Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Štátna firma pripravuje park pre automobilku. Počíta s miliardovým rozpočtom

26.11.2018 | Tomáš Vašuta

Diskusia (35 reakcií) Pravidlá diskusie

26.11.2018 | Hi Ma

V Haniske mal stáť Jaguár. Toto je len tunel. Nemajú žiadnu aitomobilku. Za desaț rokov vlády smeru sa regióny mimo zàpadnèho slovenska, nikam neposunuli. Ešte Žilina a potom game over. Mizernè platy, stà tisícova ekonomická emigrácia za lepšími platmi, Hladovè doliny, rómske osady kde ľudia žijù horšie ako zvieratá. Ak by mi niekto povedal, ze takto to bude vyzerat v roku 2018, tak v tom 1989 radsej ostanem sediet doma za pecou. Privatizačná rabovačka deindustrializovala vychod, gemer, zemplin do stavu aky tam vladol.pred 100 rokmi. Najvacsimi zamestnavatelmi su statne urady, nemocnice a pod. Domaci kapital nebol schopny vygenerovat dostatocne mnozstvo pracovnych.miest (a ani.nebude), tak sme ostali odkazani ma drahe kupovanie si.zahranicnych investorov.

26.11.2018 | martin33

Mozno sa tam bude vyrabat bojova technika pre vojnu na Ukrajine:
https://www.etrend....

26.11.2018 | rosma

Hi Ma, máš to popletené. Gemer (oceľové srdce Uhorska) padol po prevrate v 1918 roku, keď stratil svoje prirodzené odbytiská v Uhorsku a jeho ťažký a banský priemysel zlikvidovala konkurencia nemeckých veľkopodnikateľov zo Sudet a pre pražskú vládu nebol tento región dôležitý. Možno iba ako dodávateľ pracovnej sily. Myšlienka mať prichystaný obrovský priemyselný park pre veľkú investíciu na križovatke diaľníc a pri veľkom meste v takej európskej periférii, ako je východné Slovensko považujem za rozumný krok pre zmenu tohoto stavu. Keď sa bude o takej investícii rozhodovať, môže byť hotový park s dostatočnou rozlohou a vybudovanou infraštruktúrou + € komparatívnou výhodou pri rozhodovaní. Nemali by sme to bezhlavo kritizovať. Zadotovanie tejto štátnej investície je presne to, čo Východ potrebuje. Doteraz Východniari dotovali zo svojich daní Západ, treba to kompenzovať. A Jaguar by do Košíc nešiel. Potreboval inú lokalitu - bližšie k odbytu a k dodávateľom, čo majú kapacity a technológie na spracovanie hliníka.

26.11.2018 | Darija

Prosím Vás, môžte mi vysvetliť ako doteraz “Východniari dotovali zo svojich daní Západ.” ??? Ďakujem

26.11.2018 | fatalista

Myslel to asi tak, ze vsetci platia dane rovnako a majoritne percento investicii slo stale na zapad/sever, zatial co vychod sa zanedbava.

27.11.2018 | rosma

Ďakujem, tak som to chcel vysvetliť. Pre hnidopichov - nie som z Východu a nesťažujem sa.

26.11.2018 | Roman Kanala

Za miliardu zrušiť ornú pôdu. Také smerácke.

Za miliardu by sa dala postaviť súvislá R22.5/100 od Lučenca po Košice. Najčažší úsek s tunelom Soroška má stáť okolo 400 miliónov. Potom by investor aj prišiel. Kým sa všetko vyplieska na Žilinu, tam za miliardu postavia 20 km.

Miliardy idú aj do železničných tunelov na Žilinu kvôli smiešnej rýchlosti 160 km/h. Tá trať by sa veľmi zišla na juhu, kde sú úseky ešte od Franza josefa na 40 km/h.

26.11.2018 | rosma

Zas kanalizmus? Že ťa to baví, robiť permanentne zo seba Truhlíka.

26.11.2018 | Roman Kanala

Aha, Žilina. Čo je na tom fakticky nesprávne? Na Žilinu idú VŠETKY infraštrukturálne investície a ešte sa im máli. Marosz vyrevuje, že chce diaľnicu do Kysuckého Nového Mesta, lebo on tam chodí autom do roboty. A to je OĽANO. Choma s Blanárom si zo štátneho rozpočtu robia trhací kalendár.

