Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Na zlyhania na severných úsekoch D1 budú vodiči nadávať ešte roky

31.05.2019 | Ján Kováč

Diskusia (20 reakcií) Pravidlá diskusie

31.05.2019 | Roman Kanala

1. Mapka: je fajn, že noviny začínajú používať aj geografickú infografiku ako http://blizsienaoko...
Ale na prezentovanej mapke je pár problémov. Trasa na Kraľovany - to je tá slučka, ako sa mal stavať "povrchový variant" - bola opustená. Niežeby v Doprastave dostali rozum, to nie. Šli zničiť rašelinisko a vzácne prírodné útvary ako nič. Príroda ich ale premohla. Ešte na začiatku výstavby tam boli také zosuvy, že to radšej rozbabrané nechali tak a teraz sa znovu hovorí o tuneli Korbeľka. Ten nebude ešte poriadny kus času, lebo eurofondy boli vyplieskané na Čadcu a Skalité.

Druhý problém na mapke je hotová cesta na sever od Prievidze. V skutočnosti je tam stará betónová 2+2 na Nováky, aby sa dalo voziť uhlie bez zničenia vozovky. Datuje ešte z čias predošlého socíku, keď sa postavila betónka pri Košicoch na Šacu, pri Žiari na Zvolen a potom na Banskú Bystricu.

2. "Aj minister dopravy Á. Érsek otvorene vyhlásil, že chce tlačiť viac peňazí do južných regiónov, kde má jeho Most-Híd voličskú základňu. Za jeho pôsobenia sa príprava a výstavba naozaj posunuli južnejšie. "

Čo sa za Érseka v skutočnosti stalo je to, že namiesto 100% na Žilinu ide na Žilinu len 80% prostriedkov. Podarilo sa urvať omrvinky na Mýtnu a možno bude aj tunel Soroška, ktorým sa výstavba mala začať pred 30 rokmi. Ten ale strašne vadil Žiline a vadí dodnes. Preto to vyrevovanie, že nemajú všetko, ako si zvykli.

Érsek si počína dobre.

31.05.2019 | Patriot85

Roman k tebe je sa skoda vyjadrovat, takym ako ty a tomu slavnemu Érsekovi coby dialnicu staval spodom by mali zobrat OP. Čo ma Zilina vsetko? Vsetko ma BA, KE, maju dialnice aj obchvaty ktore stavaju, BB ma obchvat v Presove sa tiez stavia (tam to bolo treba uz davno). ZA a RK su najvacsie dopravne lieviky v SR pre nedostavane useky dialnic, predpokladam ze cez Kysuce do ČR alebo PL si ani nesiel...Madari zrazu vytiahli Sorosku a opakujes to tu dokola ako papagaj. Treba stavat aj dole ale nemala by to byt priorita vlady koli malym intenzitam. Inac zaujimalo by ma odkial si ale kedze velebis toho sermiara z Mostu asi budes nejaky nemtudom Slovak, pekny deň.

31.05.2019 | Roman Kanala

Kto sa namiesto k téme vyjadruje k osobám, je ušmudlaný psík.

"BB má obchvat v Prešove" - a toto je geografia akej krajiny? Prešov je na žilinskej diaľnici.

"Madari zrazu vytiahli Sorosku" - tunel Soroška je jediný potrebný tunel na trase Bratislava - Košice, lebo prekonáva jedinú terénnu prekážku na tejto trase. Všetky ostatné tunely sú kozmetické. Potreba tunela Soroška je odjakživa, ale komunisti na to nemali a Mečiar dal Branisko Hydrostavu, lebo na Soroške by sa tak nenabalili.

Na Zlodejsku objektívne treba len dva tunely: Soroška a Donovaly. Všetky ostatné sú len kozmetické. Len tieto dva tunely prekonávajú prírodné prekážky na hlavných tranzitných ťahoch. Preto sa nestavajú. Lebo Žilina.

31.05.2019 | Ivan Petráš

Kanál, ty gastarbeiterská nula, ako si sa nám rozpísala, keď tu chvíľu niesom. Nemá ti kto dať poza tie špinavé gastarbeiterské uši? Čo? Nemá ti kto klepnúť po tých tvojich zlodejských paprčiach, ty niktoš?

01.06.2019 | Lightstyle

Na Brsnisku sa da.nabalit a.na Soroške nie..

To je čo za nazor?

Na všetkom sa da.nabaliť a aj na všetkom sa da ušetri..
Zaleži od ľudí...

