Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Regióny nakupujú, Bratislava sa zabáva

17.06.2008, 11:15 | Peter Kremský | © 2008 News and Media Holding

Poloprázdne obchody budú výnimkou, záujem o Slovensko neutícha.

  • Tlačiť
  • 0

priloha_tit_mala.jpg

Nakupovanie, zábava, jedlo a pitie, wellness, šport. Mestský spôsob života sa sústreďuje na intenzívnu prácu a rovnako intenzívne využitie voľného času. A nákupné centrá cielia presne na túto skupinu zákazníkov. Ich návštevy sa už dlho nezameriavajú len na nakúpenie potrebných vecí, ale aj na gastronómiu a oddych. Aj preto sa na Slovensku v posledných rokoch objavuje čoraz viac komplexov, ktoré dostávajú prívlastok nákupno-zábavný.

Hit menom Slovensko

Štúdia rakúskej poradenskej firmy RegioPlan Consulting z tohto roka hovorí, že Slovensko je jedným z najhorúcejších adeptov na výstavbu nákupných centier v celom regióne strednej a východnej Európy (SVE). Má sa postaviť 46 nových veľkých komplexov, ktoré doplnia 28 súčasných. Viac sa plánuje iba v Rumunsku a na Ukrajine, v podstatne väčších krajinách s výrazne silnejším zaostávaním v ich hustote. Podobné číslo ako na Slovensku sa plánuje aj v Bulharsku, o niečo menej v Poľsku, Česku a Maďarsku.

fachmarktt1.jpg

„Záujem zahraničných investorov o projekty v regióne SVE neutícha aj napriek realitnej a burzovej kríze v USA a západnej Európe,“ konštatuje RegioPlan vo svojej analýze. „Štúdia potvrdzuje, že boom sa ešte dlho neskončí.“ Pokles výnosovosti a prehriate trhy však podľa nej naznačujú, že bude čoraz dôležitejšie dobré zabezpečenie investícií. Často sa nové aktivity rozbiehajú bez dôkladných analýz a len na základe miestnych kontaktov, upozorňujú analytici.

Dôvodom záujmu o Slovensko je dlhý pôst vo výstavbe nákupných centier do roku 2000, v tom čase sa v okolitých krajinách už veselo budovalo. Najväčší boom tak do krajiny prišiel okolo roku 2005. A bol mimoriadne úspešný. Aj malé nákupné promenády v okresných mestách zažívajú veľký záujem obyvateľstva, ktoré sa doň rapídne presmerovalo od čínskych obchodníkov z trhovísk či od výletov do Poľska za lacným oblečením.

Husto v ringu

O investície do retailového segmentu v krajine tak má záujem čoraz viac globálnych hráčov. Po TriGránite, ktorému patrí bratislavský Polus, do krajiny zavítali aj Unibail-Rodamco (Auparky), Campenon Bernard (Danubia Bratislava), Ikea (Avion), BA-CA Real Invest (Shopping Palace), Meinl (Dubeň Žilina a Optima Košice), GE Real Estate (Maxy), ako aj koncerny Tesco, Ahold, Kaufland/Lidl a ďalší.

regionynakupuju1.jpg

Vlaňajšok prispel k tomuto trendu výrazným skokom. Už začiatkom roka zaujala správa o veľkom nákupe fondu holandskej banky ING pre strednú Európu REIM. Za zhruba 80 miliónov eur (asi 2,5 mld. Sk) získal celkom nové Europa Shopping Center v Banskej Bystrici s 30-tisíc štvorcami predajnej plochy. V priebehu roka potom nakupovali aj americký Heitman (Aquario Nové Zámky), Meinl (Saratov Bratislava), GE Real Estate (Max Nitra) alebo Realitný fond Tatra banky (Južanka Trenčín).

