Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Na zlyhania na severných úsekoch D1 budú vodiči nadávať ešte roky

Investície do slovenských diaľnic nabrali vlani rastúci trend. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) na ne minula 591 miliónov eur, čo bolo o 80 miliónov viac ako v roku 2017. „Výstavbu potiahli najmä tri stavby, ktoré bežia naplno – D1 Prešov západ – Prešov juh, D3 Čadca – Svrčinovec a D1 Budimír – Bidovce,“ povedal pre TREND prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska Pavol Kováčik. Okrem projektov NDS sa stavia zo súkromných zdrojov bratislavský obchvat D4 a nadväzujúca rýchlocesta R7.

31.05.2019, 05:01 | Ján Kováč | © 2019 News and Media Holding

  • Tlačiť
  • 20

Vývoj investícií NDS je v posledných rokoch stabilný. Zaostáva síce za rekordným rokom 2015, no výrazne prevyšuje krízové roky 2011 a 2012. Stavbári však majú obavu, že situácia sa po dokončení rozostavaných úsekov zhorší. Diaľničnej spoločnosti ani Železniciam SR sa totiž nedarí vybrať víťaza v prebiehajúcich tendroch. Výzvou pre dosluhujúcu vládu Petra Pellegriniho bude záväzný harmonogram výstavby, ktorý by mal zlepšiť plánovanie a obmedziť neodborné politické zásahy.

Obchvaty podľa plánu

Výstavba na troch spomínaných úsekoch NDS prebieha plynulo. Podľa hovorkyne firmy Michaely Michalovej platia zmluvné termíny ukončenia: úsek Budimír – Bidovce pri Košiciach má byť dokončený v decembri tohto roka. O rok sa má dokončiť úsek D3 Čadca – Svrčinovec a v júni 2021 tunelová diaľnica Prešov západ – Prešov juh.

Viac problémov sa objavuje v súvislosti s projektom D4/R7 pri Bratislave. Ide o východnú časť obchvatu Bratislavy, ktorú križuje rýchlostná cesta R7 smerom na Dunajskú Stredu. Investorom je súkromné konzorcium Zero Bypass pod vedením španielskej firmy Cintra.

Neprehliadnite

Investor čelí podozreniam, že umožnil doviezť do telesa diaľnice kontaminovanú zeminu. Rizikom je znečistenie pitnej vody na Žitnom ostrove. NAKA v súvislosti s možnou environmentálnou trestnou činnosťou spravila niekoľko razií a obvinila jednu fyzickú a jednu právnickú osobu.

Podľa zmluvy mal byť obchvat hotový v roku 2020. Príprava projektovej dokumentácie a jej schvaľovanie však trvalo dlhšie, ako malo. Preto treba počítať na viacerých úsekoch so zdržaním.

Sever mešká

Najväčším sklamaním je vývoj situácie na severných úsekoch D1

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 20

Rubrika TREND TOP v stavebníctve a realitách

Tagy diaľnice, NDS