Objektívne na Severe je viac dopravy keďže sever susedi z obrovskym množstvom miest za hranicami, pričom na juhu je len Budapešť..
A na severe sú Poliaci a Česi, im vačšina Slovákov rozumie, na juhu maďarom už nie..

Preto je to priemyselnejšie založene a priemysel potrebuje cesty..

31.05.2019 | HromBlesk

Máme zlý systém verejného obstarávania kde niektorí len zámerne blokujú proces. Máme systém kde stavbu dokáže zastaviť o rok resp dva jeden p Slávik. Pripomienkami a návrhmi. M8 firmu iba na to aby písal pripomienky k všetkým projektom a to už napáda aj projekty o ploche 500 m2. Dáva pripomienky typu ako ste zohľadnili budúce metro, aké máte umelecké dielo pred kotolňou, nezabudne Vám odporúčať firmy, ktoré to vedia dobre resp vie niečo urobiť aj on sám. Prečo to nerieši nikto?? Potom vznikajú šumy, že za ním niekto je a ľudia neveria v zákon a spravodlivosť. NA odvolávaní strácame roky a stvabárom nadávame keď urobia dielo o mesiac neskôr.

31.05.2019 | Roman Kanala

Tých príčin je viac.

Napríklad normy. Prečo sú stavebné normy pre diaľnice tak veľkorysé, aby bol obrovský záber pôdy, veľa zemných prác a viaduktov? Prečo sa z diaľnice musí odbočovať stovkou, namiesto 50 km/h ako vo Švajčiarsku? Prečo na prípojkách musí byť stovka, namiesto 30 km/h ako vo Francúzsku? Aby bola diaľnica tak drahá, že môže byť len jedna. Na Žilinu na večné časy a nikdy inak.

Prečo sa namiesto prekonania prírodných prekážok a vytvorenia základnej siete špekuluje a namiesto lacnej priamej čiary na nížine sa diaľnica stavia okolo hraníc krajiny na Žilinu, kde je samý kopec, samý tunel? Aby nikomu inému neostalo.

Prečo sa 100% investičných prostriedkov musí vynakladať na Žilinu a fašistom sa stále máli? Prečo žiarlia ešte aj na obchvat Oždian a Figy? Prečo sú takí nenažraní a neomalení? Prečo im to všetci žerú? Prečo ich nik nenakopne?

31.05.2019 | PaloK

Cize vo Svajciarsku a Francuzsku je pred kazdym zjazdom z dialnice a pripajanim na dialnicu rychlost v krajnom pruhu dialnice znizena na 80km/h? Aby mohli odpocujuci a pripajajuci sa dodrzat max. povolenu rychlost? Aby tieto segmenty mohli byt minimalne? Dakujem pekne!

30kmh na dialnicnej pripojke ? Zartujete asi, nie? Ved to nie je prakticky mozne. Ja by som nakopal vsetkych chcipakov, ktori nedosiahnu anilen 80kmh a pripajaju sa medzi auta, ktore letia 130-140kmh.

31.05.2019 | Roman Kanala

Príjazd na diaľnicu je z protismeru, nie je miesto, tak je zákruta ostrá a na nej rýchlosť obmedzená na 30 km/h. Pripájací pruh je určený na zrýchľovanie a je dlhý takmer kilometer. Potom sú tri pruhy, krajný je pre pomalé vozidlá, lebo to je hore kopcom. Ak to nie je hore kopcom, pripájací pruh je kratší.

Na výjazd z diaľnice je odbočovací pruh. Je dosť dlhý a rýchlosť v ňom je znížená na 90, 70, 50 a nakoniec zákruta na 30 km/h, lebo je za ňou kruhový objazd. To je taká ďalšia francúzska špecialita. Kruháč po výjazde z diaľnice v špičke pravidelne kolabuje a autá stoja až na diaľnicu. Alebo seknú na striedáka kruháče a svetlá, čo je iný spoľahlivý recept na dopravný kolaps pri každej špičke.

31.05.2019 | Roman Kanala

Ak to chcete vidieť na googlemaps, vyťukajte si Étrembières. Alebo Pringy. Alebo Grésy-sur-Aix.

Krkolomná križovatka pri Vevey na 50 km/h: googmaps, vyťukajte Nant VD.

V Neuchâteli nebolo miesto na obchvat, tak tam urobili podchvat. Diaľnica je pod mestom v tuneli. A tam je na diaľnici rýchlosť znížená na 40 km/h, aby sa mohli premiešať dopravné prúdy z prípojok a odbočovacích pruhov ako niekde vof Košicoch. Na googlemaps vyťukajte Serrieres NE.

