Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Projekt druhej etapy električkovej trate do Petržalky dostal povolenie

15.11.2018 | tv

Diskusia (33 reakcií) Pravidlá diskusie

15.11.2018 | reddington

Elektricky su absolutne nevhodne na akekolvek dlhsie a masivnejsie cestovanie. Uz davno mal existovat projekt aspon jednej linky metra z konca petrzalky. Metro/nadzemka je nevyhnutne pre to aby sa co i len dalo uvazovat o tom ze by hromadna doprava bola alternativou k IAD.

Je neskutocne smiesne ze hrkotajuce pomale elektricky su povazovane za nosny pilier dopravy v Bratislave.

Namiesto tolerovania pristahovalcov (a teraz nenarazam na vychodniarov) zo satelitov ktori zbytocne a neefektivne zahustuju dopravu v Bratislave sa uz davno mala rozbehnut masivna vystavba lacnejsich vyskoviek s planom ako ich poprepajat cyklotrasami a kolajovou dopravou.

15.11.2018 | enko

preco je elektricka neefektivna ? aspon nestoja v kolone, ak by boli BUS pruhy vsade v meste, aj autobusy by boli na tom lepsie, metro alebo nadzemka je z rise snov - na toto peniaze nemame

15.11.2018 | reddington

Nemame peniaze na nic to nie je o metre alebo hromadnej doprave to je o efektivite a vizii. Samozrejme ze metro je obrovska investicia a nikto si nemysli ze to ma niekto postavit zo svojho.

15.11.2018 | zajo-

Z Petržalky do centra mesta nech urobia húsenkovú dráhu alebo Alweg.

15.11.2018 | JozZzef

Keď to rátam, tak náklady na vybudovanie električkovej trate naprieč Petržalkou dosiahnu viac ako 170 miliónov (obe etapy). Jedna nová vysokokapacitná električka stojí približne 2.5 milióna...a to ďalej nerátam náklady na prevádzku, na údržbu vozového parku a údržbu a opravu tratí. Nuž a rozpočet Bratislavy na tento rok je 369 miliónov. Inými slovami, bez EU fondov by nebola šanca postaviť a prevádzkovať ani tento úsek. Pri danom rozpočte a cenách nemôže byť o metre, ktoré je x-násobne drahšie, ani len reč. Bratislava môže byť rada, že bude mať po rokoch aspoň novú električkovú trať.

15.11.2018 | reddington

Infrastrukturne projekty ale nie su o tom ci na ne mas peniaze alebo nemas (svoje). Neexistencia metra alebo rychlej velkokapacitnej prepravy je hlavne otazka politickej / vizionarskej vole.

Vsetko ostatne aj vratane elektriciek bude len platanie nefungujucej vizie mesta. Samozrejme ze hustota obyvatelstva,rozpocet ale aj moznosti tento rozpocet zvysit su problem...

Netvrdim ze je lahke ziskat 12 miliard eur na metro to nie. Ale mesto potrebuje mat viziu o pohybe a preprave ludi. Kolko ta bude bavit trepat sa hodinu v hrkotajucej preplnenej elektricke zo slnecnic do centra ? To nikto kto zaraba aspon priemernu mzdu dlho nevydrzi.

Projekty ako metro/nadzemka sa stavaju na dlh. Ver tomu ze keby sa pozliepali eurofondy, rozpocet, statna pomoc, sukromni investori penta,j&t,arca,hbreavis pripadne zahranicny kapital tak sa ta jedna linka postavi.
A ked sa to natiahne a bude to naozaj efektivne tak so to za par rokov aj zaplati.


Toto je o planovani a rozumnej investicii do dopravy. Je vidno ze ta elektricka je len na to aby sa ukazalo ze sa nieco postavilo. Tie elektricky musia byt mimourovnove aby sa nekrizovali s autami.
Bohuzial je stale pohodlnejsie a efektivnejsie trepat sa autom.

15.11.2018 | Roman Kanala

Infraštrukturálne projekty sú otázkou priorít. Priority môžu byť nastavené dobre, ak sledujú verejný záujem. Alebo môžu byť nastavené zle, ak sledujú ficomarketing alebo skupinové záujmy bratislavákov alebo, prepytujem pekne, Žiliny.

