobuje vyrazne zvysenie nakladov na prevadzku, vsetko musi byt robene rucne, alebo sa musia servisne stroje prerabat, pricom ziaden vyrobca sa do toho nechce pustat, v BA je opravarensky voz stary vyradeny voz z Brna prerobeny na BA rozchod. Dalej nemoznost pouzit vlakive kolaje, tam kde vlaky nepremavaju alebo premavaju s minimalnou intenzitou. Dalej obmedzeny vyber pri obsataravani vozov, atd. A v neposlednom rade rychlost elektriciek, mensi rozchod znamena mensiu stabilitu pri vyssich rychlostiach.
Jedina trasa s dvoma rozchodmi je ten kusok do Petrazalky, aj tam sa vsak tie kolaje krutia v lete akoby boli z nejakeho maksieho kovu.
Pokial sa nezacne riesit rozchod elektrickovych trati dovtedy sa na MHD v BA nic nezmeni, je nemyslitelne aby v subehu bolo pre MHD cize elektricky a autobusy vyhradenych 2/3 pruhov (uz dnes) a neviedlo to k ziadnemu efektu. Pretoze elektrickove pruhy uz existuju a elektricky maju prednost dokonca aj pred chodcami a vysledok ziadny. Pridame teda aj bus pruhy? To rovno zakazme auta.
2. Dalsim problemom je nezmyselne riesenie zastavok MHD. Elekrickova zastavka je cast umiestnena 50 a viac metrov od autobusovej plus nastupny ostrovcek. Chcete prestupit na autobus, bezte, alebo preskakujte ploty, 100-200 metrov uplne bezne. A pritom su tie takmer vedla seba.
3. Nehovoriac o umiestneni zastavok pred a za krizovatky, elektricka stoji na 300 metroch tri krat, na zastavke, na krizovatke, na zastavke. Pesi presun z jednej zastavky na druhu je casovo (netreba ochadzat zabrany) takmer rovnaky ako vyuzitie MHD. A z pohladu fyzickej namahy casto jednoduchsi, netreba pouzit podchody (spinave, smradlave), pouzivat prechody so semaformi, alebo preskakovat zabradlia. Pre ludi o barliach alebo s chodulmi (chora chrbtica) castokrat jedine riesenie, a aspon vas nezrazi elektricka.
Mesto chce obmedzovat auta, chce aby ludia travili viac volneho casu v MHD, ale skutocnych problemov sa este ani nedotklo. A kedze za sucasnu situaciu moze aj byvala a sucasna odbornicka na dopravu pani viceprimatorka Tatiana Kratochvilova, ani neocakavam ze by sa nieco zmenilo: semafory budu viac obnedzovat jazdu autom, s cielom predlzit cas (vela krizovatiek ziva prazdnotou, teda autami cakajucimi v zacpach), a spoplatni sa parkovanie, ale k rychlejsiemu presunu do prace to nepomoze. Nema ako.

27.03.2019 | citatelTrendu

IvanPe-čo keby si si zašiel do Viedne? Tam úmyslelne spomaľujú autá. Všade máš kamery+prenosné radary s polišmi, zelená vlna je pre chodcov. Signál dostávajú chodci oveľa častejšie ako v Bratislave, kde je chodec nútení časkať na chodníku aj minútu kým mu naskočí zelený signál. každý chváli Viedeň, ale nie je ochotný strpieť zmenu-majú oveľa viac cyklochodníkov, prechodov pre chodcov, kvalitné chodníky a čo najviac zatraktívňujú ako pešiu chôdzu a bicyklovanie. Bratislava je typické postkomunistické mesto kde väčšina malomeštiakov nepochopila že mene áut znamená vyššiu kvalitu žitia v meste. Auto je status, nemám s autom problém, ale nie 3-5 v rodine. To sa nedá tolerovať.

Nutne potrebujeme parkovaciu politiku a podporu MHD, lepšie chodníky, bezpečné prechody pre chodcov, kvalitné pešie zóny a cyklochodníky (najlepšie separované aby boli bezpečné aj pre deti, tie nech chodia do školy na biku, nie vyvážať ich na autách).

