Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Príbeh Mariahilfer Straße: Pešia zóna to ani vo Viedni nemá ľahké

22.06.2016, 12:00 | Daniel Suchý | © 2016 News and Media Holding

Pred šiestimi rokmi sa viedenská radnica rozhodla upokojiť dopravu na troch zo siedmich hlavných dopravných tepnách a premeniť ich na ulice bezpečné a príjemné pre chodcov a cyklistov. Kým prvý projekt na Meidlinger Hauptstraße prešiel bez väčších ťažkostí, premena obchodnej Mariahilfer Straße vyvolala veľké emócie a ledva prešla cez miestne referendum. Otvorená bola napokon minulé leto.

  • Tlačiť
  • 7

Súťaž na podobu pokojnejšej Mariahilfer Straße s menej autami a pohodlnejším pohybom ľudí prebehla na jar 2013. „Na súťažnom projekte sme pracovali tri týždne, ale prípravy realizácie trvali až jeden a pol roka,“ spomína si Mascha Onderwater z víťazného architektonického ateliéru Bureau B+B z Amsterdamu. O projekte premeny viedenskej ulice hovorila na nedávno skončenej pražskej urbanistickej konferencii reSITE.

Amsterdamskí architekti navrhli nerozdeľovať ulicu na dopravný pruh pre autá, cyklopruhy a chodníky, ale vytvoriť zdieľanú ulicu. „Zdieľaná ulica je bezpečnejšia, pretože autá musia jazdiť opatrnejšie a aj ľudia si dávajú väčší pozor,“ hovorí o overených skúsenostiach M. Onderwater.

Mariahilfer Straße pred premenouZdroj: Martin Ecker

Bol to však prvý takýto projekt v Rakúsku a preto so sebou niesol veľmi komplikované plánovanie. Mesto chcelo menej áut a viac priestoru pre ľudí, aby bola ulica bezpečnejšia. Autá však nechcelo úplne vylúčiť a trvalo na množstve regulácií.

Navyše zámer obmedziť autá sa nestretol s jednoznačnou podporou verejnosti. Odzrkadlilo sa to aj v referende obyvateľov okrskov Mariahilf a Neubau v marci 2014. Za premenu ulice v ňom hlasovala len tesná väčšina 53 percent.

„Proti boli najmä podnikatelia, ktorí sa obávali, že bez áut utrpí ich obchod. Napokon však získali oveľa viac zákazníkov, pretože ľudia trávia na príjemnej ulici viac času a minú viac peňazí,“ vysvetľuje M. Onderwater.

O čom ľudí nepresvedčili štúdie na základe skúseností z mnohých svetových miest, ktoré opisovali pozitívny vplyv vylúčenia áut na obchody a služby na uliciach, to napokon zistili na vlastnej skúsenosti. V prieskume mesiac po otvorení obnovenej ulice sa v prospech premeny vyjadrilo už 71 percent ľudí. V skupine do 30 rokov to bolo dokonca deväť z desiatich.

Aj v prieskume spokojnosti všetkých obyvateľov Viedne prevažuje dobrý pocit z obnovenej Mariahilfer Straße. Dve tretiny Viedenčanov sú s podobou ulice spokojné a bezpečne sa tu cítia tri štvrtiny ľudí, ktorí ju už navštívili.

Mariahilfer Straße po obnove - mestský nábytokZdroj: Ricky Rijkenberg

Pred hlasovaním sa mohli obyvatelia zapojiť nápadmi a podnetmi do tvorby definitívneho návrhu a mesto na skúšku uzavrelo časť ulice pre autá. Architekti nechali ľudí kresliť kriedou po chodníku, aby si dokázali v reálnom priestore a mierke predstaviť, ako bude ulica vyzerať. Navrhli na ulicu umiestniť nábytok, ktorý pomáha ľuďom stretávať sa a zároveň slúži ako javisko pre spoločenské akcie.

Práce sa rozbehli krátko po referende v máji 2014. Prvá fáza bola dokončená v novembri toho istého roku, druhá prebehla od februára do júla 2015. Celkové náklady dosiahli 25 miliónov eur. Slávnostné otvorenie celej 1,6-kilometrovej pokojnej zóny sa konalo 1. augusta minulého roka.

„Dnes sa na ulicu pomestia všetci, ale ovládli ju chodci. Vodiči si radšej vyberajú iné cesty, pretože po Mariahilfer Straße by museli ísť veľmi pomaly,“ opisuje M. Onderwater úspech projektu.

Viedeň medzičasom pokračuje v budovaní peších zón. Na jar tohto roku radnica odsúhlasila premenu Herrengasse na základe občianskej iniciatívy, ktorá bude projekt aj financovať.

  • Tlačiť
  • 7