Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Slnečnice sa rozšíria, developer pripravuje výstavbu hypermarketu

09.05.2018 | Tomáš Vašuta

Diskusia (28 reakcií) Pravidlá diskusie

09.05.2018 | Trendy Gazda

Len mi to podľa toho plániku nejako nesedí. Dookola by mala byť teda aj tá už plánovaná cesta z D2 nie? Aspoň podľa nákresu, ktorý je v článku... To by potom znamenalo buď, že zjazd z D2 bude niekde úplne inde, alebo bude úplne inde tá stavba...

09.05.2018 | Roman Kanala

Mňa fascinuje to bezuzdné plytvanie pôdou. Na Švajčiarsku po švajčiarsky je poľnohospodárska pôda chránená zákonmi a ústavou, lebo na tú tému boli referendá a ochrana pôdy je zapísaná v ústave. Takýto projekt by bol možný jedine na brownfielde, ako bývalej priemyselnej zóne, ktorá sa postupom času dostala do centra, obkolesená mestským tkanivom. Nie na poli.

Napríklad projekt PAV, Praille Acacias Vernets
https://www.ge.ch/d...
https://www.ge.ch/d...

09.05.2018 | Pip-boy

A to si predstav, že pred pár sto rokmi bola takmer celá Bratislava greenfield!!! Ešteže vtedy neexistovali ústavy a referendá...

09.05.2018 | Roman Kanala

Bratislava je odstrašujúci príklad, ako sa rozumu zbavení môžu zbaviť mesta. Zlučovanie obcí, aby náhodou Brno nemalo viac obyvateľov. Šíre stepi, na ktorých sa postavia jurty obkolesené ničím, ako na Patrónke či v Mlynskej doline. Sídliská bez vybavenosti, ktoré slúžia ako spálne a dvakrát denne treba prepraviť množstvo ľudí do centra kolabujúcou verejnou dopravou, ktorá nestíha. Po plyšovom prevrate nedostatok parkovacích plôch na sídliskách i v centre. Doprava riešená tým najhorším možným spôsobom. Most SNP cez Staré Mesto a popod hrad ako symbol komunistickej spupnosti. Diaľničný obchvat nie poza mesto, ale priamo cez mesto a dvakrát cez Dunaj. Premiešavanie miestnej a tranzitnej dopravy na obchvate. Žiadna urbanistická vízia, len ustupovanie developérom.

A teraz tento projekt presne v rovnakých intenciách. Pre také zoskupenie budov treba nielen obchodné centrum, ale aj škôlku, prípadne školu, a zamestnania na mieste. A električkovú trať do Bratislavy.

09.05.2018 | Daniel Suchý

Škôlka tam už myslím je a určite bude aj v zóne Mesto. Škola: https://reality.etr... , električka: https://reality.etr...

09.05.2018 | shaggy

Ale veď nemôžeš od človeka, ktorý sa zásadne vyjadruje k veciam, o ktorých nič nevie, aby poznal všetky informácie. Je jednoduchšie si zanadávať na Slovensko/Microsoft/Developera (nehodiace sa prečiarknite) a napísať k tomu slohovú prácu plnú nezmyslov, ako keby mal robiť niečo užitočné.

09.05.2018 | Roman Kanala

Veď aj robím niečo užitočné. Píšem veci o územnom usporiadaní, lebo nie som polomozog MS-DOS.

09.05.2018 | Cenek

Roman, ja Ta citam este ako frustrovaneho roznavcana. Pises, ze si vyskumnik/vedec.
Boha, kedy mas cas pisat tie slohove prace a hlavne naco to robis? Vzdy ma to zaujimalo.

10.05.2018 | ivansk

aj mňa.
ja mám časovo málo náročnú prácu, ale keby som mal produkovať traktáty podobnej dĺžky a zapájať sa podobne do diskuzií, tak neurobím nič. možno trpí nespavosťou.

09.05.2018 | shaggy

A bráni ti niečo si tú pôdu kúpiť a nechať to naďalej ako ornú pôdu? Či len vypisuješ na internete o zlodejsku, ale sám preto nič neurobíš? Ešte si sa tam u vás nenaučil, že za svoj osud a svoje okolie sú zodpovední predovšetkým ľudia sami?