27.03.2019 | IvanPe

V Bratislave ma prednost elektricka pred chodcom, a tu vas navrh konci.
Inak vo Viedni som studoval a pracoval.
Znizenie poctu aut na cestach v BA nevyriesi nefunkcnu MHD, tj nedostatok volneho casu. Alebo mi chce niekto tvrdit, ze ak chodim do prace na 8 a prichadzam po 18, plus cesta autom pol hodina tam a pol hodina spat, tak bude pre mna vyhodnejsie aby som v doprave stravil o hodinu dlhsie, cize sa domov dostanem po 19tej?
Prepacte, ja si radsej priplatim, ta hodina navyse ma pre mna vyznam.
Vo Viedni je situacia ina, tam je take mnozstvo aut, ze moja doprava by netrvala denne hodinu, ale porovnatelne s MHD. Preco? Pretoze aj ked vela ludi prestupi do MHD i tak su cesty plne aut a netreba ani semaformi vylucovat auta z dopravy.

27.03.2019 | citatelTrendu

Takže podľa vášho návrhu nebudeme robiť nič a necháme mesto zahltiť ešte viac autami. Lebo toto robilo mesto posledných 30 rokov.

Výsledky vidno, treba sa z nich poučiť a začať obmedzovať autá. Nie rečami, tých tu už bolo, ale skutočne. A uprednostňovať riešenia pre MHD a alternatívnu dopravu.

27.03.2019 | IvanPe

V prvom rade treba prisposobit staru MHD novym podmienkam, malo sa to udiat davno. Zatial sa neudialo nic, okrem vymeny kolajnic a trate do Petrzalky. Potom treba vymysliet parkovaciu politiku a zriadit parkoviska. Tie parkoviska spoplatnit podla enviromentalnej zataze, stred mesta a mestske parky (napr Zelezna studienka) najdrahsie. A potom zacat obmedzovat auta napr zvysenim cestnej dane, ktora ale musi byt prijmom samosprav aby sa mohla investovat do miestnej infrastruktury (naozaj ma nezaujima clovek platiaci dane v Presove a vyuzivajuci cesty v Bratislave, a jeho nezaujimam ja).
A z tych prijmov financovat alternativnu dopravu, ludia si rozmyslia platit vysoku cestnu dan, ktoru mimochodom platia iba firmy, a sucasne drahe parkovne. Radsej prejdu na bycikel, ked na to bude infrastruktura, pocasie a vzdialenost, alebo MHD. Nie naopak. Ale ako vysledok normalneho vyvoja a nie ako usilie par hispsterov, ktori vdaka najlepsiemu marketingu vyhrali volby a vedia pekne spievat. Najskor musia byt vytvorene podmienky az potom mozu prist restrikcie a platby.
Zakladom rozhodovania pri doprave je pomer cas/ naklady. Ak predlzite cas na dopravu a cena ostane rovnaka, zvysite naklady. Zvyste ich na istu mieru a ludia odidu, tam kde budu naklady nizsie.
Howgh

27.03.2019 | Morris

Zdanovanim ako píšeš chceš dosiahnuť, aby ľudia nemali autá.

Ale zdravo a aktívne žijúci človek auto potrebuje na dovolenky a víkendy.

Preto je tvoj nápad fašistická hlúposť..

27.03.2019 | IvanPe

Mozno keby si sa radsej zamyslel kym nieco vylucis zo seba.
Zdravo a aktivne zijuci clovek sa potrebuje na dovolenky a vikendy dopravit, auta ako ich pozname budu zanedlho ekologicky luxus, ktory si budes hradit zo svojho, fasisticky, narodne, bolsevicky, katolicky, ci akokolvek, ale peniazmi a vlastnymi.
Hromadna doprava bude jediny dopravny prostriedok, okrem tvojho luxusu, a bud bude funkcna alebo nefunkcna.
Mimochodom my mame tri auta doma a tu hromadnu dopravu, ktoru poznam dnes vyuzivam iba ako dobrodruzstvo, a nikdy inak neplanujem. To len aby si ma zasa nenazval, ako svoju mentalnu skratku, nejakym zelenym bolsevikom, ci inou skatulkou.