15.11.2018 | Morris

presne tak, treba sa k tomu postaviť vizionársky, t.j. s výhľadom o 20-40 rokov
- koľko práce budú o 20-40 rokov vykonávať roboty?
- ako to bude ovplyvňovať starnutie obyvateľstva? Plánovaný prirodzený úbytok obyvateľstva?
- ako bude vyzerať o 20-40 rokov doprava? Budú už dostupné robotické vozidlá, ktoré sa vďaka interakcii dokážu nahustiť na ceste? A čo lietanie? Masové rozšírenie elektro kolobežiek a elektrobicyklov?

Riešenie dopravy musí byť efektívne a to znamená aj cenu a rýchlosť stavby. Lepšie mať za 10 rokov nedokonalo - električkami - presieťované celé mesto, ako čakať na svätý grál metra, ktoré by aj keby na to boli financie malo za 10 rokov postavené 2-3 zastávky. A pritom - väčšie vzdialenosti sa dajú už dnes realizovať železnicou - vlak z Petržalky a Ružinova do Dúbravky a Rače nie je žiaden problém.

15.11.2018 | Mr. Marcp

reddington - zo Slnečníc to bude na Šafko koľko 10-11 zastávok? Takže do 20minút si v centre, autom to bude trvať cez most Apolo alebo SNP 10-12minút + parkovanie. Takže u mňa jednoznačne električka.

16.11.2018 | reddington

U teba hej ale nie u tych co si vazia cas.

16.11.2018 | Andrej_sk

Reddington - Ako si vazis cas, ked ti Mr. Marcp prave dokazal, ze elektricka je rovnako rychla ak nie rychlejsia. Ty si nevazis cas, ty si vazis pohodlie.

16.11.2018 | reddington

Trasa so slnecnic elektrickou je len teoreticka. Samozrejme ze to nebude trvat 20minut ale dlhsie.
Parkovanie si vzdy najdes ked si ochotny zaplatit.

Suhlasim s tym ze si vazim AJ pohodlie :)

16.11.2018 | Andrej_sk

Co znamena teoreticka? Nevidim dovod, preco by to malo trvat viac ako 12 minut, ked zo Safka na Peknu cestu mi to trva nieco cez 20 min.
Si odbornik na problematiku lebo si sa raz zviezol "novou elektrickou po starej trase"?
Tak napis rovno ze ty sa auta nevzdas a nenariekaj tu nad MHD, ktore ti krizuje cestu a pristahovalcami (lepsie povedane odstahovalcami z Bratislavy) ze si dovolili zaplnat ti cestu.
Ak by sa postavilo metro, prvy by si tu vykrikoval, ze aka je tam strata casu, lebo treba ist schodmi hore, dole, vozne sa mykaju a ked stojis na perone tak ti tlak vzduchu kazi uces.

16.11.2018 | reddington

Auta sa vzdam jedine vtedy ked to pre mna bude relevantna alternativa. Nikde nehovorim ze som expert na problematiku...ale vlastne ja expertom ani nemusim byt ..staci mi to ked sa parkrat odveziem elektrickou z Ruzinova do mesta. Novou. Vidim ako to hrkoce, ake je to pomale a ako dlho to trva tak mi netrep o MHD.

Metro tiez nie je silver bullet. Podstata kvalitnej a komfortnej dopravy je aj to aby si casto nemusel prestupovat.

16.11.2018 | Andrej_sk

K vypisovaniu do diskusii, treba troska poznat aj realitu. Aka hrkotajuca elektricka, ktorej to bude trvat zo Slnecnic do centra hodinu? Petrzalske elektricky su nove, velke nehrkotaju. Sucasna cesta z Jungmanovej na Safko trva 5 minut. Z Janikovho dvora na Safko to nebude ani 15 minut. Tak o com tu pises??
A ak sa k tomu prida vlak od Rusoviec cez Einsteinovu po Nove Mesto, ci Racu, typu regiojet, tak kolajova doprava aj bez nejakeho nerealneho metra pekne odlahci cestnu dopravu.

