Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Obrí terminál pekinského letiska Ta-sing. Navrhli ho v tvare vtáka Fénixa

11.10.2019, 17:00 | Karol Klanic

Svetová architektúra | Len niečo vyše dva týždne prešli od otvorenia druhého pekinského medzinárodného letiska Ta-sing. Autorom terminálu sú JDT – Spojený dizajnový tím, Zaha Hadid Architects, francúzski špecialisti z ADP Ingeniérie, skupiny Aéroports de Paris a čínski partneri BIAD a CACC. Je jedným z posledných projektov, na ktorom pracovala zosnulá Zaha Hadid.

  • Tlačiť
  • 0

V areáli letiska Daxing International Airport na ploche 47 štvorcových kilometrov zaberá terminál 695-tisíc štvorcových metrov, čo znamená, že je obrí aj v porovnaní s tými najväčšími.

Je takmer raz taký veľký ako T5 v londýnskom Heathrow, o tretinu väčší ako T1 v tokijskej Narite, výrazne aj prekonáva T1 Medzinárodného letiska Hongkong.

Letisko Ta-singZdroj: TASR / AP

Priestorová úspornosť hviezdice

Poprehýbaný profil centrálnej Veľkej dvorany prirovnal hongkonský denník South China Morning Post k pahorkatine.

Z dvorany lúčovito vychádza päť plastických, vyše stometrových ramien, každé s odletovou a príletovou halou.

Kým terminál na starom Letisku Peking (Beijing Capital International Airport) tvarovo inšpiroval čínsky drak, nový stvárnili ako mytologického Fénixa Feng-chuang. Domáce médiá ho však skôr prirovnávajú ku hviezdici.

Koncentrické usporiadanie vychádza podľa vyhlásenia Zaha Hadid Architects z čínskeho úzu usporadúvať miestnosti okolo centrálneho dvora. „Hviezdicovité“ rozmiestenie hál je však, ako konštatujú čínske médiá, predovšetkým mimoriadne priestorovo úsporné.

Letisko Ta-singZdroj: Hufton + Crow

Umožňuje lietadlám rolovať priamo k 79 bránam. Z dvorany k najvzdialenejšej bráne prejdú cestujúci šesťsto metrov. Na štyroch dráhach môže pristávať alebo vzlietať 250 strojov za hodinu, po vybudovaní troch ďalších dráh v roku 2025 až tristo lietadiel.

Klenutá strecha zo 170-tisíc oceľových dielcov klesá až k terénu. Podopierajú ju stĺpy v tvare písmena C, tvarované ako pokračovanie stropného zakrivenia. Terminál osvetľujú pásové stropné okná v dĺžke ramien a osem oválnych svetlíkov nad dvoranou.

Letisko Ta-singZdroj: TASR / AP

Odbavovacie ostrovy, priestory bezpečnostnej kontrolu pre vnútroštátne a medzinárodne lety a pre odovzdanie a vyzdvihnutie batožín rozmiestili na rôznych úrovniach štvorpodlažnej dvorany. V týchto priestoroch, ako aj pri službách cestujúcim od predaja letenky až po vyhľadanie miesta v lietadle využívajú sken tváre, pri priamom kontakte často asistujú roboty. Integrovaný systém vyvinul Huawei s mobilným operátorom China Unicom.

Letisko využíva solárne panely, centralizovaný vykurovací systém s kompozitnými tepelnými čerpadlami a s obnovou tepla. Manažment vody zaisťuje aj zber a využitie zrážok, riadi tiež stav a čistenie mokradí, jazierok a vodných tokov vybudovaných na zamedzenie povodní a vplyvu tepelným ostrovom v letnom období na mikroklímu.

Očakávajú 100 miliónov cestujúcich

O novom pekinskom termináli s kapacitou 50 miliónov cestujúcich ročne uvažovali už v čase olympiády v roku 2008, mal byť však v Letisku Peking. Terminál v letisku Ta-sing ráta o dva roky so 45 miliónmi cestujúcich ročne, so 72 miliónmi v roku 2025 a sto miliónmi v roku 2040.

Letisko Ta-singZdroj: Hufton + Crow

Táto méta je porovnateľná s terajším najväčším svetovým letiskom Hartsfield-Jackson Atlanta (107 miliónov cestujúcich v roku 2018) aj s Letiskom Peking (101 miliónov v roku 2018), svetovou dvojkou, ktorá sa svojej kapacite kriticky približovala v roku 2012 a následne ju prekračovala, čo spôsobovalo časté meškanie letov.

Medzinárodné letisko Peking Ta-sing leží na južnom okraji metropole v susedstve štvormiliónového mesta Lang-fang. Pomenovali ho podľa najbližšej obce. Je takmer dvojnásobne vzdialené od centra ako Letisko Peking v opačnej severovýchodnej časti mesta.

Letisko Ta-singZdroj: Hufton + Crow

Expresným vlakom trvá cesta cez Peking na letisko Ta-sing dvadsať minúť. Zatiaľ však premáva zo stanice Cchao-čchiao, vzdialenej jedenásť kilometrov od Námestia nebeského pokoja, v pláne je predĺženie linky do stanice bližšej k centru o päť kilometrov.

Železničná stanica, z ktorej premávajú aj rýchlovlaky do 28 miest, leží priamo pod terminálom. Podľa informácie China Global Television Network eliminuje otrasy z premávky vyše tisíc mohutných gumových tlmičov uložených pod terminálom.

  • Tlačiť
  • 0

Tagy svetová architektúra

Diskusia (0 reakcií)