Transakcií mohlo byť viac

EuroMax napríklad otvoril okrem nitrianskeho nákupné centrum aj v Skalici, Dunajskej Strede, Žiline a na jar tohto roku aj v Prešove. S partnerom GE Real Estate, ktorý od neho kúpil prvé štyri obchodné centrá v Trnave, Poprade, Nitre a Trenčíne, sa však na predaji ďalších štyroch nedohodol. Dôvodom bola vyššia cena. Začali sa preto rokovania s ďalšími záujemcami, no ich finalizácia sa pre finančnú krízu na svetových trhoch naťahuje.

Na druhej strane sú hráči, ktorí ambiciózne vstúpili na Slovensko. Rakúsky realitný gigant Immoeast si dáva stavať na kľúč menšie nákupné promenády pod značkou Stop.Shop. Okrem rakúskeho Eyemaxxu ich preň developuje aj ďalšia firma s rakúskym pozadím Alfa Development. V najbližších rokoch sa ich počet zvýši na zhruba dvadsať. Niektoré zatiaľ fungujú pod názvom Big Box. Zameriavajú sa najmä na menšie mestá, tento rok majú napríklad vyrásť v Púchove, Dolnom Kubíne a Ružomberku.

Veľkých miest sa, naopak, drží HB Reavis Group za chrbtom s globálnym realitným hráčom Unibail-Rodamco. Rozbehla stavbu Auparku v Žiline a Piešťanoch, na spadnutie je štart bagrov v Košiciach, Trenčíne a Ružomberku. Do Bratislavy mieri EuroMax, ktorý sa tam pripravuje vybudovať MegaMax s 24-tisíc m2 predajnej plochy, ale aj kancelárie, hotel a byty spolu za 5 miliárd korún. Výstavba sa má rozbehnúť už na konci tohto roka.

ESCaktual2.jpg

Prvé kroky tento rok skúšajú na Slovensku aj ďalší zahraniční investori – írsky Parker Green v Trnave, holandský Multi Development v Prešove a Poprade, CSPF v Trenčíne, BZ v Poprade. VAV Invest pokračuje novými Europa centrami vo Zvolene a v Liptovskom Mikuláši, Meinl chce zväčšiť Dubeň a Saratov.

Discovery rozširuje nitrianske Centro, výstavbu Mlynov dokončuje v tomto meste aj domáca skupina Invest IN. V Liptovskom Mikuláši stavia nákupné centrum jasná domáca skupina Verex. Zaostať nechce ani Tesco, ktoré má vlastný koncept galérií nadväzujúcich na navštevované hypermarkety, zatiaľ ich otvorilo v Trnave, Bratislave, Nitre a plánuje ísť týmto smerom aj v ďalších mestách.

My na to máme

Samostatnou kapitolou je Bratislava. Kým inde sú zatiaľ hitom nákupy, hlavné mesto má vyššie príjmy i väčšie nároky na strávenie voľného času. Žiada sa zábava a zákazníci nehľadia ani tak na to, čo to stojí ako skôr na nové atrakcie, ktoré si zatiaľ neskúsili alebo iba za hranicami krajiny. Viacerí developeri sa preto pustili do výstavby nákupno-zábavných komplexov, ktoré majú uspokojiť náročných zákazníkov.

Najďalej sa pri výstavbe posunuli dva nábrežné projekty – Eurovea medzi Starým mostom a Mostom Apollo a River Park medzi Novým mostom a Lafranconi. Kým River Park má mať skromnejšiu plochu obchodných priestorov, ktoré budú slúžiť skôr hosťom hotela a obyvateľom drahých bytov, pre Euroveu je Pribina Gallery jednou z ťažiskových súčastí luxusného projektu na brehu Dunaja. Až 60-tisíc štvorcových metrov obchodov a zábavy v 150 prevádzkach bude znamenať jedno z najväčších nákupných centier Bratislavy. Podľa obsadenosti nájomníkmi sa však zatiaľ nezdá, že by malo byť luxusnejšie ako Aupark alebo Avion.

regionynakupuju2.jpg

Okrem nábrežia sa tento rok začína realizovať aj projekt Twin City na neďalekých Mlynských nivách. Takmer stotisíc štvorcových metrov obchodných priestorov poriadne zakýva bratislavským trhom.