26.11.2018 | rosma

V tvojich argumentoch ohľadom diaľníc je fakticky nesprávne úplne všetko. Len je smutné, že si to nechceš ani po tak dlhom čase priznať a prebieha u teba jav zvaný "potláčanie". Pokiaľ nevieš, alebo si to neuvedomuješ, tu máš presnú definíciu od promovaného psychológa:

"Ľudská psychika má na úrovni prvotného ega obranný mechanizmus, ktorý neguje akúkoľvek realitu, ak vytvára priveľký stres na to, aby sa s tým mozog vedel vyrovnať. Volá sa to potláčanie (Potláčanie je životne dôležitá súčasť mechanizmu, ktorým sa človek vyrovnáva so skutočnosťou)."

Ale pre teba platí aj nasledovné, z čoho pramení tvoja frustrácia a nenávisť:

- Emigrant v novej domovine, a je jedno, či ide o iný svetadiel alebo okres, musí prežiť niekoľko dôležitých fáz od fascinácie cudzou krajinou, cez dezilúziu, kultúrny šok, krízu vlastnej identity, pocit viny, nostalgiu až po adaptáciu a vytvorenie novej identity. Zmení ho to. Keď sa vráti domov, prežíva so svojou starou domovinou v podstate to isté. Je to však o to horšie, že mu je zrazu cudzo a chladno tam, kde sa v skutočnosti cítil najlepšie.

26.11.2018 | Darija

Psychológovia sú často múdrejší ako život. Česť výnimkám. Nie každá poučka sedí na každého, to je základ, pretože každá ľudská bytosť je iná. Nesie si so sebou výbavu a je na sile osobnosti a charakteru, ako sa so zmenou (akoukoľvek) vyrovná. Myslím, že nie Roman má problém, ale Vy. Skúste pozrieť inú poučku od renomovaného psychológa, ktorá bude vyhovovať Vám. Aj keď citáty, poučky, v reálnom živote strácajú svoj význam. Sú len indikáciou.

26.11.2018 | IvanPe

Rosma diagnostikuje svoju nerovnovahu inemu diskutujucemu. Nemoze priznat, ze dialnica na sever “zozrala” tolko penazi a uvrhla do chudoby tolko ludi, ze keby nepokracovala tak by Kosice uz davno boli prepojene dialnicou a na JV Sk by neprekvital fasizmus, ale investicie.
Nemoze priznat, ze keby nevolil tych, ktorych spravanie obhajuje, mafianov a ich biele kone, tak by bol vystaveny skutocnej konkurencii, v ktorej by sa mu nemusela stat nahoda z Foresta Gumpa a musel by prezit. V realnom svete, nie v bolsevickej klietke. Strach zo zivota. A podla toho co pise asi opravneny.

27.11.2018 | rosma

Teraz neviem, čo budem robiť, keď som sa dozvedel, že mám strach zo života. A čo je horšie, aj keď som doteraz robil takmer všetko preto (a nielen vo voľbách), aby nám nevládol Smer, SNS, Híd a Kotleby, tak som ich vlastne volil a obhajoval mafiánov. A úplne najhoršie je to, že nechápem, že diaľnice sa majú prioritne stavať tam, kde nie sú potreba a nie tam, kde bude jej vyťaženosť prínosom. Veď príklady zo sveta (napr. Taliansko) jasne ukazujú, že keď sa Kalábria a Sicília pretkali diaľnicami a dokonca sa v rámci podpory za ne na rozdiel od severu neplatí, tak sa Juh tak ekonomicky naštartoval, že sa tam začali sťahovať Severania z Padovie. A ja blbec som si toho vôbec nevšimol. No dnes už nikto nič negarantuje :-)

26.11.2018 | IvanPe

Kosice je dobra lokalita, za chvilu tam bude dialnica. Cez Miskolcz prepojena na Uzhorod a Balkan.
Narodni socialisti to zasa raz nedomysleli. Teda ja chapem, ze nemali cim a takmer nikto schopnejsi uz pre nich nechce robit. Ale blokovat infrastrukturu na juzne Slovensko a potom to prenechat svojim vnutornym demonom?! A sucasne rozflakat vsetky peniaze na drahom vyludnenom severe a dokopy nic nepostavit? To uz vyzaduje hodnu davku schzofrenie, alebo zeby iba stale to slovenske “kto nekradne okrada svoju rodinu”?
Fakt nechapem, ako ich ti ludia mozu stale volit.

