Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Malé a lacné, najlepšie nové letisko je v Záhrebe

20.10.2017, 14:30 | Karol Klanic

Jednu z cien AAP (The American Architecture Prize 2017) získal terminál záhrebského Medzinárodného letiska (ZAG) Franja Tuđmana, pomenovaného po prvom chorvátskom prezidentovi. O necelý mesiac sa dozvieme, či malé letisko navrhnuté ateliérmi Kincl, Neidhardt arhitekti a IGH projektiranje uspeje aj ako nominant na cenu Svetového festivalu architektúry v Berlíne.

  • Tlačiť
  • 0

Výstavbu dokončili minulý rok v septembri po troch rokoch a štyroch mesiacoch, nové ZAG otvorili tento rok v marci. Stojí na okraji meste Velika Gorica v záhrebskej prímestskej oblasti, desať kilometrov juhovýchodne od centra Záhrebu, kam sa terminál obracia letiskovou plochou.

Základom striebristo-bieleho terminálu vysokého tridsaťpäť metrov je štvorec s hranou 153 metrov. Od letiskovej plochy naň nadväzuje 284-metrové krídlo zvané galéria, ktorého tvar prirovnávajú ku krokodílovi. K terminálu, ktorý je v noci efektne podsvietený, sa prichádza rampou (pozrite si video) k zóne kiss-and-fly pred odletovou halou na druhom poschodí.

Terminál záhrebského medzinárodného letiskaZdroj: Dušan Atlagić

Terminál záhrebského medzinárodného letiskaZdroj: Josip Škof

Strecha pôsobí, akoby levitovala. Jej oceľovú konštrukciu, v ktorej vidia podobnosť s čipkami, tvorí okolo 26 tisíc nosníkov rôznych rozmerov lakovaných nabielo.

Zvnútra i zvonku ju podopiera osemnásť stĺpov, zoskupenia šiestich železobetónových kónických pilierov usporiadaných akoby do dáždnika. Noviny Jutarnji list piliere prirovnal k sviečkam.

Terminál záhrebského medzinárodného letiskaZdroj: Josip Škof

Investor sa vzdal unikátneho riešenia priehľadnej sklenej strechy a uprednostnil vraj päťnásobne lacnejšie riešenie. Z rovnakých dôvodov nezrealizoval celosklené mosty. Namiesto nich sú úzke koridory bez okien, ktoré vedú vo výške 10,2 metra z haly k lietadlám – šesť pre medzinárodné a dva pre vnútroštátne lety.

Konštrukcia založená na module 14,4 metra stabilizuje centrálne betónové jadro na ploche jeden a pol futbalového ihriska ohraničujúce priestor check-in. Podrobili ju vyše 35 tisícom rozličných testov.

Terminál záhrebského medzinárodného letiskaZdroj: Josip Škof

Terminál záhrebského medzinárodného letiskaZdroj: Josip Škof

Keďže Záhreb leží v tektonicky aktívnej oblasti, ktorú postihujú silné otrasy, konštrukciu navrhli tak, aby odolala zemetraseniu so silou až deväť stupňov Richterovej škály. Sklené časti budovy neohrozia ľudí ani pri výbuchu.

Minimalistický biely interiér s keramickou veľkoformátovou dlažbou je kompromisom. Pôvodný projekt strechy rátal aj so zberom dažďovej vody, ktorou by napúšťali päť interiérových jazierok v zelených zónach na úpravu klímy najmä v priestoroch check-in a v čakacích zónach v galérii.

Terminál záhrebského medzinárodného letiskaZdroj: Marko Miščenič

ZAG, kam okrem Croatia Airlines lieta dvadsaťdva zahraničných spoločností, dimenzovali na kapacitu päť miliónov cestujúcich ročne. Minulý rok prešlo starým letiskom 2,8 milióna cestujúcich, pre porovnanie, bratislavským Letiskom M. R. Štefánika 1,8 milióna.

Terminál záhrebského medzinárodného letiskaZdroj: Josip Škof

Terminál záhrebského medzinárodného letiskaZdroj: Studio_HRG

V druhej štvorfázovej etape, ktorú postavia pre sedem až osem miliónov cestujúcich ročne, okrem iného zdvojnásobia počet check-in a mostov v galérii. Terminál vybudovala koncesionárska skupina na základe zmluvy na tridsať rokov s majiteľmi, ktorými sú Chorvátska republika, Záhrebská župa, mestá Záhreb a Velika Gorica. Ku koncesionárom patrí veľká francúzska spoločnosť Aéroports de Paris.

  • Tlačiť
  • 0

Tagy svetová architektúra

Diskusia (0 reakcií)