Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom
Objednajte si denný súhrn správ
Vyberiete si len témy, ktoré vás zaujímajú.
Zasielanie newslettra kedykoľvek vypnete.

Mala povesť najlepšej značky v krajine, jej pozostatky kúpil nový majiteľ

10.05.2017 | Tomáš Vašuta | © 2017 News and Media Holding

Ak by sa v bývalom Československu robil prieskum, ktorá kozmetická značka je najpopulárnejšia či najlepšia, AB Kozmetika by určite okupovala prvé miesta. Kultová socialistická značka doplatila na privatizáciu a neskôr aj na spory vo vedení nástupníckej firmy. Značka sa dnes pripomína na realitnom trhu výrobnou halou v Šamoríne.

  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 0

Prázdna hala na konci Šamorína za sebou ukrýva zaujímavý príbeh, ktorého podstatná časť prebiehala v hlavnom meste. Práve tu pred vyše polstoročím začala spoločnosť Palma vyrábať kozmetické produkty, ktorými doplnila produkciu rastlinných olejov a tukov.

Okrem toho, že v Bratislave sa pod licenciou vyrábali aj také značky ako Nivea a Schwarzkopf, domáci producent vytvoril aj vlastné produkty. Asi najobľúbenejší bol AB mandľový krém, ktorý sa stal nosným produktom firmy po revolúcii. Časť s názvom Palma Kozmetika začali privatizovať už v roku 1991.

Problematická privatizácia

Meno kupca sa verejnosť dozvedá až o tri roky. Dôvodom boli podozrenia či pochybnosti. O firmu totiž zviedol boj manažment podniku s gigantom Colgate Palmolive. Americká firma pritom nechcela prevziať podnik sama. Skupine manažérov navrhla variant so vznikom spoločného podniku. Na druhej strane nenašla pochopenie a tak došlo k predkladaniu samotných ponúk. Manažment ponúkol 207 miliónov slovenských korún, Američania len necelých 108 miliónov.

O osude podniku mala rozhodnúť Hospodárska rada vlády. Ako sa však ukázalo, tú chcel ovplyvniť manažment podniku. Do sporu sa zapojil aj americký veľvyslanec, ktorý sa sťažoval na neseriózny postup vedenia slovenskej firmy. V reakcii na to zvýšil Colgate ponuku na 230 miliónov slovenských korún. Privatizácia podniku sa nakoniec odložila, keď súťaž vyhlásila už nová vláda.

Firmu v roku 1994 získal manažment podniku. Za rozbehnutú fabriku zaplatil 220 miliónov slovenských korún čo bolo o milión korún viac ako ponúkol Colgate. Sumu mal pritom vyplácať v splátkach. Ako sa ukázalo, len málo sprivatizovaných firiem dokázalo prežiť v nových trhových podmienkach. AB Kozmetika sa zaradila do početnejšej, menej úspešnej skupiny. V roku 2003 sa ocitla v konkurze.

Pokračovanie článku - stránka 1 z 2
Pokračovanie článku na ďalšej stránke
  • Tlačiť
  • Poslať e-mailom
  • Oznámiť chybu
  • 0

Tagy AB Cosmetics, AB Kozmetika

Diskusia (0 reakcií)