16.11.2018 | reddington

Nah bullshit. Viezol som sa parkrat novymi elektrickami. Su samozrejme lepsie ako tie stare ale stale hrkocu na starych trasach.

Su pomale a krizuju sa s IAD

15.11.2018 | Roman Kanala

Ešte by bolo treba sprístupniť električkou sídliská ako Horné Diely a Dolné Hony, a na druhej strane potiahnuť trať z Dúbravky k Volkswagenu. Tým by sa vyriešili najväčšie presuny ľudí koľajovou hromadnou dopravou a ubudlo by áut.

15.11.2018 | shaggy

Chcel som napísať, že tu chýba už iba názor Švajčiara z východu a... tu ho máme.
Ja viem, že plánovanie od Google máp zo Švajčiarska vyzerá jednoducho, ale nie je to dobrá cesta, iba sa strápňuješ.
Chceš sprístupniť električkou sídlisko Horné Diely? Si si istý? Lebo táto časť sa nachádza pri Dolných Honoch a o sídlisku by som moc nehovoril. Či máš pocit, že práve odtiaľ putujú tisíce ľudí?
Alebo si chcel napísať Dlhé Diely? To by dávalo zmysel, tam je ľudí dosť. Čo ale nedáva zmysel, je samotná električka z tej časti... teda, ak nechceš električku-zubačku, tá by to zvládla.

16.11.2018 | Roman Kanala

Aha, ušmudlaný psík. Zas nemá k téme nič, tak oštekáva osoby.

Električka prinesie veľký prínos všade tam, kde treba prepraviť veľa ľudí z miesta s veľkou hustotou obyvateľov do miesta s veľkou hustotou pracovných miest.

Bratislava sa rozvíja zle. Je to ešte od komunistov. Na periférii obrovské kolektívne spálne bez infraštruktúry a pracovných miest, a tie sú koncentrované v centre. Keď nestíhajú autobusy, treba električku. Jasné, jednoduché.

Na menách sídlisk nezáleží. Vrakuňa je veľké zoskupenie ľudí, odkiaľ by sa električková trať vyplatila.

16.11.2018 | Morris

ale veď chvala bohu, že žiaden úradník neurčuje, kde si majú firmy stavať svoje sídla. To je predsa sloboda podnikania.

16.11.2018 | shaggy

Ale no, švajčiarsky chrobák truhlík, nezahováraj Vrakuňov. Navrhol si električku pre "sídlisko Horné Diely", nechceš ju dotiahnuť aj na "sídlisko Piaty hon"?
Prípadne si pozri na Google mapách Vlčie hrdlo, to je megaveľké sídlisko, však?! Tam by to chcelo aj vlastné letisko.

Necítiš sa trápne, keď sa vyjadruješ k veciam, o ktorých nič nevieš? :)
Tak sa priznaj, ktoré sídlisko si myslel? Horné diely, ktoré nie sú sídlisko (a ktoré by obslúžila prípadná električka do Vrakune) alebo Dlhé diely, kam električku nedostaneš. Ukáž mi, ako sa mýlim a rozveď svoje myšlienky. Nehanbi sa...

18.11.2018 | Valec57

Hrkotajúce a pomalé električky sú v BA výsledkom nedostačnej (lepšie povedané žiadnej) údržby koľají. Tu proste neexistuje niečo také, ako pravidelné podbíjanie, brúsenie, úprava geometrie, periodická výmena opotrebovaných úsekov (obzvlášť výhybiek)... Jazdí sa až nadoraz a keď stav koľají už značne limituje jazdu električkového vlaku, tak sa zníži rýchlosť a keď ani to nestačí, tak na rýchlo nejako popláta.
Druhou nevýhodou je, že aj pri rekonštrukciách sa zachováva pôvodné výškové a smerové vedenie trate (viď napríklad nedáva oprava Špitálskej, alebo trate z Amerického nám. na Krížnu). Posledná zmena vedenia trate bola spravená v roku 1998 na dolnej časti Nám. SNP (Záhradnícku nepočítam, tam sa to menilo len kvôli novému jazdnému pásu vozovky).

