Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Briti chceli premeniť Tatry na Alpy, zostali po nich len ruiny a dlhy

30.08.2017, 05:00 | Tomáš Vašuta | © 2017 News and Media Holding

Ak ste niekedy absolvovali cestu z Veľkej do Tatranskej Lomnice, možno ste natrafili na žltú tabuľu s nádpisom Silver Resort. Tabuľa pred niekoľkými rokmi odkazovala na stavenisko, ktoré malo zmeniť Tatry. Aspoň z toho pohľadu, že v nich mal otvoriť brány prvý luxusný rezort. Plány britskej spoločnosti Letterstone však spľasli ako bublina. Zostali po nich len dlhy a rozostavané domy. Práve na ich osud sa pozeráme v deviatej časti seriálu Tatranské realitné boľačky.

  • Tlačiť
  • 0

Snahou každého developera, ktorý vstupuje na nový trh, je zaujať i ohúriť zároveň. Londýnska spoločnosť Letterstone do tohto rámca zapadala stopercentne. Keď v júli 2008 usporiadala tlačovú konferenciu, zúčastnení museli mať pocit, že premena Tatier na Alpy je naštartovaná. Predstavenie projektu prebehlo v jednej z najdrahších bratislavských reštaurácií a nešetrilo sa superlatívami. 

Prvý na Slovensku

Predstavitelia spoločnosti s veľkou pompou oznamovali, že v Tatranskej Lomnici na pozemkoch bývalého Sportcampu vyrastie prvý luxusný štvorhviezdičkový dovolenkový komplex na Slovensku. Silver Resort vyzeral na papieri skutočne veľkolepo. Investícia s rozpočtom 1,5 miliardy slovenských korún mala do Tatier priniesť sedem domov s 368 apartmánmi, šesť vila domov a hotel.

Vizualizácia projektu Silver Resort.Zdroj: Letterstone

Ako benefit spomínal investor výhľad na Lomnický štít či exkluzívne služby v areáli. Súčasťou komplexu totiž mali byť reštaurácie, bary, wellness, obchody či vonkajšie a vnútorné bazény. O architektonickú stránku projektu sa navyše postaralo kanadské štúdio ABCP architecture & urbanisme z Quebecu.

Britský developer chcel apartmány ponúknuť hlavne Rusom, Britom či Írom. Už týždeň pred spustením stavebných prác hovoril o tom, že tretina projektu už má svojho majiteľa. Podľa agentúry SITA 37 percent nových vlastníkov pochádzalo zo Slovenska, 45 percent z Veľkej Británie. Ceny boli ambiciózne nastavené, keď sa v priemere pohybovali od 2 000 do 2 500 eur za štvorcový meter. Za jednoizbový apartmán zaplatil záujemca 78-tisíc eur.

Vizualizácia projektu Silver Resort.Zdroj: Letterstone

Investor záujemcov lákal na systém investičných apartmánov. Apartmány totiž mohol rezort ďalej prenajímať a výnosy by sa prerozdeľovali medzi ich vlastníkov. „Investuješ a potom relaxuješ,“ povedal investičný manažér spoločnosti Letterstone Slovakia Edward Stevenson. Odhadovaný výnos bol v takom prípade na úrovni 10 až 12 percent.

Kríza a prvé komplikácie

Projekt začali stavať niekoľko dní pred vypuknutím hospodárskej krízy. A práve to bol jeden z hlavných problémov. Kým pred ňou sa apartmány predávali ako teplé rožky, po jej rozbehu sa stali nechcenými artiklom. „Oproti obdobiu do vrcholiaceho boomu roka 2008 je predaj na úrovni zhruba päť až desať percent,“ odhadoval na jar 2009 pre TREND šéf realitnej kancelárie REB Real Partners Martin Ilavský.

Problémy veľmi rýchlo dobehli aj samotný projekt. Stavba naberala meškania, v médiách sa objavovali informácie o tom, že investor nekomunikuje so zazmluvenými majiteľmi. A nebolo ich málo. Zálohy zložilo 140 kupujúcich, až 80 z nich bolo spoza slovenských hraníc. Len pre ilustráciu, výška zálohy sa pohybovala na úrovni 20-tisíc eur.

Investor prerušil mlčanie v čase, keď sa mala kolaudovať prvá etapa projektu. „Projekt čelil niektorým veľmi náročným časom za mimoriadnych okolností. Tieto okolnosti nastali v dôsledku zrútenia svetového realitného trhu, ktorý nastal ako výsledok najhoršej globálnej finančnej krízy za generáciu,“ písal investor na jeseň 2010.

Aktuálny stav projektu Silver Resort.Zdroj: Dražobná spoločnosť

Majiteľom apartmánov navrhol, že im vráti 50 percent zálohy a zvyšok odpočíta od budúcej kúpnej zmluvy. Asi 80 majiteľov túto ponuku prijalo, aj keď nevedelo, kedy sa projekt začne stavať. Investor hovoril o jednom až dvoch rokoch.

Už o rok bolo jasné, že sa tak nestane. Trpezlivosť totiž došla financujúcej VÚB banke, ktorá od investora požadovala zreálnenie celého projektu a jeho prekreslenie. Namiesto troch potenciálnych návrhov však investor predložil len jeden, ktorý banka neakceptovala. V lete 2011 si tak banka začína uplatňovať záložné právo a projekt mieri do dražby.

Neprehliadnite

Projekt je v rovnakej fáze posledných šesť rokov. Aj dnes ho nájdete v ponuke Dražobnej spoločnosti, ktorá je pripravená vypísať nové kolo dražby. Potrebuje však nejakého záujemcu. Toho niet. Tatry tak majú o jednu realitnú opachu najviac. Len čas ukáže, dokedy. 

Tatranské realitné boľačky

V priebehu letných prázdnin TREND Reality každý týždeň prinesie príbeh jednej tatranskej stavby, ktorá má svoje najlepšie časy za sebou a márne čaká na reštart. Ak máte nejaké fotografie dnes zatvorených budov v Tatrách, prípadne sa chcete o svoje skúsenosti či zážitky z nich podeliť, kontaktujte nás na e-mailovej adrese tomas.vasuta@newsandmedia.sk.

Prečítajte si všetky časti seriálu

  • Tlačiť
  • 0

Tagy Tatranské realitné boľačky, Vysoké Tatry

Diskusia (0 reakcií)