Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Čo bude na mieste „Hirošimy“, stále nie je jasné. Výbohovci hľadajú architekta

25.11.2019, 05:02 | TASR | Redakcia TREND Reality

Koncepčný architekt projektu, ktorý by mohol v budúcnosti nahradiť roky „strašiaci“ skelet obchodného domu v bratislavskom Ružinove, ľudovo nazývaného „Hirošima“, by mal byť známy do konca roka. Vyjsť má z medzinárodnej súťaže vízií a ideí vyhlásenej ešte na jeseň tohto roka, kde majú zastúpenie aj Slovensko a Česká republika.

  • Tlačiť
  • 0

Predstavenie vízií architektov zaradených do výberu očakáva investor v predvianočnom období.

„Všetko ide podľa plánu. Výber architekta prebehne do konca roka. V úplnom začiatku budúceho roka sa zostaví širší tím architektov v závislosti od toho, z akej krajiny koncepčný ideový architekt bude, a tím bude doplnený o slovenských profesionálov,“ uviedol Róbert Michalica, riaditeľ realitnej divízie na Slovensku investorskej spoločnosti MiddleCap Group.

Do výšky sa nepôjde

Následne sa začne s rozpracovávaním konkrétnej vízie a pripravovaním hmotnej podoby projektu.

Začať by sa malo s komunikáciou s verejnosťou a viac aj so samosprávou, s ktorou už developer komunikuje, a následne sa začne spracovávať projektová dokumentácia.

Neprehliadnite

Investor poznamenal, že prístup stavia na spoločnom dialógu, rešpekte a vzájomnej úcte. „Myslím si, že ide o absolútne unikátne miesto v Ružinove a aj obyvatelia by si zaslúžili, aby sa vrátil život do lokality. Nezaslúžia si traumu v podobe skeletu a hromadenia odpadkov,“ poznamenal R. Michalica.

Prístup nového investora pozitívne hodnotí aj vedenie mestskej časti. „Hirošima, zrúcanina obchodného domu, je taká jazva Ružinova už vyše 12 rokov. Úprimne sa tešíme, že sa tam začína niečo diať, že nový majiteľ začal s nami komunikovať a vyčistil okolie,“ povedal ružinovský starosta Martin Chren s tým, že mestská časť pracuje na podmienkach, ktoré by chcela, aby bolo dodržané. Týka sa to napríklad výškových obmedzení.

Yosaria PlazaZdroj: TASR

Mestská časť tu teda necce mrakodrap a zároveň žiada, aby sa územie riešilo komplexne, teda od Tomášikovej po Obilnú ulicu.

„Územie tzv. Hirošimy a okolia môže byť prirodzeným novým centrálnym námestím v Ružinove a budeme žiadať zachovanie zelených plôch, rešpektovanie výšok podľa okolitých budov, ako aj riešenie návrhu využitia územia formou architektonickej súťaže s medzinárodnou účasťou,“ povedal už skôr šéf ružinovskej samosprávy.

Skelet straší roky

Pôvodný obchodný dom vyrástol v roku 1984. V roku 1995 ho odkúpil Ivan Líška, ktorý ho o tri roky neskôr zrekonštruoval, a vznikol obchodný dom Prior.

V roku 2005 ho však majiteľ zatvoril, pretože tam chcel vybudovať obrovské nákupné centrum. Pôvodná budova sa mala od základov rekonštruovať, dostavať spredu i zozadu a vedľa nej sa mala postaviť ďalšia, pričom obe mali byť spojené presklenou galériou.

Majiteľ však zakrátko avizoval prvé finančné problémy, údajne spojené s vtedajšou finančnou krízou. Bolo to v roku 2007, keď mali podľa pôvodných plánov nové nákupné centrum otvárať. Ani v auguste nebolo isté, kedy sa začne stavať. Po prípravných prácach, ktoré sa skončili s polročným sklzom, ostal stáť len skelet a termíny sa začali meniť.

Yosaria Plaza v januári 2019Zdroj: TREND Reality

Skelet však Ružinovčanov „straší“ dodnes. I napriek tomu, že zhruba pred troma rokmi sa objavili informácie a vizualizácie, podľa ktorých pôvodný projekt mení podobu. Investície na výstavbu a revitalizáciu okolia sa odhadovali na okolo 200 miliónov eur. V hre mali byť súkromní aj zahraniční investori.

Koncom minulého roka napokon bývalú Yosaria Plaza kúpila MiddleCap Group. Tá patrí do portfólia podnikateľa Miroslava Výboha a ďalších ľudí z jeho okolia. 

Akvizícia sa realizovala cez čerstvo založenú spoločnosť Yosarka. Tá sa tento rok v marci premenovala na MCP Development. Jediným vlastníkom je skupina MiddleCap so sídlom v Luxembursku. 

Konkrétnejšie plány, čo by na pozemku malo vziknúť, súčasný vlastník zatiaľ neprezentoval. „Čo dnes vieme s istotou povedať, je to, že máme jednoznačne záujem, aby základnú podobu projektu dala špičková architektonická kancelária s bohatými medzinárodnými skúsenosťami. Bezpochyby máme záujem o trvalo udržateľný projekt, ktorý prinesie lokalite zásadné zlepšenie kvality života, a to pri dodržaní platných územnoplánovacích predpisov,“ povedal ešte pri oznámení obchodu Tomáš Jurdák, partner MiddleCapu zodpovedný za realitnú divíziu. 

  • Tlačiť
  • 0

Tagy MiddleCap Group, MiddleCap Real Estate, Miroslav Výboh, Yosaria Plaza

Diskusia (0 reakcií)