27.03.2019 | Morris

No vidíš, tak ja na rozdiel od teba používam mhd už dnes niekoľko krát do týždňa.

Napriek tomu nebudem blbec a hlásiť nezmysly ako ekologický luxus a pod. Ak sa tak stane, tak iba kvôli ľuďom, ktorí po tom volajú.

Slobodný pohyb je jedno zo základných práv. Bez vlastného auta toto právo nie je realizovatelne.

27.03.2019 | IvanPe

Tak vidis Morris, auto k beznemu zivotu nepotrebujes a snazis sa sudit tych co sa bez neho nezaobidu. Ze ti nie je hanba.
Chapem, ze ta tema zaujima, 5 dni v tyzdni zaberas miesto na parkovisku niekomu, kto sa bez neho nezaobide. Preto ta mimoriadne naserie ked este to luxusne auto zdrazi nejakymi poplatkami za parkovanie, vi vyuzivanie ciest. Tipujem SPZ: MI?

27.03.2019 | Morris

Som rodený Bratislavčan a keď jazdím mhd, nechávam auto vo firme.

28.03.2019 | IvanPe

Ja tiez, Morris, my sme vlastnili zivnost uz od 1832. Bohuzial, bez auta sa nezaobidem, preto ma tak irituje, ze sa neda nicim nahradit.
Ale vyvoj nezastavis. Najazdy z vychodu sudruhov veriacich budu a pokial nebude funkcne MHD doplatime na to zasa len my, domaci. Luza ma v PC.

28.03.2019 | Morris

neviem sa stotoznit s tvojimi slovami.

Ale v jednom mas pravdu - musime ziadat po zodpovednych, aby sme mali funkcnu mhd.

06.04.2019 | DarkSkullBlack

Dakujem IvanPe, absolutny suhlas. Niet co dodat.

06.04.2019 | DarkSkullBlack

Az na maly detai, vo vIedni zacali s restriktivnimi opatreniami, ked mali funkcnu MHD.

27.03.2019 | shaggy

Povedz nám viac o tom neštandardnom rozchode? Ako to myslíš, že sa všetko musí robiť ručne? To akože neexistujú nástroje pre 1000mm rozchod? To ani po tých desiatkach rokov nevedia také nástroje vyrobiť?
Tak to potom aj tie ostatné mestá majú celkom problém:
https://imhd.sk/ba/...

27.03.2019 | IvanPe

Jasne ze vedia. Ale zatial co 1435 mm rozchod je standardny rozchod aj elektriciek aj vlakov na celom svete, 1000mm rozchod nim nie je.
Takze zatial co na 1435 mm rozchod existuju rozne poloautomaticke supravy (https://www.swietelsky.com/en/range-of-services/r­ailway-construction/), dreziny, ktore pracu zjednodusuju, ale hlavne automatizuju a urychluju a teda setria peniaze a cas, na 1000mm nic take neexistuje a treba to vyrobit/ upravit ako samostatny kus, plus na to treba servis a to po dobu zivotnosti.
V Dubravke nastupili slovenski Afganci a cca po 2 mesiacoch opierania sa o lopaty zacali postupne rucne pomocou pneumatickych skrutkovacov odmontovavat jeden podval za druhym. Samozrejme ze prisla drezina, aby odviezla podvaly. Skoda ze som neurobil fotky, teraz by sa zisli.
Ostatne mesta problem nemaju, maju standardny rozchod.