03.06.2019 | Bejbe01

takze mame stavat dialnice ako francuzi aby sme mali potom kolony ako oni?
zazil som kilometrove kolony ktore sa znicoho nic rozpustili po tom, co sme obisli nejaky vyjazd z dialnice
plus odpocivadlo pre oba smery raz za 150km co bola hroza

04.06.2019 | Roman Kanala

Vypisovať je fajn, premýšľať je lepšie. Ak sú na diaľnici kolóny, ktoré po výjazde zmiznú, znamená to čo? No premiešavanie tranzitnej a lokálnej dopravy, teda anihiláciu diaľnice. Z diaľnice zišli preč miestni.

Presne toto sa deje na úseku Bratislava - Trnava, kde sa pridáva jedna križovatka za druhou, aby dedinčania z horného konca mohli na dolný koniec po diaľnici.

31.05.2019 | Patriot85

Takže Roman, skúsim teda trošku k téme (na rozdiel od teba) lebo ty tu píšeš o dojmoch, pocitoch, predstavách typu malo by, bolo by dobré v zahraničí je to tak a podobne..

1. Definuj pojem žilinská diaľnica lebo toto som počul prvý raz. Na Slovensku máme diaľnice D1 kt. spaja BA,TT, NMnV, TN, PB, ZA, MT, RK,LM, PP, PO, KE s pokračovaním na východ. Ona nejde z BA mostom do Žiliny :D. Ďalej D2 a D3.

2. To že ide cez Žilinu asi nejaký zmysel predsalen má lebo spája celé Považie, s Tatrami a predstav si ze v Poprade je aj medzinárodné letisko okrem iných vecí...

3. Samozrejme že by sa mala súčasne stavať aj južná vetva, kde sú lepšie geografické podmienky, ako na hornej trase ale to bude skôr chyba zlých rozhodnutí vlády že sa tam nestavia a nie Žiliny, nemysliš? A ver mi že ten obchvat Fige ani Ožďanom nezávidíme je super že ho majú. Ja mám skôr pocit že to ty závidíš Žiline že napreduje (ako tréner Kozák vo futbale - aj keď je to mimo tému).

4. A k tej pochybnej stránke čo si tu dával na úvod (a k tvojmu žilinskému komplexu) predstav si že Žilina už hlavným mestom bola dokonca pred Bratislavou, kto zato môže podľa teba daj :D
https://zilina-gall...


31.05.2019 | Roman Kanala

Najprv si doplňte vzdelanie. Žilinská diaľnica je tá, ktorá začína, končí alebo prechádza Žilinou.
https://blog.etrend...

"Južná" diaľnica ide pri dedinách ako Čučma a Pača. V názve majú č a preto sú dôležité. A ležia na hlavnom ťahu Bratislava - Košice, a v oboch tých mestách sú medzinárodné letiská. Preto musia byť spojené najkratšou cestou a nie cez Žilinu.

Ak bola Žilina v 1918 pár dní hlavným mestom, to nelegitimizuje okrádanie celej krajiny a nivočenie rozvojových šancí ostatných. Aj Gréci mali demokraciu pred 2000 rokmi a preto by chceli, aby všetci ostatní k nim mali vyživovaciu povinnosť i v 21. storočí.

31.05.2019 | Patriot85

Pán Roman, nemá s Vami zmysel diskutovať idete si svoje ja svoje ale skúsim ešte posledný komentár, vy to isto viete najlepšie a vysvetlíte mi to.

Tak keď teda podľa Vášho názoru ide 100% prostriedkov na Žilinu a okrádame iných prečo sa tu práce zastavili a stavia sa v okoli CA,PO,KE A BA(aj keď to je PPP projekt,OK).

Nieje to náhodou tak že niekto tu okráda Žilinu?
Vy ste už presne ako naši politici, všetko prekrútia ako sa im to hodí, veď majte aj trochu sebareflexie preboha.

31.05.2019 | Roman Kanala

To snáď ani nie je možné. Takže v Žiline sa práce zastavili (pravdepodobne je tým myslené Višňové) nie preto, že tam bola sfušovaná robota a meškali s termínmi, ale preto, že Žilina neokráda iných, a preto sa výslovne zriekla toho problematického a predraženého úseku, kým nebudú postavené všetky ostatné?

Višňové sa zastavilo, lebo niekto okráda Žilinu? Paranoja je jedným z poznávacích znakov žilinistov.

