Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Mečiarovský privatizér ide stavať štvrť s rodinnými domami pri závode Kia

29.04.2019, 05:01 | Martin Poláš | © 2019 News and Media Holding

Pri žilinskej automobilke Kia plánuje košický podnikateľ a niekdajší poslanec za HZDS Ján Smerek, známy ako jeden z privatizérov VSŽ z éry Vladimíra Mečiara, postaviť zhruba 150 rodinných domov. Väčšinu pozemkov tu vlastní jeho spoločnosť Meerks, ktorá v okolí ťaží drevo. Podnikateľovi patrí aj známe lyžiarske stredisko v neďalekej Vrátnej.

  • Tlačiť
  • 2

Tagy

Kia

Medzi podnikateľmi, ktorí sa v 90. rokoch podieľali na privatizovaní Východoslovenských železiarní, bol aj Ján Smerek. Do vtedajšej najväčšej slovenskej fabriky vstúpil s Alexandrom Rezešom a ďalšími tromi mečiarovskými privatizérmi cez spoločnosť Manager, ktorá vo VSŽ získala menšinový podiel. Podnikatelia postupne naberali na vplyve, a to aj s politickým a finančným krytím od Vladimíra Mečiara.

Manager vznikol v posledný deň mandátu končiacej prvej Mečiarovej vlády a v ten istý deň aj kabinet rozhodol o predaji podielu 9,52 percenta spomínanej firme. Akcie nakúpili pod cenu a s úverom od Priemyselnej banky, ktorú založili samotné železiarne, ktoré tak financovali vlastného kupujúceho.

Tunelovanie železiarní

Z košických železiarní sa postupne budovalo Rezešovo impérium, vo vláde V. Mečiara sa zároveň A. Rezeš stal ministrom dopravy a J. Smerek šéfoval v rovnakom období železiarňam ako ich prezident.

Médiá koncom Smerekovho pôsobenia vo funkcii informovali o tunelovaní firmy zo strany vedenia. „Zakladali fiktívne firmy, ktoré faktúrami za fiktívne služby vyvádzali z podniku peniaze preč. Známe sú aj špekulatívne a podvodné obchody s cennými papiermi,“ pripomenul novinár Tomáš Lemešani v článku na portáli Biztweet.

Ján Smerek na archívnej fotografiiZdroj: NMH / Jozef Barinka

Známy je aj prípad, ako železiarne platili 125 miliónov korún za fiktívnu rekonštrukciu budovy na Jégého ulici v Bratislave, ktorú vlastnilo HZDS. Niektoré kauzy sa na súdoch ťahajú dodnes, J. Smerek v obhajobe tvrdil, že hoci bol členom predstavenstva, o zmluve na rekonštrukciu budovy nevedel, lebo do kompetencií predstavenstva nespadali vzťahy s dodávateľmi. V tomto prípade bola dodávateľom spoločnosť Ferrost, ktorú riadil šéf košickej pobočky HZDS František Cibuľa.

Keď A. Rezeš ako minister dopravy v roku 1997 skončil, o pár mesiacov vo VSŽ presadil zmeny. J. Smereka posunul z predstavenstva do dozornej rady a do manažmentu dosadil ešte bližších ľudí vrátane svojho syna.

Následne sa v roku 1998 konali na Slovensku parlamentné voľby. Vyhralo ich HZDS, ktoré ale nedokázalo zostaviť vládu, čo uvoľnilo priestor pre Dzurindovu SDK. Za HZDS vtedy rokovania s možnými koaličnými partnermi viedol neúspešne práve J. Smerek. Toho zároveň strana zvažovala aj ako kandidáta do prezidentských volieb.

Zarobil aj na pozemkoch pre automobilku

Po najdivokejšej Mečiarovej ére sa z politiky stiahol aj J. Smerek, ktorý sa v roku 1999 vzdal mandátu poslanca za HZDS a s nahromadeným kapitálom sa vrhol ešte intenzívnejšie na podnikanie.

Neskôr zarobil napríklad na predaji pozemkov pre

Dočítajte celý článok s predplatným TRENDU

už od 94 centov / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Sektorové rebríčky, hospodárske výsledky firiem
  • Obmedzenie reklamy na TREND.sk

Odomknite článok cez SMS
s týždenným predplatným len za 1,90 €

Získajte prístup za pár sekúnd cez SMS objednaním týždenného predplatného TREND Digital s automatickou obnovou.

Viac informácií.

  • Tlačiť
  • 2

Tagy Kia