Prebiehajúci rok bude rokom štartu aj pre nákupné centrum v polyfunkčnej zóne Port, kde sa majú rozbehnúť práce na inžinierskych sieťach. Odštartovať má aj prestavba obchodného domu Dunaj, v plnom prúde je rekonštrukcia City Gate na Gorkého ulici, kde by sa mali usídliť najdrahšie obchody v meste. Naopak, stoja skôr ohlásené projekty Yosaria Plaza v Ružinove, prestavba Hlavnej stanice, Kúpeľov Centrál alebo Kamenného námestia.

Stavajú sa aj menšie nákupné centrá ako súčasť polyfunkčných komplexov – napríklad Cubiconu v Mlynskej doline alebo petržalského Vienna Gate. Významnou mierou k obchodným plochám v hlavnom meste prispejú tento rok aktivity v rozširovaní existujúcich nákupných centier. Ich majitelia ťažia z obľúbenosti a navštevovanosti, ktorá v najžiadanejšom čase vedie k zápcham a nedostatku parkovacích miest.

Po rozšírení Auparku a Avionu v minulom roku sa Ikea pustila do ďalšej etapy zväčšenia svojho komplexu pri letisku. Najprv do konca roka pridá krídlo na mieste bývalého 3D kina Imax. Má byť zamerané na šport a elektroniku, svoju rozľahlú prevádzku by tu mala mať nová sieť na slovenskom trhu, Electro World. Spolu má takto pribudnúť 12-tisíc m2.

Ďalších 11-tisíc m2 plánuje pridať majiteľ na druhej strane Galvaniho ulice, kde vyrastie štvorpodlažná budova s názvom Strip Mall. Na obchody budú vyhradené spodné dve poschodia, pričom má ísť o nákupnú promenádu so vstupom zvonka. Zvyšné dve podlažia majú tvoriť parkoviská. Rozširovať sa má tento rok aj zatiaľ najmenej úspešné bratislavské nákupné centrum Shopping Palace na Zlatých pieskoch. Nová časť so zhruba 30-tisíc m2 na prenajatie nadviaže na súčasnú nákupnú pasáž. Má sa sústreďovať na rodinné a voľnočasové aktivity.

Hrozba prázdneho krámu

Na Slovensku je stále dosť priestoru na výstavbu nových nákupných centier. Ich hustota na tisíc obyvateľov predstavovala v krajine podľa údajov poradenskej spoločnosti DTZ koncom roku 2007 iba 132 m2, čo je menej ako v okolitých európskych krajinách. Celková výmera moderných obchodných centier na Slovensku dosahuje 716-tisíc m2. Najviac v Bratislave (312-tisíc m2, 44 %), nasledujú Košice (87-tisíc m2), Žilina (44-tisíc m2) a Nitra (41-tisíc m2). Pri porovnaní obchodných priestorov na počet obyvateľov však náskok hlavného mesta nie je taký výrazný. Neďaleký Pezinok dokonca Bratislavu prevyšuje. Nasledujú Poprad a Trenčín, až za nimi sa v hustote obchodných priestorov nachádza Žilina. Relatívne málo obchodných plôch si môžu užívať obyvatelia Martina, Trnavy a Prešova.

Rast je preto zatiaľ zdravý a nenaplnenie či postupné vyprázdnenie nákupného centra hrozí iba v prípade, že developer neodhadne a silno preženie prenajímateľnú plochu. Stalo sa tak napríklad v spomínanom Pezinku, kde je nákupné centrum Mólo už roky zaplnené iba spolovice. Pri dobrom výbere lokality a mixu nájomcov však bude jeho osud v najbližších rokoch skôr výnimkou.

Ilustračné vizualizácie - Fachmarktzentrum, Europa Shopping Center

  • Tlačiť
  • 0

Diskusia (0 reakcií)