09.05.2018 | Roman Kanala

Ja sa predovšetkým starám o moje okolie doma v Ženeve, bambulo.

09.05.2018 | shaggy

Tak prečo sa vyjadruješ k niečomu, čo sa ťa netýka a nemáš záujem s tým nič robiť, súdružko?

09.05.2018 | Roman Kanala

Trafený MS-DOS zagágal.

09.05.2018 | shaggy

Tebe veľmi leží v žalúdku úspech Microsoftu, však?
Mrzí ma to, ale nie každému ITčkarovi je súdené byť úspešní. Niektorí musia skončiť na nezaujímavej vedeckej pozícii, platení z ukradn... pardón, verejných peňazí.

09.05.2018 | Brano L.

Fascinuje to aj mňa.
Len netreba byť silne zaujatý.
Sú krajiny, kde s pôdou narábajú veľmi opatrne. Väčšinou to súvisí s nedostatkom kvalitnej pôdy na pestovanie plodín. Prípadne aj so silným občianskym povedomím. Jedným z príkladov je Švajčiarsko.
Sú však aj iné príklady - napr.Los Angeles - USA. Vytvorenie Metropolis na veľkej ploche.
No a Slovensko sa nachádza mentálne bližšie k tomu Los Angeles. That's all.

09.05.2018 | dufus

Ciastocne sa da suhlasit. Situacia sa vsak neda tak jednoducho porovnat. Z objektivnych dovodov je v CH menej pody kvoli horam, cize jej ochrana ma silnu logiku. U nas je prietoru omnoho viac, cize to nie je take akutne. To samozrejme neznamena, ze sa ma zaberat poda bez rozmyslu, ale ma to mat nejaku ideu. Predstava, ze stavat sa ma LEN na brownfieldoch je absurdna. Brownfieldy sa maju samozrejme developovat, ako sa to deje teraz, nemoze to byt vsak jedina moznost.
Co sa tyka zlucovania obci, to je vystrel uplne mimo. Ako mesta rastu, tak absorbuju aj prilahle dediny. Koniec-koncov je to tak aj v tom CH - vid napr casti Bernu. Nemam az taky prehlad, ale take Muri bola samostatna dedina, ktora sa zaclenila do mesta.
S cim suhlasim je, ako sa spravali politici k BA pocas socializmu, lebo to je jednoducho priserne, presne ako si spomenul - sidliska, most SNP, obchvat atd. Aj ked pri tom obchvate je to trosku osemetne, pretoze plnohodnotny juzny obchvat mesta sa v podstate neda urobit bez toho, aby viedol cez AT.

09.05.2018 | Roman Kanala

Zlučovanie obcí robili komunisti čisto administratívnym spôsobom. Deje sa to aj vo Švajčiarsku, ale o tom sa koná referendum a všetky dotknuté obce musia súhlasiť. Napríklad na začiatku 20. storočia bolo na území Ženevy viacero obcí, ktoré ležali mimo opevnenia. Opevnenia sa zbúrali v polovici 19. storočia, lebo dnu nebolo miesto a prekážali rozvoju. Preto sú buovy v starej Ženeve vysoké 5-6 poschodí a uličky veľmi úzke.

Obce Plainpalais, Eaux Vives, Paquis boli pripojené k Ženeve v 20. a 30. rokoch 20. storočia. Mesto Carouge je za riekou Arve a ostalo nezávislým. Ženeva bola kalvínska republika, Carouge bolo katolícke mestečko patriace sardínskemu kráľovi a Ženevania, ktorí mali všetky radovánky zakázané, chodili do Carouge za dobrým jedlom, medom, vínom, dievčatami. Stačí prejsť rieku a dodnes je tam úplne iná atmosféra. V Carouge sú nižšie obecné dane, lebo nemajú výdavky s ochranou letiska, OSN, ambasád, a veľa infraštruktúry. Ženeva sa od Carouge líši len tabuľou o začiatku obce, ktorá je na mestskej ulici. Ak je tam budova s viac vchodmi, môže sa stať, že v jednom vchode sú v Ženeve, v susednom v Carouge a volia iné zastupiteľstvo a platia menej daní.