Pri takejto údržbe môžeš navrhovať akýkoľvek vyšší systém koľajovej dopravy... stále to bude pomalé a hrkotajúce a je jedno, či to bude pod zemou alebo nad ňou. Ja by som sa pri súčasnom fungovaní údržby tratí vôbec bál otvoriť v BA nejakú podzemnú dopravu.

Ako rýchlo a ticho jazdia električky (aj v Bratislave) možno sledovať v Petržalke, poťažmo ešte v Dúbravke.

16.11.2018 | bruciak

DNV/Volkwagen elektricka nema zmysel kym sa neurobia 3 zasadne zmeny na tejto radiale
1) obmedzi sa krizovanie IAD s elektrickou.
2) zastavky kazdych 200-300 metrov v Dubravke a KV su nezmysel. Polovicu zrusit.
3) zahustit intervaly

Inak to z DNV bude na Safko 40 min a to nikto kto ma inu moznost pouzivat nebude

16.11.2018 | Andrej_sk

1. VW nie je velmi o Bratislavcanoch. VW je hlavne o zvazani robotnikov autobusmi zo Zahoria a juzneho Slovenska. Cize bratislavska MHD s tym vela nema. Aj ked sa tam prejdete po parkovisku, bratislavskych znaciek tam vela nie je.
Ale ako riesit tuto ohromnu masu robotnikov, ktora je v istych koncentrovanych casoch privazana a odvazana z VW desiatkami autobusov, ktorych vacsina smeruje cez Pristavny most smerom na DS a Senec a naopak,, nedokazem navrhnut. Ani len vlaky si z takouto masou neporadia.
Toto je ta nevyhoda, ked su obrovske zavody sustredovane na jedno miesto.
Elektricka do VW by riesila problem bratislavcanov, ktory tam chodia do ambulancii Falcku na vysetrenia, zakroky ci rehabilitaciu. A teda aj zamestnanci tohto strediska, ktori prichadzau z celej BA, ale kedze ich pracovny cas sa nekryje so smenami robotnikov, maju problem s MHD. Po 14-tej prist do Falcku na rehabilitaciu je umenie.

2 a 3. dovolujem si nesuhlasit s rusenim zastavok, hlavne pri elektrickach. skor by sa to malo riesit expresnym spojom, tj na tej trase by kazdu cca polhodinu isla elektricka, ktora by stala len na celkych zastavkach a po nej tie tzv pomale. A cely den, nielen v socialistickych skorych rannych a skorych poobednych casoch. Nie kazdy cestuje z jedneho konca na druhy, ale zas vacsie vzdialenosti by popreli zmysel MHD. Hlavne ked jej najvacsim uzivatelom su deti a dochodcovia.
Myslim, ze sa osvedcilo mat vacsinu zastavok na znamenie. Zbytocne sa nestoji.

16.11.2018 | reddington

A je mozne mat expresne elektricky ktore by stali len na tych najvacsich uzloch ? Tie elektricky musia za sebou cakat kolko je takych miest kde moze elektricka obehnut tu ktora stoji ?

16.11.2018 | Andrej_sk

1. Vsetko je vec spravne nastaveneho grafikonu, pri elektrickach to nie je az taka neistota ako pri autobusoch.
2. Nepoznam detailne vsetky trate, ale mam dojem ze ci smer Dubravka, ci Raca, tato moznost je (a su to tie najdlhsie), Zlate piesky, aj Ruzinov, som si nie isty.
3. Ta expresnost nemusi byt cez celu BA, tj nemusi byt jedna elektricka expresna a jedna pomala, ale podla moznosti sa moze zvolit iny variant, napr jedna elektricka bude stat na kazdej parnej zastavke a druha na kazdej neparnej. Nie je problem zastavky oznacit jednotkami a dvojkami a elektricke na display pridat k cislu 1 ci 2.
Vsetko je vec organizacie a nastavenia grafikonu.
Lebo zatial mam taky pocit, ze vacsina grafikonov a liniek je tu od totality bez nejakych vacsich zmien, ktore 21. storocie prinieslo. Napr prazdninovy grafikon. To predsa nie su skolske autobusy, tak ake prazdniny? Ludia stale chodia do prace aj v lete, pribudnu turisti. Skor by to chcelo posilnit prazdninove a vikendove spoje smer Rusovecke a Cunovske jazera, Zlate piesky, Zelezna studnicka. Kobyla, Pekna cesta, atd, aby sa tam ludia netrepali autami, ktore tam nemaju kde parkovat. Oni naopak spoje vypustia. Tak kde sme? :)

18.11.2018 | Valec57

A ak budem chcieť ísť zo zastávky 1 na zastávku 9, tak budem mať smolu?

