Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Lordship ukázal možnosti Kamenného námestia

21.11.2013, 14:00 | Daniel Suchý | © 2013 News and Media Holding

Urbanistická štúdia sa vydáva po historickej stope územia

  • Tlačiť
  • 2

Tagy

Lordship

Bude sa na Kamennom námestí v centre Bratislavy stavať alebo búrať? Vráti sa do centra metropoly zástavba predvojnových rozmerov alebo sa zväčší Námestie SNP?

Na tieto otázky by mala odpovedať urbanistická štúdia, ktorú predstavujú verejnosti mesto, investor – britská skupina Lordship a tretí veľký vlastník nehnuteľností okolo obchodného domu My a bývalého hotela Kyjev – Tesco Stores SR, a následná architektonická súťaž.

„Projekty ako Eurovea, Aupark či Avion bohužiaľ vytiahli ľudí z centra mesta a to zostalo mŕtve,“ hovorí Juraj Šaštinský, partner spoločnosti Lordship pre Slovensko a Česko. Oživiť centrum chce aj mesto, nemá však na to vlastné peniaze.

Preto plánuje pozemky vo svojom vlastníctve dlhodobo prenajať alebo predať súkromnému investorovi. „Ale iba takému, ktorý zaručí ucelené riešenie územia,“ vysvetľuje Ľubomír Andrassy, riaditeľ kancelárie primátora.

Čo umožňuje súčasný územný plánZdroj: Siebert + Talaš

Mestskí poslanci majú o návrhu, ktorý pred vyše mesiacom vyvolal rozruch, rozhodovať v januári. Predajom sa však mesto podľa Ľ. Andrassyho nevzdáva vplyvu na budúcu podobu Kamenného námestia.

Poučili sme sa pri Predstaničnom námestí, dodáva pravá ruka primátora Milana Ftáčnika. Súčasťou zmluvy preto má byť podmienka zahrnúť urbanistickú štúdiu do územného plánu zóny a vypracovať dve architektonické súťaže. Jedna bude riešiť Kamenné námestie a druhá popíše prepojenie s Námestím SNP, aby vznikla ucelená predstava o centre mesta.

Radnica si zároveň ponechá právo veta na všetky rozhodnutia, aby mohla predaj zrušiť bez zdĺhavých súdnych sporov. Práve jeden takýto spor ohrozuje aj projekt obnovy Kamenného námestia. S mestom ho vedie spoločnosť Intermont, ktorá tu mala stavať podzemné garáže. Mesto jej však vypovedalo zmluvu pre porušenie podmienok.

Urbanistická štúdia bude podkladom pre zmenu územného plánu zóny a určí podmienky pre architektonickú súťaž, uvádza J. Šaštinský. Snahy doriešiť tento priestor, sceliť a upokojiť ho, existujú už 30 rokov, dodáva Matej Siebert z ateliéru Siebert + Talaš, vedúci kolektívu, ktorý vypracoval štúdiu.

„Ak chce centrum mesta úspešne súťažiť s novými nákupnými centrami, musí okrem kvality ponúknuť aj kvantitu funkcií,“ vysvetľuje architekt. Návrh preto počíta s využitím územia z 30 percent na bývanie, vrátane už existujúceho, a zo 70 percent na občiansku vybavenosť.

Vyrásť by tu mali obchody, reštaurácie, administratíva, hotely, kultúrne, športové aj zdravotnícke zariadenia. Jedine tak podľa neho bude územie žiť po celý deň. Parkovanie má byť riešené len v podzemí a v prepojení s plánovanými garážami pod Námestím SNP by malo slúžiť pre celé centrum.

Urbanistická štúdia - Variant 1 - Predĺženie Námestia SNPZdroj: Siebert + Talaš

Verejný priestor sa má rozšíriť. Podľa Ľ. Andrassyho sa mesto s investorom zhodujú, že verejný priestor treba riešiť citlivo, aby bolo územie pre ľudí atraktívne. Súčasťou toho je aj zeleň, mala by vzniknúť alej pozdĺž vonkajšej strany územia.

Štúdia predpokladá obnovu historickej stopy zástavby. Maximálna výška nemá presiahnuť okolité stavby, teda maximálne šesť podlaží a dve ustúpené, aby stavby nezasahovali do panorámy Bratislavy.

Prvý variant počíta s predĺžením Námestia SNP do predvojnovej podoby, teda až po Dunajskú ulicu. Problémom však je sedemposchodová žltá bytovka na rohu námestia a Dunajskej, ktorá prežila búranie v 60. rokoch. Pri tomto riešení by ju bolo treba zbúrať, čo však nie je reálne.

Druhý variant sleduje stopu historickej zástavby, doplnil by teda pôvodný blok pri bytovke a verejný priestor by sa presunul do vnútra zástavby. Ako príklad takéhoto riešenia uviedol M. Siebert Sony Centrum na Potsdamskom námestí v Berlíne. V takom prípade by stačilo zbúrať stánky a dočasné stavby na námestí.

Urbanistická štúdia - Variant 2 - zástavba v historickej stopeZdroj: Siebert + Talaš

Či sa budú búrať hotel a obchodný dom, ukáže podľa J. Šaštinského architektonická súťaž. Pamiatkári v lete rozhodli, že budovy nevyhlásia za pamiatky.

Pôvodnú ideu vytvoriť zo Špitálskej ulice mestský bulvár, ktorá vznikla už pred 90 rokmi a čiastočne sa začala realizovať v 60. rokoch pri stavbe obchodného domu a hotela, autori štúdie úplne zavrhli. Vyžiadala by si totiž rozsiahle búranie až po Medickú záhradu.

Lordship chce Kamenné námestie zlepšiť ešte pred začatím samotnej prestavby, čo nebude skôr ako o dva roky. Plánuje odstrániť stánky a reklamy. Ľ. Andrassy upozorňuje, že všetci hlavní vlastníci musia postupovať v zhode a výpovede zmlúv skoordinovať.

Najväčšiu časť územia s rozlohou 37-tisíc štvorcových metrov vlastní Tesco, takmer 37 percent, Lordship má prostredníctvom spoločností SK Centre, Hotel Kyjev a Centre Investment takmer 33 percent, mesto a mestská časť držia takmer 25 percent územia. Zvyšok patrí drobným súkromným vlastníkom, napríklad majiteľom bytov.

Verejnosť sa môže s návrhom urbanistickej štúdie zoznámiť na verejnom prerokovaní v pondelok.

  • Tlačiť
  • 2

Tagy Lordship