Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Ďalšia vlna nákupných centier. Ktoré otvoria v najbližšom čase?

28.04.2017, 05:01 | Daniel Suchý | © 2017 News and Media Holding

Päť nových nákupných centier a rozšírenie ďalších piatich, spolu nová nákupná plocha vyše 56-tisíc štvorcových metrov. Slovensko čaká v tomto roku podľa správy realitnej poradenskej spoločnosti Cushman & Wakefield rozsiahla výstavba obchodných komplexov.

  • Tlačiť
  • 7

Kým vlani nepribudlo na Slovensku žiadne nové nákupné centrum, v tomto roku sa očakáva otvorenie až štyroch. Na jeseň majú dve pribudnúť v Banskej Bystrici - Terminal a Point. V novembri otvorí Eperia v Prešove. Navyše v Martine prebieha prestavba starého Prioru na Galeriu Martin a rozširovanie Tulipu. Rozšíria sa aj nákupné možnosti košickej stanice.

„Slovensko očakáva v rokoch 2017 a 2018 rozsiahlu výstavbu a rozširovanie nákupných centier. V roku 2017 to bude v celkovej rozlohe až 56 258 štvorcových metrov, ktoré majú byť tento rok dokončené. Z toho 83 percent pripadá na výstavbu nových nákupných centier,“ vymenúva Katarína Paule, vedúca Retail tímu v Cushman & Wakefield na Slovensku.

V budúcom roku sa má opäť rozšíriť bratislavský Aupark, ktorý po dokončení dosiahne celkovú nákupnú plochu až 60-tisíc štvorcových metrov. Rozširovať sa bude aj trenčianske Laugarício, ktoré koncom minulého roka zmenilo majiteľa a zvolenská Europa. Koncom budúceho roka alebo začiatkom roku 2019 bude dokončená výstavba nákupného centra Forum v centre Prešova.

V roku 2018 očakáva Cushman & Wakefield dokončenie spolu takmer 46-tisíc štvorcových metrov novej plochy nákupných centier. Z toho viac ako tri štvrtiny budú tvoriť nové nákupné centrá.

Plánované a rozostavané nákupné centrá na Slovensku
Projekt Mesto Typ projektu Nová prenajímateľná plocha (m2) Plánované otvorenie
Stanica Nivy Bratislava nové 70 000 2019
Forum Prešov nové 30 300 2019
Eurovea Galleria Bratislava rozšírenie 25 000 2019
Eperia Shopping Mall Prešov nové 22 000 11/2017
Terminal Shopping Banská Bystrica nové 13 000 9/2017
Galeria Martin Martin nové 12 058 4q2017
Mirage SC Žilina rozšírenie 10 000 2019
Europa SC Zvolen rozšírenie 8 600 2018
Tulip Center Martin rozšírenie 8 000 2018
Laugarício Trenčín rozšírenie 6 000 2018
The Point Banská Bystrica nové 5 537 4q2017
Stanica Košice rozšírenie 1 200 2017
Zdroj: Cushman & Wakefield, developeri

Stavia sa v celej Európe

Výstavbu nákupných centier v celej Európe v rokoch 2017 – 2018 podržia najmä rozšírenia existujúcich centier. Celková plocha dosiahla na začiatku tohto roka 159,4 milióna štvorcových metrov. Z toho 108,6 milióna bolo v západnej Európe a 50,8 milióna v strednej a východnej Európe.

Kým vlani bolo dokončených 4,5 milióna štvorcových metrov novej plochy nákupných centier, na najbližšie dva roky predpokladá Cushman & Wakefield útlm výstavby. Do konca budúceho roka je plánované dokončenie 6,8 milióna m2, čo je o 26 percent menej, ako sa predpokladalo pre toto obdobie pred rokom.

Neprehliadnite

„V celej Európe sa v budúcnosti očakávajú aktivity spojené s výstavbou, ktoré sa budú zameriavať na lokality s rovnováhou pokiaľ ide o nízku hustotu nákupných centier, vysokú mieru výdavkov zákazníkov, nízkorizikové prostredie a miesta, na ktorých existujúci kapacity, ktoré potrebujú modernizáciu alebo prestavbu,“ opisuje autorka správy o nákupných centrách, analytička Cushman & Wakefield Silvia Jodlowski.

Najrozsiahlejšiu výstavbu má naplánované Turecko s plochou 1,55 milióna štvorcových metrov. Plány sú však otázne pre politické a ekonomické riziká. Podobne je to aj v Rusku, ktoré má naplánovaný objem 1,46 milióna štvorcových metrov.

Z jednotlivých miest majú najviac rozplánovanej výstavby Paríž, Marseille, Helsinki, Madrid a Londýn, v strednej a východnej Európe zas Istanbul, Moskva, Ankara, Varšava a Tallin.

Praha, Budapešť a Bukurešť zaostávajú

„V regióne strednej a východnej Európy viedla silná developerská činnosť v posledných 10 rokoch k výraznému rastu hustoty nákupných centier v mnohých hlavných mestách jednotlivých krajín. Praha, Bukurešť a Budapešť sú výnimky, keďže hustota nákupných centier je pod priemerom miest v regióne,“ hovorí S. Jodlowski.

Developeri sa podľa nej stále viac zameriavajú na príležitosti rýchleho rastu druhostupňových miest ako Krakov a Vroclav v Poľsku. Najväčšie turecké mestá ako Ankara a Istanbul by mali potenciál budúcich miest so živou výstavbou, ale stále tu zostávajú ekonomické a politické riziká, dodáva.

Investície do nákupných centier v regióne vlani klesli medziročne o viac ako 30 percent na 3,8 miliardy eur. Dominantným hráčom bolo Poľsko, kým politickou nestabilitou poznamenané Rusko a Turecko zaznamenali minimum transakcií.

  • Tlačiť
  • 7