Ad prázdninový grafikon:
Prázdninový grafikon sa používa všade v celej Európe*. Odhliadnuc od toho, že žiaci a študenti tvoria cca 20 % cestujúcich (nehovorím, že cez prázdniny necestujú vôbec, ale takmer vôbec necestujú v rannej špičke), ale aj množstvo pracujúcich má dovolenky, iný pracovný režim, využíva iný spôsob dopravy.... proste ten dopyt je v špičkách (ktorých sa ten prázdninový režim týka) nižší.
Posilová doprava, o ktorej píšeš existuje tam, kde je to potrebné. Napr. na Devín alebo do Rusoviec jazdia kapacitnejšie vozidlá.

* pre zaujímavosť, v niektorých lokalitách v Taliansku, a patria k nim aj turistické destinácie, majú v doprava počas prázdnin dokonca dva režimy. Jeden je "prázninový", kedy sa obmedzia bežné linky (ako aj u nás) a o niečo posilnia/zriadia tie, ktoré používajú turisti. Potom je jeden "dovolenkový", ktorý je na prelome júla/augusta, kedy má väčšina Talianov dovolenky a vtedy sa (celkom výrazne) obmedzí celá doprava. Takým príkladom nech je Cagliari na Sardínii alebo Messina na Sicílii.

18.11.2018 | Andrej_sk

Preco? Obe zastavku su neparne. A keby si chcel ist na tu, na ktorej ti akurat spoj nestoji, mas viac moznosti - bud doslapes, alebo alebo si pockas na ten spoj co tam stoji, kazdy si vyberie co mu momentalne vyhovuje, ale zhodneme sa, ze stat pri klazdej vrbe nebude v silach MHD, ani chodit kazde 3 minuty a hopkat zo spoja na spoj. Vzdy je nieco za nieco.

Studenti sice v rannej spicke necestuju, ale cestuju pracujuci, klienti, pacienti,.... My nemame linky, kde ide spoj len ku skole, tak preco na to maju doplacat ostatni? Sice ubudlo 20% cestujucich (mozna), ale tych neplatiacich/zlavnenych a ti platiaci na to doplacaju.

Do Rusoviec jedine kapacitnejsie vozidlo byva 191 z dovodu, ze sa v Jarovciach ledva vytocia. 191 ma posledny ranny spoj od Mosta SNP do Rusoviec o 7:30!! Cize mi nie je jasne, komu tato kapacita akoze sluzi, rekreantom iste nie. Ze cez vikendy nechodi, netreba ani dodat.
Prazdninovy grafikon by mal teda odzrkadlovat skutocnu situaciu. Teda aj to, ze je vsade viacej aktivit a preto aspon vtedy by mala jazdit klasicka MHD do polnoci.

A ked uz riesime MHD vseobecne, zaujimalo by ma preco mam platit za cas (ani nie vezenia, ale castejsie postavania a cakania na spoj) a preco nie od prevezenej vzdialenosti. V 21. storoci, ked nie je problem tieto udaje ziskat na zaklade GPS ako v MHD v Japonsku alebo jednoducho podla prejdenia isteho poctu zastavok, ktore cestovny listok zaregistruje podla linky a nastupnej a vystupnej zastavky, ako napr v Australii.
Cize bud uz konecne zmodernizujeme nasu MHD alebo sa budeme stale potykat desatrocia s tymi istymi problemami a len ich odkladat a mat vyssie a vyssie naklady.

19.11.2018 | Valec57

Chcel som napísať z 1 na 8, asi som sa preklepol.

