Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Krátky slovník realitnej terminológie

12.07.2013, 11:00 | Externý zdroj

TRENDreality.sk: Ako niektorí zákazníci vnímajú realitný trh

  • Tlačiť
  • 5

Redakčný blogRedakčný blog

Autori TREND Reality o tom, čo majú chuť okomentovať. Ale aj názory, ktoré podľa nás stojí za to si prečítať. Pozrite si aj ďalšie blogposty.

Kúpa bytu je pre väčšinu ľudí jedinečnou úlohou, ktorá sa tak skoro nezopakuje. Aj redakcia TRENDreality.sk počúva dennodenne sťažnosti na prácu bánk, realitných kancelárií, investorov a ďalších. Na druhej strane existuje aj množstvo kritiky na klientov. Najčastejšie problémy ostro pomenoval portál dailymale.sk v nasledujúcom príspevku. Cieľom nie je nikoho uraziť, ale priniesť odlišný pohľad.

Ľudia potrebujú bývať. Táto šokujúca veta nie je hypotézou dizertačnej práce študenta sociálnej práce univerzity sv. Alžbety na tému „Potreby človeka v 21. storočí“, ale častým začiatkom článkov v realitných novinách. S ľahkou modifikáciou sa dá aplikovať na mnoho situácii: Ľudia potrebujú bývať aj v kríze, Ľudia potrebujú bývať aj na jar, Ľudia potrebujú bývať aj počas povodní, možnosti sú priam neobmedzené. Ani ja som nemal problém začať touto vetou.

V mojom živote prišla chvíľa, keď som si neodškriepiteľnú pravdu tejto vety uvedomil na vlastnej koži – rozhodol som sa odsťahovať od rodičov. Neostávalo mi nič iné, ako sa ponoriť do neznámych vôd realitnej inzercie v Bratislave. To, že som bol nepripravený na realitu realít ako absolvent Trenčianskej univerzity na pracovné návyky, som zistil veľmi rýchlo. Dnes, pár rokov od osudného rozhodnutia, sa už len pousmejem pri spomienkach, ako mi majiteľ bytu rozprával o neuveriteľnom pokoji, ktorý v tom byte údajne panoval a ja som sa cez okno spálne na prízemí pozeral na zastávku trolejbusu.

Alebo ako mi pri obhliadke údajného mezonetu majiteľ vysvetľoval, že k tomuto schodisku má prístup iba on a správca budovy, preto si môžem dať na plošinu v strede schodov gauč. Stále neviem, na čo by mi bol gauč na schodisku a dodnes ľutujem, že som sa neopýtal, či si ten pán vážne myslí, že mezonet je byt, kde vyjdem z výťahu, otvorím dvere a prejdem jedno poschodie po schodoch ku bytu.

Áno, dnes som ostrieľaný profesionál s praxou na rozdávanie. Len ju nikto nechce. Alebo nikto, koho poznám. Tak som si povedal, urob dobrý skutok, pomôž ľudom, získaj Nobelovu cenu mieru, zmeň svet. Nič z toho sa mi však nechcelo, tak som aspoň pripravil krátky výkladový slovník najpoužívanejších fráz realitného marketingu.

Širšie centrum – Rodený Prešporák z tretej generácie rodených Prešporákov by si pomyslel, že širšie centrum je napríklad Slavín, alebo koniec prvého obvodu. Ale keďže rodený Prešporák bývanie nehľadá a centrum Bratislavy prešlo zásadným rozšírením, dnes je širšie centrum okolie Polusu, zváračského ústavu alebo Aupark. Najväčšia výhoda bývania v širšom centre je to, že bývate v širšom centre, čím závratne stúpa vaša spoločenská prestíž.

10 minút od centra – Predávajúci zásadne merajú časové vzdialenosti nočnou jazdou po prázdnej diaľnici, prípadne letom helikoptérou. Alebo (šokujúce odhalenie) realitu trochu prifarbia. Veď „10 minút od centra“ znie oveľa lepšie ako „Pol hodina v rannej premávke, v pondelky niekedy hodina“. Preto 10 minút od centra je okolie Avionu, koniec Petržalky, Devínska.

10 minút od Auparku – Jarovce, Rusovce, Rajka. Z týchto končín sa vzdialenosť meria zásadne k Auparku, lebo to je širšie centrum a v Auparku majú všetko.

Začiatok Petržalky – Je vesmír konečný? Existuje Higgsov bozón? Kde začína Petržalka? Tri otázky, na ktoré nedokázala súčasná veda jednoznačne odpovedať. Podľa najnovšieho konsenzu je začiatok Petržalky okolie Matadorky, Ekonomickej univerzity, Zrkadlového háju. Prakticky je takmer celá plocha Petržalky taký jeden veľký začiatok.