Podobne aj časti Bernu, ktoré boli pozlučované vždy po referende a so súhlasom dotknutých. Muri bei Bern nie je dobrý príklad, lebo to je samostatná obec s vlastnou mestskou radou a poštovým smerovacím číslom.

V Bratislave sa pridružovali dediny nie kvôli rastu mesta, ale kvôli komplexom z rozvoja Brna. Bratislava musela mať o pár tisíc obyvateľov viac, lebo bola viac - hlavné mesto.

Obchvat Bratislavy by bol najlepší cez Trnavu, Boleráz, Jablonicu, Senicu, Kúty. Ten by naozaj oddelil lokálnu dopravu od tranzitu. Ale Bratislavákov by nepotešil.

09.05.2018 | dufus

Aby sme sa vratili k podstate - neriesme uz co robili komanci za socializmu, tam sa myslim zhodneme, teraz sa bavme o tomto projekte - stavanie na zelenej luke. Bratislava sa musi rozsirovat aj na poliach, lukach a vinohradoch - neda sa prestavovat len brownfieldy.
Mimochodom, v prvom poste pises, ze "Takýto projekt by bol možný jedine na brownfielde, ako bývalej priemyselnej zóne, ktorá sa postupom času dostala do centra, obkolesená mestským tkanivom. Nie na poli." Ako by sa ale to mesto rozsirilo k brownfieldu, ak by si nestaval na tom poli?

09.05.2018 | Andrej_sk

Preco by sa BA musela rozsirovat? Vobec na to nevidim dovod. Shopping centrami a hypermarketmi sme dostatocne zasobeni. Bytov je tiez myslim dost, a ako zavinac zvykava pisat, vela sa ich drzi na kseft, pripadne ako investicia. Poznam dost ludi, co odislo do domcekov v satelitoch, ale drzia si byt v BA, lebo dieta vyrastie a bude potrebovat, alebo zacne byt skolopovinne a na dedinach nie su dobre skoly, tak sa pojde byvat zasa do mesta a pod.
A kedze cena bytu sa tu rovna cene mensieho domku, tak samozrejme kazdy par kupuje domcek. a najlepsie so zahradkou a na to treba vacsiu rozlohu ako bytovka. A toto je strasne mrhanie podou. To zas vedie k upchavaniu ciest a tak sa dalej zasa investuje do budovaniu obchvatov a rozsirovania ciest. Opat sa zabera poda poli, lesikov a vinohradov.
A mozno by sa ani tolko ludi z okolia BA sem nestahovalo, keby sme mali plnohodnotnu MHD (hlavne kolajovu) na urovni 21. storocia.
Neuveritelne zijeme na ukor buducich generacii :(

09.05.2018 | Don Quijote

V tomto prípade musím vo veľa veciach súhlasiť s p. Kanalom. Tzv. Veľká Bratislava sa vytvorila po 2. sv. vojne, neviem teraz úplne presne, ale myslím, že to bolo v roku 1946. Po vojne malo dojsť k novému štátoprávnemu usporiadaniu medzi Slovákmi a Čechmi a Bratislava sa mala stať hlavným centrom Slovenska. Vzor môžeme hľadať vo vytvorení tzv. Veľkej Prahy začiatkom 20. rokov. 20. storočia, keď sa Praha stala hlavným mestom 1. ČSR. U Bratislavy bol problém v tom, že aj napriek pomerne rušnej výstavbe počas 1. ČSR aj 1. SR bola podstatne menšia, ako Praha a bola aj menej urbanizovaná. Pri Prahe sa spájali už takmer prirodzene spojené obce s mestom a došlo k vytvoreniu klasických mestských štvrtí. Pri Bratislave sa spojili vzdialené obce, ktoré by prirodzením rozširovaním s Bratislavou netvorili súvislí celok ešte ani dnes. Zlúčením Rače, Lamača, Dúbravky, Podunajských Biskupíc, atď s Bratislavou sa vytvorili "satelity", ktoré bolo treba spojiť mestskou zástavbou s pôvodnými časťami Bratislavy. Tak došlo k efektu, ktorý spomína vyššie p. Kanala, keď v rozťahanom meste kolabuje doprava, s celých častí mesta sa stali noclahárne, bez mestotvorného prostredia, ktoré sa nachádza len v centre mesta, aj to poznačené normalizačnou výstavbou, keď začali budovať Bratislavu, ako hlavné mesto SSR.