27.03.2019 | IvanPe

Ten clanok v imhd nejdem komentovat, nemam na to cas, podstatna je dlzka danych trati vs naklady. Keby aj bola pravda o odlisnosti sirky vlakovych trati v jednotlivych statoch Europy, co je uz na prvy pohlad blbost, vlaky v Europe mozu jazdit odkial chcu kam chcu, sirokorozchodnu neratam, od elektrickovych trati, tak standardnost pri obstaravani nepusti. Najma ak sa jedna o kusove objednavky raz za mozno 20 rokov. Ide sa rekonstruovat trasa v Karlovej Vsi, urobim foto. Uvidime co je standard.

27.03.2019 | shaggy

Ten článok nejdeš diskutovať, lebo o tom nič nevieš, však?
Dokazuješ to tvojimi slovami: "Keby aj bola pravda o odlisnosti sirky vlakovych trati v jednotlivych statoch Europy, co je uz na prvy pohlad blbost".
Blbosť to nie je, niečo si o tom vyhľadaj.

"Ostatne mesta problem nemaju, maju standardny rozchod. "
Hej. Hlúpe Helsinki, Zahreb, Belehrad, Lisabon, Innsbruck, Ženeva, Zürich, Ľvov a Kyjev (a celá Ukrajina)...

27.03.2019 | IvanPe

Si ma odhalil. :)

28.03.2019 | Valec57

Oh, zasa rozprávky o nesprávnom rozchode. Takmer polovica električkových prevádzok na svete je na rozchode 1000 mm a nemajú s tým žiaden problém - ani s vozidlami, ani s údržbou. Len v BA sa očakáva, že zmenou rozchodu sa zmení aj prístup k údržbe tratí.

"vsetko musi byt robene rucne, alebo sa musia servisne stroje prerabat, pricom ziaden vyrobca sa do toho nechce pustat"
Každá údržbárska technika je dnes vyrábaná aj na 1000 mm rozchod, resp. na jednoduchú zmenu rozchodu.

"v BA je opravarensky voz stary vyradeny voz z Brna prerobeny na BA rozchod"
To je ktorý?

"Dalej nemoznost pouzit vlakive kolaje, tam kde vlaky nepremavaju alebo premavaju s minimalnou intenzitou"
Za prvé v BA také trate ani nemáme, za druhé ani pri rovnakom rozchode (a to ti už nebude písať o tom, že rovnaký rozchod neznamená aj rovnakú geometriu koľaje a kolesa) nemôže jazdiť električka po vlakových tratiach. Na to treba špeciálne (tzn. tram-train) vozidlá, ktoré sú tak drahé, že aj v bohatom Nemecku si ich len tak nemôžu dovoliť a robia viaceré prevádzky spoločné nákupy len aby ušetrili.
http://www.cs-dopra...

"Dalej obmedzeny vyber pri obsataravani vozov"
Vozidlá sa dnes projektujú podľa zadania objednávateľa, preto má každé mesto vlastný typ/podtyp vozidla a neprodukujú sa tisíce vozidiel jedného typu a prevedenia ako za čias socializmu. Napr. Škoda ponúka 5 modelových radov, pričom pre každé mesto sa vozidlo do projektuje osobitne, viď napr. 5 typov v modelovej rade ForCity Classic

"A v neposlednom rade rychlost elektriciek, mensi rozchod znamena mensiu stabilitu pri vyssich rychlostiach"
Železničná sieť na ostrove Mallorca má rozchod 1000 mm a jazdí sa tam rýchlosťou 120 km/h. To hádam na prevádzku v meste bohate stačí, najmä ak meste nemá zmysel jazdiť rýchlejšie ako 70 km/h, ani keby to predpisy dovolili.


27.03.2019 | romancek

Irituje ma slovné spojenie "bulvár Mlynské nivy".
Výkladový slovník slovenského jazyka: bulvár = široká veľkomestská trieda so stromoradím.
Výkladový slovník českého jazyka: bulvár = široká a živá ulice ve velkoměstě.
Na Mlynských Nivoch nie je stromoradie, ani sa s ním nepočíta. Bratislava nie je ani veľkomesto.
Ak bude niekto nazývať po prestavbe ulicu Mlynské Nivy bulvárom, tak tak pokojne môžeme nazývať aj Bajkalskú, Ružinovskú či Račiansku.