26.11.2018 | rosma

Sever nie je vyľudnený. Severné Slovensko vďaka Liptovu, Turcu a Spišu má perspektívu rozvoja a aj sa rozvíja. Len tomu rozvoju nestíha infraštruktúra. Naopak Gemer a Hont sa vyľudnili a ostala tam iba bieda a zlá štruktúra obyvateľstva. Tam keby sa postavila diaľnica prioritne pred "severom", tak dosiahneme jedine to, že sever bude denno-denne kolabovať a juh bude mať "sicílsku prázdnu diaľnicu" a zrýchlený odliv zostávajúcich ľudí na západné Slovensko. Myslel som si, že u diaľníc problém čo bolo skôr - vajce - sliepka už ekonómovia dávno vyriešili. A nielen u nás, ale aj vo vyspelých krajinách.

26.11.2018 | IvanPe

Dialnica Bratislava - Kosice neexistuje.
Naklady na zivot su na juhu radovo nizsie kvoli vyssej priemernej teplote.
Keby sa postavili cesty, ktore obchadzaju Bratislavu tiez by sa z nej vsetci vystahovali, iba si zamienate nasledok s pricinou.
Nevyriesili ste nic, investicie na vystavbu dialnice severom sa nikdy nevratia, vdaka horsim prirodnym podmienkam tam zilo a este dlho bude zit menej ludi ako na juhu. A aj pre investicie je to horsia poloha.

27.11.2018 | martin33

Mozno pocitaju s globalnym oteplovanim, na juhu bude pust, na severe sa este bude dat zit.

26.11.2018 | sano b

hovori sa tomu "cista ryza"...

26.11.2018 | LPB

Megazlodejina.

26.11.2018 | Aba Naco

kedy konecne skonci doba obskakovania automobiliek? izadne ine odvetvia pre slovakistan neexistuju?

26.11.2018 | reddington

Neexistuju pretoze su uz bud len horsie alebo vyzadujuce aj vyssie vzdelanie / kvalifikaciu.
Aky iny tazky priemysel by si si predstavoval na Slovensku ?

26.11.2018 | Roman Kanala

Napríklad výrobu hard diskov ako v Maďarsku či v Mexiku. Alebo výrobu chipov ako v Malajzii. Ešte aj to skladanie televízorov v Galante je lepšie, ako montovať autá. Úplne najlepšie by bolo písanie softwaru ako na Indicku.

26.11.2018 | reddington

Kolko HDP tvori vyroba "diskov" v Madarsku ? Mizive percento tam sa toho vela nevyrobi a nema to pridanu hodnotu.
Skladanie televizorov v Galante je skor lepenie dielov co sa vyprodukuje mimo.

Vyroba chipov v Malajzii je to posledne co by si chcel na Slovensku. Po prve tu nie je na to mentalita/zrucnost a po druhe ide o vysoko podhodnotenu pracu. Ano aj v malajzii uz teraz su vyskumne zariadenia a praca s vysokou hodnotou ale to preco to tam je slaby zakonnik prace, nearshoring pre Cinu a export cez Singapore do Statov.

Naviac ceny mikrocipov kolisaju a prvi co pocitia pokles cien a zvysenie narokov na produkciu su prave tie tovarne ktore ich produkuju nie ten kto ich vlastni/ vyvija.

Na slovensku nikdy nevznikne mittelstand a nikdy nebude mozne vybudovat decentralizovanu ekonomiku s SMEckami v kazdom vacsom meste.

Problem Slovenska je nizka hustota obyvatelstva a malicke centra.

Potrebujeme zvacsit Bratislavu, Kosice a Zilinu a podporovat strednu vrstvu. Stredna vrstva musi makat na veciach ktore prinesu financie z exportu do nasej krajiny no a ti zvysni ludia budu zamestnani vo vnutornej ekonomike.

Bohuzial je to tak dnes nie je mozne priniest relevantne velkeho hraca ktory by zamestnal tu masu ludi.

