Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Nákupná prognóza

14.07.2006, 11:21 | Miro Sedlák | © 2006 News and Media Holding

Názor |

  • Tlačiť
  • 0

Obyvatelia a návštevníci Bratislavy, ktorí radi nakupujú, môžu zaplesať. Keď bude o štyri roky hlavné mesto bilancovať práve skončenú dekádu, nádielka shopping centier bude bohatá.

Spotrebiteľ dostane na výber ako nikdy predtým a metropola na Dunaji sa začne priraďovať k mestám, ako je Praha, Varšava, ba dokonca aj Viedeň. Minimálne čo sa týka kvantity obchodných priestorov na obyvateľa.

Hodnotiť kvalitu pripravovaných projektov by nebolo čestné bez pripomienky, že ide o prognózu TRENDU. Ktorá môže, ale, samozrejme, nemusí vyjsť.

Tak ako sa úplne nevydaril predpoklad spred dvoch rokov, podľa ktorého mala výstavba obchodných centier v hlavnom meste načas dostať červenú. A retailové investície sa mali presunúť do ostatných regiónov, čo sa naplnilo len sčasti.

Ďalší pokus odhadovať budúcnosť stojí na tom, že napriek slabej vyzretosti realitný trh rýchlo formujú jednak silní domáci, ale aj zahraniční hráči, ktorí ho posúvajú štandardnejším smerom.

Takže: doteraz nevídaný prírastok rozdá developerom karty, z ktorých nebudú mať radosť všetci. Rozdiel medzi kvalitnými a pochybnými projektmi bude výraznejší na prvý pohľad. A zopár prehnane sebavedomých investorov môže každé podcenenie situácie zamrzieť.

Ale konkrétne. Súčasný vedúci triumvirát – Aupark, Avion, Polus – si udrží postavenie aj v budúcnosti. Byť prvolezec nebolo ľahké, ale tieto projekty to zvládli so cťou. V ich prospech hovorí dobrá lokalita, zabehnutý koncept a navyknutí návštevníci. V silných vlastníkoch majú oporu, ktorá im pomôže zvládnuť prípadný náznak krízy.

Rovnakú spoľahlivosť má v majiteľovi aj Eurovea na exkluzívnom bratislavskom nábreží. Írsky Ballymore je bežec na dlhé trate a neprišiel na Slovensko investovať desať miliárd korún, aby sa otočil pri prvom probléme.

Ostatné projekty to budú mať o niečo ťažšie. Volebné výsledky investorov veľmi nepotešili. Koalícia pod vedením Roberta Fica síce nemá na to, aby zastavila hospodársky rast bratislavského regiónu. No negatívna reklama, akú vláda stihla narobiť krajine v zahraničí, môže zneistiť maloobchodné siete, ktoré sa na Slovensko chystali.

Developeri budú ťažšie napĺňať čerstvo dobudované priestory. Potenciál vyrovnať sa s tým najlepšie má projekt Lordshipu na Kamennom námestí – najmä vďaka výbornej lokalite.

Autobusovú stanicu premenenú na shopping centrum Twin City potiahne neďaleká Eurovea, vlakovú Filiálku zase kvalitné umiestnenie na okraji užšieho centra a potenciál železničnej stanice. I.P.R. na hlavnej železničnej stanici však doplatí na to, že chce veľkosťou, vyhotovením i načasovaním súťažiť s výrazne lepšie umiestnenými projektmi.

Max, ale najmä Kúpele Centrál a Yosaria Plaza nedokážu prekročiť tieň sídliskového nákupného strediska. Prištedro naprojektovaná rozloha posledným dvom menovaným ak nie zlomí väz, tak minimálne narobí problémy.

  • Tlačiť
  • 0

Tagy Názory, Realitné názory

Diskusia (0 reakcií)