Tichá lokalita – V Bratislave je určite veľa tichých lokalít, v realitno-inzertnej reči je však spojenie „tichá lokalita“ eufemizmus pre „naozaj ďaleko“. Teda koniec Devínskej, Vrakune, Záhorská Bystrica a pod.

Vhodné pre mladých aktívnych ľudí – Čo robia mladí aktívni ľudia? Predsa mlado, aktívne športujú. A ktorý šport je populárnejší ako superbežkár, zábavnejší ako planking a rozšírenejší ako Segway polo? Áno, môže to byť jedine chodenie po schodoch. Na bratislavskom realitnom trhu je mnoho ponúk pre radikálnych vyznávačov tohto športu, spravidla ide o byty na piatom a vyššom poschodí v dome bez výťahu.

Výborná dostupnosť – K domu vedie cesta. Nie obyčajná cesta, dvojprúdová cesta. V strede tejto cesty idú električky. Z druhej strany domu je železnica. A každé ráno si pri zobudení uvedomíte, v akom dobre dostupnom dome bývate.

Výhľad na Rakúsko - V tomto prípade nejde o marketingové prifarbenie reality, nehnuteľnosti s týmto atribútom skutočne poskytujú výhľad na Rakúsko. Toto je oveľa lukratívnejší výhľad ako nudné Slovensko a treba si za to priplatiť. Protihodnotou je samozrejme zvýšený spoločenský status (na ktorý treba nenápadne upozorniť vetou: „Ráno, keď som sa zobudil vo svojom byte s výhľadom na Rakúsko...“).

Atypicky riešený byt – To bolo takto. Developer má rozostavaný skvelý projekt pre mladé rodiny v pokojnej časti mesta pri hokejovom štadióne, keď tu zrazu zvoní telefón a volá banka: „Že vraj je kríza a nikto nechce štvorizbáky o rozlohe 121 m2.“ Developer sa okamžite prispôsobí novej situácii na trhu, veď kto nie je flexibilný, je bez peňazí, a stavbyvedúci Milan dostane rozkaz prerobiť byty na dvoj a trojizbové. „Keď rozdelím štvorizbák, ostane v niektorých bytoch chodba, ktorá nikam nevedie, izby budú mať zvláštne tvary, celé to bude úplne zle, a ešte aj rozvody musíme prerábať...“ - pomyslí si Milan, ale spomenie si na posledný HR tréning, kde sa naučil, že so šéfmi sa rozpráva s rešpektom, tak len smutne podotkne: „Tak to budú také atypické byty.“ No a aj sú.

Dom vhodný aj na podnikanie – Dom na hlavnom ťahu, kde aj v noci prejde 200 áut za hodinu. Spravidla bez možnosti parkovať.

Útulný byt(ík) – Čo je malé, to je útulné. Takže útulný znamená majúci pod 30 m2, čo je logické. Viete si predstaviť niečo útulné a zároveň veľké?

Iba u nás – Znamená skopírovaný súkromný inzerát uverejnený minimálne tromi rôznymi realitkami.

Posledné voľné byty – Posledné voľné byty vznikajú hneď, ako sa predá prvý byt. Preto môže byť v projekte pokojne aj 100 posledných voľných bytov. Potom sa netreba čudovať, že bývanie amerického štandardu v Bratislave ponúka posledné voľné byty už niekoľko rokov.

Predané/Vypredané – Upgrade predchádzajúceho reklamného sloganu, ktorý na mňa pôsobí dosť kontraproduktívne, lebo keď niekto tvrdí, že už nemá voľné byty, tak ich nehľadám. Ale asi iba nie som cieľová skupina.

Znížená cena/Akcia – šesť a viac mesiacov starý inzerát, novo nahodený na realitný portál s presne rovnakou cenou ako na začiatku.

Novostavba – Vedeli ste, že pojem novostavba nie je definovaný? Nie? Tak už to viete. A už si nemôžete myslieť, že spojenie 10-ročná novostavba je oxymoron. Môj osobný rebríček v tomto prípade vedie inzerát s textom „novostavba z roku 1991“.

Výborný stavebný pozemok – Pozemok v záhradkárskej oblasti, kde územný plán povoľuje max zastavanú plochu 50 štvorcových metrov.

Prečítajte si aj rozsiahlu debatu o kvalite realitných služieb na Slovensku.

  • Tlačiť
  • 5

Tagy Blog TRENDreality.sk, Názory, Realitné názory