Ak bude každý spoj zastavovať na inej zastávke, tak mi z toho logicky vyplýva, že jeden bude mať 1-3-5-7-9 a druhý 2-4-6-8-10 a prestúpiť nemám kde. Ak si mám došliapať pešo, zvýši sa priemerná dochádzková vzdialenosť zastávky. Tie sú v meste odbornou literatúrou odporúčané na 350 až 500 metrov, tá dolná pri priemernej rýchlosti chodca 1,4 m/s znamená, že pešo pôjdem dlhšie o 3,5 až 6 min., čo je viac ako ušetrím na ceste v električke.

Nemáme školské linky, preto žiaci a študenti využívajú všetky ostatné. A preto je v nich počas prázdnin nižší počet cestujúcich (žiakov, ale aj dovolenkujúcich pracujúcich) a teda je adekvátne, aby bol dlhší interval. Čisto teoreticky... ak by žiadni študenti neexistovali, nebol by napr. z Mlynskej doliny potrebný interval v špičke 5 min., kľudne by stačilo (dnes prázdninových) 10 min.

Do Rusoviec dnes jazdí linka 91 s kĺbovými vozidlami cez pracovné dni a krátkymi cez víkend a v špičkách aj 191 s krátkymi vozidlami. Toto platí počas celého roka s tým, že cez prázdniny sú na 91 kĺbové vozidlá aj cez víkendy.

Časová tarifa bola zavedená z toho dôvodu, že je jednoduchšie implementovateľná než kilometrická. Obzvlášť v MHD pri samoobslužnom odbavovaním cestujúcich, kde veľká väčšina cestujúcich bez predplatného lístka využíva papierové lístky. A ani SMS lístky by nemohli existovať na báze kilometrického cenníka. Musel by existovať systém na báze kariet alebo pokročilejších smartfónov. A tie by museli mať a používať všetci bez rozdielu... od náhodného turistu z Indie, až po babku z Horných Lefantoviec.
Verejná doprava je pre všetkých a preto musí fungovať tak, aby jej rozumel a vedel ju vedel použiť ktokoľvek. Nie len technologický geek. Preto sa aj rôzne inovácie zavádzajú oveľa pomalšie (a komplikovanejšie) ako v iných odvetviach.

19.11.2018 | Andrej_sk

Ja som nenapisal ze kazdy spoj bude stat na kazdej druhej zastavke. Zalezi od moznosti trate, ci je tam moznr pridat rychlejsi spoj a teda na ceste do Dubravky ten rychlejsi obehne v Karlovke ten , co stoji na kazdej zastavke. Potom cestujuci, ktoremu dany spoj nestoji na jeho zastavke pocka na ten pomalsi. Alebo rovno pri starte pojde priamo az na spoj, ktory mu tam ide.

Neriiesil som Mlyny (tie su fenomen samy o sebe), ale zakladne a stredne skoly po celom meste. Nakoniec aj Mlyny uz nie su ken o studentoch, ale je tam plno fieriem, televizia, cez prazdniny turisti, brigadnici. Aj cez prazdniny. Je tam trh, tak aj vsetky firmy a sluzby sa tam tahaju. A tam robia ludia, ktori piatok -sviatok tam denno-denne musia chodit.
No a cintorin a jeho denni navstevnici.
Mlyny su dobrym prikladom, toho co hovorim. Za 30 rokov, kedy som tam studoval, sa na MHD nic nezmenilo. Vobec nic. Stale nestiha, akurat ze teraz si to studenti kompenzuju autami.
Ak DPB zmeni interval cez prazdniny z 5 min na 10, tak nie preto, ze nemaju klientov. Ale preto, ze nemaju soferov (a servisakov vozidiel). Myslim, ze to je hlavny dovod, preco je prazdninovy grafikon.

To s tymi velkymi a malymi autobusmi do Rusoviec sa mi nezda, alebo to boli nahradne vozidla, v kazdom pripade je presne ten akcent na tah k Mostu SNP chory. Vlastne opat prevzaty z totaca. Bolo centrum a boli sidliska. Nakupovat, bavit sa chodilo do centra. Ale preco centrum teraz? Ludia chodia do prace do biznis centier v okoli Karadziscky, Plynarenskej, Polusu,... z Rusoviec tam sa dostat je umenie. A naopak, mladi pracujuci v tychto biznis centrach po praci navstevuju po praci rusovecke a cunovske jazera od neskorej jari az do jesene. Cize dalsi priklad ako MHD desatrocia zaostava za zmenenou situaciou.

