Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Odkladaním sa trh nezlepší

20.04.2010, 00:05 | Ľuboš Mistrík | © 2010 News and Media Holding

Treba nájsť cestu ako byty predať, čo chce odvahu bánk i developerov

  • Tlačiť
  • 8

Miera zlyhaných úverov stále rastie, čo naznačuje možné ďalšie problémy realitného trhu. Dnes majú banky najväčšie vrásky pri projektoch, kde financovali pozemok, na ktorom stále nezačala výstavba. Obchody sa však hýbu. Konštatovali to diskutujúci v paneli Banka vs. developer na konferencii Real Estate Market Slovakia 2010 organizovanej Stavebným fórom.

Razantnejší pokles zlyhaných úverov badať v komerčnom sektore, kde je táto hodnota podľa Štefana Rychtárika z Národnej banky Slovenska na úrovni 3,4 %. V oblasti hypoték ide o 2,7 %. „Pri príprave niektorých projektov sa nie celkom odhadol budúci vývoj,“ konštatuje Zuzana Mahútová z ČSOB.

V najhoršej situácii sú podľa Róberta Obložinského z Tatra banky úvery poskytnuté na nákup pozemkov. V takom štádiu totiž banka ani nemá veľmi možnosť nehnuteľnosť vziať a predať po vlastnej línii, keďže ceny pozemkov boli v čase boomu najmä v hlavnom meste privysoké. Medzi výnimky patrí medializovaná dražba pod veľkolepým bratislavským projektom Slovany.

Ľudovít Kaník z 1. národnej aukčnej spoločnosti hovorí o tom, že dnes sa obchody ešte hýbu, no treba nájsť cestu ako predať zásoby bytov a projektov. „Chce to väčšiu odvahu bánk i developerov, odkladaním sa to nezlepší,“ tvrdí. Odporúča najmä dražby, ktoré majú pomôcť ukázať reálnu trhovú cenu, pričom na jej základe môže banka určovať aj cenníky iných projektov.

Vladimír Horváth z VÚB reaguje, že banka si najprv zvolí cestu najmenšieho odporu, až neskôr pristúpi na komplikovanejšie spôsoby. Najjednoduchšou cestou je podľa neho odpredaj pohľadávky.

Na súčasnom trhu zvykne problémový predaj zobrať do rúk aj samotná financujúca banka a prostredníctvom svojich dcér ponúkať byty klientom s väčšími, či menšími zľavami. Urobila tak napríklad Tatra banka pri petržalskom projekte Vienna Gate.

Ilustračné foto – Flickr

Prečítajte si, čo o trhu hovorili odborníci posledný rok.

  • Tlačiť
  • 8

Tagy Konferencia