26.11.2018 | Roman Kanala

V Budapešti začali vyrábať disky ešte za čias IBM. Potom celú divíziu hard diskov predali Hitachi a tí vo výrobe pokračovali, až kým im nezačalo vadiť, že po dlhé roky sú maďarské disky poruchovejšie, ako tie vyrobené v Ázii. Medzitým IBM predali celú divíziu PC Lenovo do Číny a ponechali si len pSeries, iSeries a zSeries, čo sú RS/6000, AS/400 a mainframy. Disky Hitachi medzitým boli predané firme Western Digital aj s chlpami, čiže aj s budapeštianskou fabrikou, či čo z nej ostalo. Maďarský šlendrián to všetko zabil.

Otázka je, že ak sa darí kladivobúchačom v slovenských automobilkách robiť lepšiu kvalitu, ako Turci v Nemecku, darilo by im robiť špičkovú elektroniku? Sony odchádza, Samsung to zabalil, ostávajú ešte nejaké káblové zväzky. Siemens má nejakých programátorov vof Košícoch, ale tí robia MS-DOS.

Ja som kedysi chcel doniesť do Rožňavy výrobu, ale skončilo to veľmi zle. Nielenže som nezarobil, ale prišiel som o veľa peňazí a keby som to nezastavil, prišiel by som o ešte viac peňazí. Tam ak nehafáte s miestnou mafiou, len vás tam ošklbú. Zločinný inštitucionálny monolit. https://blog.etrend...

Áno, strednú vrstvu treba. Ale všetko tlačiť do Blavy, Žiliny, Košíc? Nie som o tom presvedčený, ale možno máte pravdu. Lepší recept nemám. V Trečíne je mafia okolo Krajmera a Jankovskej, v Nitre všetko kontrolujú Bödörovci, v Bardejove, Humennom, Sobranciach smeráci. Žilina je jedna veľká mafia. S tým, čo viem, by som radšej investoval niekde v Brazílii, než na Zlodejsku.

26.11.2018 | rosma

Jasné, za tvoje životné neúspechy môže mafia. Je to také jednoduché hádzať svoje neúspechy na druhých, než si priznať vlastnú podnikateľskú neschopnosť. Je zaujímavé, že také nemecké podniky na Slovensku sa na mafiu, korupciu a nežičivosť vo všeobecnosti nesťažujú. Ale je aj pravda, že na Gemer sa nehrnú. Asi vedia, prečo. A chýbajúca diaľnica to nebude :-)

26.11.2018 | reddington

Nebudem komentovat Kanalu ale praveze sa stazuju :-). Jednym s najvacsich problemov investorov na SK je prave korupcia a aj ta mafia.

26.11.2018 | reddington

Tou mafiou som samozrejme myslel vymozitelnost prava nie sykorvcov v gckach s pistolami.

27.11.2018 | rosma

Rozdiel medzi mafiou a štátnou byrokraciou je v demokratickej krajine fatálne rozdielny. Ja som reagoval na mafiu, na ktorú sa Kanala sťažuje. Keby používal adekvátne slová, možno by sa dočkal adekvátnej odpovede.

26.11.2018 | Darija

Akú vlastnú podnikateľskú neschopnosť má priznať? Skončite prosím s invektívami, svojou múdrosťou prezentovanou nad múdrosť sveta. Stačí sa len nad sebou zamyslieť a občas po sebe prečítať čo ste v návale horlivosti, skrytej nevraživosti, závisti?, neviem, sem odpublikovali, milý rosma.

26.11.2018 | rosma

Stotožňujem sa s týmto názorom. Je to podobné, ako keď niekto kritizuje, že pokiaľ Slovensko buduje/prerába železničné koridory na rýchlosť 160 km/h, v Číne budujú trate s rýchlosťou 320 km/h. Akoby ľudia nemali mozgy a nevedeli porovnať zákony ekonomiky, efektivity a logiky. Slovensko je malinká krajinka s riedko osídleným územím a to, čo sa buduje, sa má prioritne budovať pre ľudí, čo tu žijú a pre ich potreby. Totižto pokiaľ niekto bytostne túži žiť v metropoli typu Praha, Paríž New York, Shanghai, nezadržíme ho na Slovensku (a ani v Švajčiarsku) ani vtedy, keby Rožňava mala metro a priemerný plat by bol 3.000 €. Aj tak by odišiel. Lebo Slovensko je limitované urbanizmom. A nie je to na škodu.

26.11.2018 | LPB

Prečo ťažký? Čo tak zdravotnícku techniku, meraciu techniku, snímače, robotiku... alebo tie poondiate kamery pre polišov po 7k.