31.05.2019 | Patriot85

Prosím Vás, nebudte smiešny že "meškali s terminmi" A ktorý úsek u nás nemeškal?
Toto nebol dôvod, sfušované to pravda bolo ale nielen z ich strany ale aj zo strany NDS, ktorá včas nevydávala povolenie na stavebné objekty, takisto tam bol aj stavebný dozor, ale asi iba na papieri. Bolo tam proste viac pochybení. Remeta (aj robotníci) tvrdil že keby mali este rok a 100 mil. EUR navyše tak to dostavajú - čo by bolo aj tak rýchlejšie a lacnejšie ako to nakoniec bude.
Ale bol by to nebezpečný precedens dobudúcna a tu by sa už dalo hovoriť že okrádame ostatných preto dobre že ich vyrazili.

Vy ste nám ale stále ešte nevysvetlil že prečo teda keď si Ěrsek urval 20% na úsek Mýtna Lovinobaňa a možno aj na tunel Soroška sa tam nestavia. A začo sa stavajú iné úseky a ako ZA bráni aspon príprave ostatných úsekov.

Jaj pardon, vlastne vysvetlil- lebo Žilina, Váš komplex :D



31.05.2019 | Roman Kanala

Remetove vyhlásenia sú dôveryhodné asi ako nápisy vo verejnom záchode. Remeta na čo siahol, to sfušoval. Koľajnice v Košiciach, a teraz Višňové. S Višňovým je problém ten, že sa tam nikdy nemalo ani len začať stavať. Tunel mal ísť od Prečína na Rajec a potom druhý z Rajeckej doliny na Vrútky. Ale to by slúžilo celej krajine a nie Žiline. Tak sa museli všetci poskladať, lebo Žilina potrebuje drahú hračku za peniaze ostatných.

Žilinská diaľnica nie je investícia, lebo investícia sa stavia na to, aby v budúcnosti prinášala zisk. Žilinská diaľnica je spotrebný predmet, ktorý sa stavia pre radosť dedinčanov. Jej IRR je tak katastrofálny, že sa čudujem, ako na to bruselskí šimľovia mohli schváliť peniaze.

Ak by aj Érsek zrušil všetky stavby okolo Žiliny a Čadce, stále by to nestačilo vyrovnať deficit na hlavnom ťahu. Ak aj bude Kriváň, Mýtna až po Tomášovce aj tunel Soroška, stále ostanú zákruty pri Pincinej a stále bude tereziánska hradská z 18. storočia pri Bátke. Cesta z 1760 stále v prevádzke v pôvodnej trase. Veď to je hanba republiky. Historický hlavný ťah Bratislava - Košice.

01.06.2019 | shaggy

Nie, príčina je len jedna - štát.
Súkromník nepotrebuje prísne normy na to, aby postavil dobrú vec - postoj zákazníkov a prípadné súdy (ak by bola diaľnica nebezpečná) sa o to postará.
Súkromník ani nepotrebuje dávať niekomu niečo do vrecka - o čo viac zaplatí za stavbu, o to menej pôjde jemu.
A súkromník nepotrebuje celý proces naťahovať - čím neskôr to bude, tým neskôr začne zarábať.

01.06.2019 | Roman Kanala

Inak na Francúzsku po francúzsky boli diaľnice štátne, ale stavali sa pomaly a údržba bola mizerná. Tak to dali súkromníkom. Diaľnicu si môžu dovoliť len konzorciá veľkých firiem a spoločníkom býva aj štát, lebo sú to kapitálovo náročné diela.

Na rovine stojí 20 km na mýte asi 2 eurá, ale tunely sú drahšie. Napríklad 24 km diaľnice Saint-Julien-en-Genevois po Annecy stojí 8 EUR, lebo je tam veľa viaduktov a tunelov. 400 km Ženeva - Marseille je ako Bratislava - Košice a na mýtnom pre osobné autá stojí jedna jazda asi 40 EUR. Toľko by stála aj jazda na Zlodejsku, keby sa diaľnica stavala súkromníkom bez zlodejskej varianty PPP, kde to aj tak zaplatia všetci.

Tunel Fréjus dlhý 13 km stojí jazda osobným autom 45 Eur jedným smerom, 55 Eur tam a späť, ak je návrat v priebehu 7 dní. Tunel Mont Blanc 11.6 km tiež 45 Eur jedným smerom, 52 Eur tam a späť do 7 dní. Višňové by malo stáť dvacku. Nech si to Žilina vyžerie.