Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Medzinárodná súťaž priniesla Brnu návrh centra budúcnosti

23.05.2016, 14:00 | Lívia Gažová | © 2016 News and Media Holding

Architekti predstavili v najväčšej európskej urbanistickej súťaži posledných rokov 58 vízií priestorov hlavnej stanice v centrálnej polohe Brna pod Petrovom a okolitého územia. Víťazný návrh od ateliéru UNIT ponúkol postupne realizovateľný koncept udržateľnej štvrti prirodzene zrastajúcej s mestom.

  • Tlačiť
  • 0

Zanedbaný priestor, frekventovaná cesta, všadeprítomné zábradlia, stánky s kebabom, bezdomovci a stovky ľudí ponáhľajúcich sa pomedzi autá, prechody a podchody na svoju „šalinu“. Ale aj perfektné napojenie na verejnú dopravu a dostupnosť historickej budovy stanice priamo z centra mesta.

Hlavná stanica, jedno z najfrekventovanejších miest v Brne, sa dočkala dôstojnej architektonickej súťaže, ktorá dokázala, že súčasná poloha „Hlavního nádraží“ má oveľa väčší potenciál, ako sa mnohým mohlo zdať.

Brno - Hlavná stanicaZdroj: Mesto Brno

Ufúľané miesto pred železničnou stanicou na kraji brnenského starého mesta i samotná železničná stanica boli pre debaty o presune vlakového uzla o približne kilometer na juh opomínané a vďaka neistému osudu sústavne podfinancované. Budovy a verejné priestranstvá fungujú v provozóriu, čaká sa na definitívne rozhodnutie o polohe hlavnej stanice.

Návrhy, čo so stanicou, rozdelili na dva tábory aj obyvateľov Brna. Z variantov odsunutej stanice alebo rozšírenia stanice v takmer pôvodnej polohe v centre si môžu vybrať v októbrovom referende.

Aj napriek dlhotrvajúcemu, najmä politickému tlaku na presun železnice a megalomanskému projektu, ktorý rátal s výstavbou nového terminálu a vytvorením celej štvrte v dnes nevyužitom priestore za pôvodnou stanicou, súčasní predstavitelia radnice považovali za dôležité vypočuť aj občianske iniciatívy (koalícia Nádraží v centru), ktoré naopak presadzujú vystavať stanicu v lokalite pod Petrovom.

Modernizácia a rozšírenie stanice v pôvodnej polohe na Nádražnej ulici a ulici Nové Sady sa tak stala predmetom medzinárodnej architektonickej súťaže „Budúcnosť centra Brna“, ktorej sa zúčastnili architekti z Európy, Spojených štátov a Číny.

Víťazný návrh súťaže od štúdia UNIT architekti ponúka koncept moderného železničného uzla, ktorý, ako uviedol splnomocnenec prípravného výboru referenda o polohe stanice Jakub Patočka, „je cestou, ako dať Brnu tvár sebavedomého európskeho mesta.“ Porota sa na návrhu jednomyselne zhodla.

Brno - Perspektívny pohľad na Južné mestoZdroj: UNIT architekti

Brno - Pohľad na hlavnú budovu novej stanice v lokalite pod PetrovomZdroj: UNIT architekti

Projekt ocenený prvou cenou podľa hodnotenia poroty ponúkol namiesto jednej, naraz postavenej štvrte, dlhodobo udržateľný scenár postupného rozvoja. Do doposiaľ prázdneho územia ohraničeného železničnými traťami návrh architektov vnáša prirodzené členenie, každá lokalita dostala svoj logický stred.

Brno - schémy návrhuZdroj: UNIT architekti

Brno - Celková situácia návrhu južného centraZdroj: UNIT architekti

Brno - Celková situácia návrhu hlavnej staniceZdroj: UNIT architekti

Zvládnutý bol aj predstaničný priestor v kontakte s existujúcimi mestskými štruktúrami, ktorý budí dôstojný dojem, no stále si ponecháva ľudskú mierku. Naplno je využitý potenciál priameho napojenia na mesto a mestskú dopravu: architekti v mieste frekventovanej ulice navrhujú okružnú triedu tvorenú sekvenciami verejných priestorov.

Brno - Pohľad na predstaničný priestorZdroj: UNIT architekti

Brno - predstaničné priestoryZdroj: UNIT architekti

Striedmy koncept stanice dopĺňa urbanistický návrh hľadajúci primeranú hustotu zástavby a formálnu a funkčnú štruktúru novej štvrte. Komplexný návrh sa zaoberá tiež nábrežiami riek, ktoré územím pretekajú, zeleňou či hospodárením s vodou. Podľa poroty je projekt výnimočnou predstavou sociálne udržateľného, polyfunkčného mesta.

Brno - Nábrežný a lužný parkZdroj: UNIT architekti

Brno - Rozmanité predmestieZdroj: UNIT architekti

Brno - Kreatívna štvrť

Brno - Kreatívna štvrťZdroj: UNIT architekti

Zmysluplným nazýva projekt aj Martin Ander, viceprimátor Brna pre rozvoj mesta: „Víťazný návrh si získal moje sympatie predovšetkým tým, že nie je megalomanský, stavia na rozmanitosti foriem bývania a služieb a citlivosti k charakteru okolitých štvrtí.“

Roger Riewe, predseda poroty a architekt, ktorý postavil hlavnú stanicu v Innsbrucku či múzeum v Katoviciach, pripomína, že zároveň urbanistická i architektonická sútaž „bola zaujímavá, ale súčasne aj veľmi náročná, pretože Brno v nej žiadalo scénár svojej budúcnosti. Za posledných niekoľko rokov sa sútaž v takom rozsahu a na také veľké územie v Európe nekonala.“

Náročnosť súťaže sa však prejavila aj na odmenách. Skupina UNIT architekti si za víťazstvo pripísala takmer dva milióny českých korun (74-tisíc eur). Druhí Franz Sumnitsch a consequence forma dostali viac ako milión a tretí M1 architekti trištvrte milióna českých korún.

Výsledok však podľa mesta aj občianskych iniciatív stál za to. Pokiaľ návrh uspeje rovnako v očiach občanov v plánovanom referende, bude mesto zaviazané realizovať modernizáciu stanice metodikou otvorených architektonických súťaží.

  • Tlačiť
  • 0

Tagy architektonická súťaž, Brno, stanica

Diskusia (0 reakcií)