09.05.2018 | Roman Kanala

A to Vás asi nepoteším tvrdením, že v Ženeve máme podobné problémy, ako v Bratislave, len posunuté v čase o 30 rokov dopredu. Ženeva je obkolesená francúzskou hranicou a uprostred ju delí jazero. Rieky Rhône a Arve nie sú prekážkami, lebo sú malé.

Začiatkom 20. storočia mala Ženeva stovky kilometrov električkových tratí. Po vojne sa začali rušiť a od 70-tych rokov ostala už len posledná trať. Všetko pre autá ako na Americku. Potom sa prišlo na to, že buď sa bude búrať, aby sa rozšírili ulice, alebo bude treba metro či električkové trate. Tak sa znovu stavajú trate pre električky. Metro sa nedá postaviť vôbec, lebo banky idú pod zemou do 6 aj 7 poschodí a kataster podzemia neexistuje. Metro by muselo byť veľmi hlboko.

Preto keď píšem o ženevských problémoch, budete ich mať tiež o pár desaťročí a možno aj horšie. Infraštruktúra s oneskorením 40 rokov v porovnaní s potrebami, problémy s miestom, problémy s rozvojom, s dopravou, s bývaním, cezhraničná expanzia, medzinárodná metropola.

09.05.2018 | Don Quijote

Bratislava nemusela mať súčasné problémy, keby ľudia, ktorí ovplyvňovali jej vývoj rozmýšľali troška dopredu. Keby sa podarilo zachovať celú historickú časť mesta a mesto by sa rozširovalo smerom na Prievoz, Ružinov a Nové Mesto, pričom Karlová Ves a Petržalka by boli pripojené k Bratislave prirodzeným spôsobom, tak by vzniklo kompaktné mesto, kde by neboli niektoré mestské časti odtrhnuté od mesta aj niekoľko kilometrov, ako DNV, Devín, Dúbravka, Rača a atď.

09.05.2018 | salamoon

ved uz je tam ten Slnecnice Market ci ako sa to vola aj s Billou + krizom cez Panonsku pol km Lidl + o km nizsie Danubia a najvacsie slov. Tesco, pricom zatial nevidim ziadnu obciansku vybavenost.. sick

09.05.2018 | Bosss

Aku obciansku vybavenost mas na mysli? Vacsina tych bytovych domov ma na prizemi obchodne priestory. Takze staci sa chopit priestoru a mozes sa obciansky vybavit.
Podla mojho nazoru tam coskoro budu kadernicky, nechtarky, vecierka, banka, bankomaty, veterinari a kopa inych drobnych a strednych prevadzok.
Alebo si to predstavujes tak ,ze este tam sice nikto nebyva, ale obchody a sluzby tam uz maju ficat? A pre koho akoze?

09.05.2018 | salamoon

kadernicka, veterinar, bankomat to je akoze obcianska vybavenost..?.. si hadam robis srandu.. predpokladam, ze ked sa niekde nastahuje 15,000 ludi, co je vlastne take male mestecko, tak sa bude riesit aj nejaka skola, skolka (prirodzene nemyslim sukromne), posta, nejaky kulturny priestor, ihrisko, okolite komunikacie.. neda sa donekonecna len dojit a zit z toho, co sa postavilo za komunistov..

09.05.2018 | Don Quijote

Takto by to malo byť, že sa developer postará, ale na Slovensku ide o utópiu.

09.05.2018 | Cenek

No podla mna tam zatial nebyva takmer nikto, cize neviem co by sa s tymi vybavenosti robilo. Slnicnice mesto - aj ked je to teda pre nna grc ma nahodou vybavenost z novych projektov asi najlepsiu.

10.05.2018 | Vlasko

Preco skolka nemoze byt sukromna ? To tam bude nejaka nakaza ? Alebo je hlavny problem to ze sukromne nie je "zadarmo" ???