Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Pomalá smrť obchodných centier, zanikne polovica

22.07.2014, 05:40 | Ľuboš Mistrík | © 2014 News and Media Holding

Jedno zatvorenie obchodného centra za druhým, to je realita v Spojených štátoch amerických. V minulosti úspešné priestory plné nájomníkov a nakupujúcich zažívajú ťažké časy po odchode kľúčových značiek, takzvaných kotevných nájomcov, za ktorých nevedia majitelia centier nájsť plnohodnotné náhrady. Situácia sa týka aj niektorých slovenských miest.

  • Tlačiť
  • 2

A tento problém sa bude len stupňovať, informuje portál BusinessInsider.com. Oslovení odborníci očakávajú, že v najbližších desiatich rokoch 15 percent centier v Amerike padne alebo bude konvertovaných na inú funkciu. „Šanca na zlyhanie dramaticky stúpa, keď vidíte odchod kotevných nájomcov,“ hovorí Cedric Lachance z firmy Green Street Advisors.

Ďalší odborník predpovedá pád polovice centier v horizonte 15 až 20 rokov. Situácia je však rozdielna naprieč segmentmi. Zo zhruba tisícky obchodov v spojených štátoch sa 400 sústreďuje na vyššiu príjmovú skupinu. A tým sa darí, problém so zatváraním sprevádza najmä takzvané low-end centrá. Teda tie zamerané na lacnejšie tovary pre širšie masy.

Niektoré veľké siete centier zatvorili za posledné štyri roky aj stovky prevádzok. Prázdne chodby sa snažia majitelia nahradiť divadlami a kinami, reštauráciami a diskontnými predajňami. Ak ale zavrie jeden, dvaja kotevní nájomcovia, často začína nezvratná cesta nadol.

Veľká časť obchodov ale nezatvára bez dlhého a náročného boja o prežitie. Znovuotvorenie a redevelopment zvykne trvať osem rokov, iná poradenská firma hovorí o dvoch dekádach. Náročné je to dnes s ohľadom na vývoj ekonomiky. Padajúce centrum teda skôr ako opätovné naštartovanie môže očakávať len zhoršenie situácie a možno až zatvorenie a chátranie.

BusinessInsider očakáva, že obchodné centrá duchov budú postupne nahrádzať komunitné centrá, kancelárie a zdravotnícke zariadenia. Kým sa ale tento proces naštartuje, viaceré projekty budú len zaťahovať výklady a zhasínať jedno svetlo za druhým.

Situácia na Slovensku je vzdialene podobná. Aj tu sú niektoré lokality a mestá, kde je obchodných centier veľa alebo sa im jednoducho nedarí, hoci v iných mestách sa budujú naďalej. Do dražieb sa už dostalo viacero lokálnych obchodov, ktoré ale vybudovali počas realitného boomu bez väčších prieskumov trhu len s vierou v úspech.

Okrem toho existujú nedostavané projekty, ako napríklad City Park v Nitre či Horse v Poprade. Otázne sú termíny dokončenia napríklad banskobystrickej Slovenky alebo prešovského Forum. A napriek pokračujúcej výstavbe nových komplexov v Bratislave, aj v hlavnom meste existujú chradnúce centrá. Najznámejším prípadom je Shopping Palace pri Zlatých pieskoch.

  • Tlačiť
  • 2