27.03.2019 | citatelTrendu

+++

27.03.2019 | ja123321

Riesenie je velmi jednoduche, len ktokolvek to spravi, uz ho nezvolia, preto sa to taha: zaviest 4eur/hod parkovania min v Starom meste a kazdi, kto ma trvaly pobyt v BA bude mat MHD zadarmo. Vyriesene - len ked to pojde takto dalej, tak jediny kto vyriesi problem s dopravou v BA bude Google s autonomnym riadenim - to ale potrva este tak 20rokov.

27.03.2019 | IvanPe

Skor si myslim, ze tie poplatky by vyludnili Stare Mesto, firmy sa uz bezne stahuju do biznis centier a miestnym by to zdrazelo byvanie tak, ze radsej isli byvat niekam inam.
Ale samotnu MHD by to nevyriesilo, ani keby prisiel sam najvacsi Google spolocne Facebookom prip s Applom, a riadil by auta super extra maximalne efektivne, i tak by tie auta nedokazali ponat viac aut ako MHD.
Riesenie je hromadna doprava, ale taka ta funkcna, nie ta podla planov z poslednej patrocnice z 1985ho. Podobne vodarne, podobne skolstvo, podobne .... hlavne treba zacat, makat.

27.03.2019 | romancek

K tomu oživenie stanice Filiálka. Nesúhlasím s názorom p. Fundareka, že by to malo zmysel len pri potiahnutí koľají na Petržalku (nad zemou či pod zemou), hoci určite by to bolo super. Myslím, že by to malo zmysel, ak by sa vybudovala kyvadlová preprava medzi Hlavnou stanicou a Filiálkou koľajovou formou pod zemou v 5 minútových intervaloch, tak ako je to v zahraničí na väčších letiskách medzi jednotlivými terminálmi. Tá vzdialenosť je 1,5km, takže by to nemuselo byť tak šialené drahé, hlavne pri efektoch, čo by to malo:
1) odľahčenie hlavnej stanice
2) odľahčenie Račianskeho mýta
3) odľahčenie večne upchatej Šancovej ulice
4) umožnenie zahustenia regionálnych vlakov od Trnavy a odľahčenie autobusovej dopravy z/do Pezinka (v pracovných dňoch v špičke aj každých 5 minút)

27.03.2019 | Morris

1.5km metro?

Si zosalel? Niekto to zoberie vazne a minie sa dalsia miliarda euro.

27.03.2019 | Roman Kanala

Problém je, že Bratislava a Žilina prežierajú prostriedky z celospoločenskej kasy namiesto z vlastných daňových výberov. Vo Švajčiarsku ostávajú dane v republikách - kantónoch a federál má maličkú priamu fedrálnu daň a potom celú DPH, clá a iné poplatky. Dôchodkové poistenie nejde do štátneho rozpočtu, ale do dôchodkovej pokladne. Podobne zdravotné poistenie ide poisťovniam, a nie štátu.

Keď je všetko oddelené a transparentné, tak sa vie, odkiaľ tečú peniaze i kam tečú. Žiaľ švajčiarsky model nie je reprodukovateľný, lebo nie je 26 mikroštátikov, ktoré by si po stáročia strážili suverenitu. Vúcy sú centralistická konštrukcia na spravovanie v troch stupňoch. Bolo by treba obnoviť župy od Jozefa II ako navrhoval Nižnánsky.

29.03.2019 | romancek

1) Prečo by som mal zošalieť?
2) Prečo by to malo stáť 1 mld eur, keď náklady na vybudovanie celej siete metra v BA sa odhadovali na 2 mld eur
3) Išlo by o investíciu ŽSR (prestup medzi ich dvomi stanicami), mestskú kasu by to nezaťažilo

29.03.2019 | Morris

Odhad je jedna vec a realita druhá.

Z lístkov sa to nikdy nezaplati = je to blbosť