26.11.2018 | reddington

Vsetko co robi stredna, vysokokvalifikovana vrstva. Nic co by prinieslo 5000 jobov len tak pre beznych ludi.
My mame problem realne vytrenovat zvaracov nie programatorov alebo skladacov jemnej techniky.

27.11.2018 | rosma

Presne tak. Stačí sa pozrieť na skladbu nezamestnaných a vidno, že tí sú pre sofiskovanejšiu výrobu absolútne nepoužiteľní. Tých treba dostať do montovní, aby dali deťom príklad základného pracovného návyku a potom dostupnosť ich vzdelania. Až deti majú potom reálnu šancu pracovať v kvalifikovanejších firmách. Kto kvalifikovaný a vzdelaný sa dnes presťahuje za prácou inam, málokedy sa po zmene situácie vráti nazad, pokiaľ už má rodinu a zázemie. V personálne vybrakovaných perifériách typu Gemer zostala veľmi zlá skladba obyvateľstva. Zázraky sa nedejú. Nepomôže ani rýchlostná cesta.

26.11.2018 | hulo11

Košické železiarne majú obrovský investičný dlh a amíci sa ich už pokúšali posunúť číňanom. Ako poistka a príprava, keby to zatvorili, je nový veľký priemyselný park krok správnym smerom. Ak výrobu železa časom nahradí niečo s nižšími emisiami, nižšou energetickou náročnosťou a vyššou pridanou hodnotou, len dobre. Aj keď nemusel by to byť práve automobilový priemysel...

27.11.2018 | fogy

Slovensko nepotrebuje budovať ďalšie parky, lebo nezamestnanosť to nerieši ! Nový trend je nielen výroba za pomoci Robotizovaných pružných výrobných systémov, ako je Nová Motoráreň v objektoch KIA a možno aj inde, lebo mi tu máme automobiliek ako maku, ktoré nevznikli na torzách veľkých podnikov ZŤS ako boli v Martine, Dubnici, Považskej Bystrici, Detve, Prakovciach atď., kde po zbúraní starých hál a odvezení do zberných surovín druhotných materiálov a suti na zberné dvory, by ostali dokonalé platá na budovanie ľahkých hál, pre automobilky aj so skúšobňami, ktoré mali na betóne Densit( čo bola omietka už v Koloseu v Ríme, keď tam prebiehali v aréne vojnové bitky ako na mori aj Eliášovým ohňom-Ropou), čo je vlastne omietka, ktorá neprepúšťa olej a ani po zatvrdnutí vodu. Radšej sa budovali na zelenej lúke a Slovensko prišlo o ornú pôdu a v Bratislave aj Nitre aj o vinohrady, ktoré už nikdy nenahradí, lebo išlo o pôdu vysokej bonity. Kto tomuto rozumie a uvedomí si, že Vláda SR ešte Slovenský národ zbedačovala, ak ich pripravila o takýto svôst a dávala automobikám úľavy a hlavné je aj to, že dodnes nezaplatila vlastníkom pôdy sumu, ktorú mala za tak kvalitnú pôdu. Bolo to len preto, aby od automobiliek dostala úplatky. Veď dôkaz je to, že vtedajší riaditeľ KIA doniesol Mikulášovi Dzurindovi limuzínu zrovnateľnú z BMW a ten tribiroh to vytrúbil len preto, lebo ju nevedeli ani naštartovať, bola nastavená na Kórejské znaky, ale to tí tupci jeho šoféri nevedeli, že sa to dá prestaviť na všetkých prístrojoch z palubného počítača a urobili z toho haló, aby zakryli svoje Schránkové firmy v daňových rajoch, cez ktoré kradli štátne peniaze ! Teraz ak chystajú tento park, tak len preto, aby tu nasáčkovali Ukrajincov, čo je zberba a maslo zase toho čuráka Dzurindu, ktorý zlodejovi Porošenkovi robí poradcu, aby provokoval Rusko a vyhlásil stanné právo a možno aj mobilizáciu len preto, aby Rusko mohli napadnúť asem nasťahovať akože utečencov z Ukrajiny a bude to ďalší Biľak pre Slovákov, po tom, čo Vrah Stalin, si privlastnill Zakarpatskú Ukrajinu a pripojil ju k vtedajšiemu ZSSR.