No a co sa casovej tarify tyka, ze je to jednoduchsie, mozu obyvatelia zvysoka .... Sluzby obyvatelstvu maju byt efektivne a nie byt jednoduche pre ich providerov. A nie je to o ziadnych geekoch, pretoze ludia to programovat nebudu, oni to len budu pouzivat. Ziaden narod netvoria geekovia, tak ked to ide v inych krajinach, musi to ist aj u nas. Alebo myslie, ze sme priblbli? Vo vestkych krajinach je MHD pre domace obyvatelstvo. Turista si vzdy musi nastudovat, ze aky je system, ci je v Bangkoku, Kuala Lumpur, Londyne, Tokyu ci Sydney. A to tam je neporovnatelne viac turistov ako v BA. Vo vacsine miest uz ani nie su jednorazove listky, ale je treba sa zaregistrovat a kupit preplatenu kartu. A nikto neriesi, ze ste tam len jeden den a v zivote sa tam uz neukazete.

Cize to je totalne scestne myslenie, ze preto sa tu technologie zavadzaju pomalsie. A ak ma byt primitivna sluzba sms listkov dovodom, preco budeme pouzivat stale 40 rocny system, samozrejme najmenej vhodny pre cestujucich, tak skoda dalsej debaty.
A ze ci ma a nema dnes niekto mobil ci smartfon?? Ludia od 70 chodia zdarma a princip fungovania tarifikacie nepotrebuju vediet.
A to sa este vyvarujem neslusnych vyrazov na sucasne oznacovace, ktore su poruchove, v kazdom spoji je aspon jeden chybny.
Nehovoriac, ze prave integrovana doprava mala byt impulzom k prechodu z casoveho na vzdialenostny. Tolko casu sa premrhalo. Tolko financii sa premrhalo bez akehokolvek progresu. Stacilo prevziat z ktorehokolvek mesta fungujuci system a nebolo treba vymyslat koleso.
Nie ste nahodou z vedenia DPB?

16.11.2018 | Morris

obehovanie sa dá vyriešiť relatívne jednoducho.
https://img.janform...

ďalšia výhoda je v tom, že pri takomto systéme na každej zastávke sa rýchlo a efektívne dá električka presmerovať do protismeru v prípade nehody alebo poruchy električky na trati.

Samozrejme úplne lacné to nie je, lebo výhybky nie sú lacné, navyše pri použití súčasných výhybiek je max nájazdová rýchlosť ak sa nemýlim 15 km/h. Električky musia tak či tak spomaliť, lebo idú popri zástavke, ale chcelo by to lepšie výhybky, aby sa dalo ísť aspoň 30km/h.

Samozrejme bude to chcieť sofistikovanejší riadiaci systém a aj určitú edukáciu chodcov alebo stavbu bariér, pretože zrazu budú miesta kde pôjde električka v protismere.

Ale všetko je to relatívne jednoducho riešiteľné s obrovským efektom, ak by boli "expresné" električky.

18.11.2018 | Valec57

Zastávky každých 400 - 600 metrov môžu znamenať, že na zastávku to budeš mať aj kilometer... čas čo teda ušetríš na jazde stratíš cestou na zastávku.
Nejaká optimalizácia počtu zastávok je však na mieste... v Karlovke sa napr. má zlúčiť Jurigovo nám. so Segnerovou. Iných možností tam veľmi nie je.

19.11.2018 | Roman Kanala

V Ženeve sú aj expresné spoje, ale sú to všetko autobusy. Napríklad z hranice, kde P+R, ku OSN. Tie stoja len na veľkých zastávkach v centre a potom pri OSN. Alebo expresné spoje na letisko tiež vynechávajú niektoré zastávky.

S električkami to nejde, lebo na koľajach sa nemajú kam podieť a tak nemôžu predbiehať. Tak sa zaviedlo pravidlo, že medzi zastávkami musí byť minimum 300 metrov a mimo centra 500 m. Tým sa zvýšila prepravná rýchlosť.