Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Pozrite si slovenské nominácie na európsku cenu za architektúru

29.12.2016, 12:00 | Lívia Gažová | © 2016 News and Media Holding

Slovenská komora architektov vybrala päť stavieb, ktoré Slovensko budú reprezentovať v medzinárodnej súťaži architektúry Mies van der Rohe Award 2017. Pozrite si pozoruhodné realizácie, ktoré sa dostali medzi nominovaných a zaraďujú sa tak medzi najkvalitnejšie v Európe.

  • Tlačiť
  • 1

Do výberu 356 stavieb z celej Európy sa dostalo päť slovenských projektov realizovaných v posledných dvoch rokoch. Jeden z nich, komunitné centrum navrhnuté slovenskými architektmi, stojí v Čechách. Medzi nominovanými nájdeme aj netradičný rodinný dom z Bernolákova, bratislavský obytný komplex, most na poľských hraniciach a skromnú drevenú kaplnku v lesoch pri Poprade.

1. Kaplnka Vzkriesenia v Poprade-Kvetnici, architekt Samuel Netočný

Malá poľná kaplnka, bez okien, bez dverí, je zakončením krížovej cesty vedúcej od historizujúcich budov kúpeľov Kvetnica k súčasnej architektonickej forme na vrchu s príznačným názvom Krížová. Iniciátor návrhu Samuel Netočný v nej zhmotnil svoj zážitok z púte do Santiaga de Compostela, a zároveň dal aj ostatným zámienku navštíviť a objaviť lesy, ktoré síce nie sú Tatrami, ale sú dôležitou súčasťou mesta Poprad. Problematika urbanizovania krajiny, prepájania mesta s prírodou a vytváranie cieľov - alternatív k zrubovým vyhliadkovým vežiam či vrcholovým krížom, je motívom opakujúcim sa aj v iných súčasných realizáciách na Slovensku, napríklad na Straníku pri Žiline či v Súľove.

Kaplnka je však zo svojej podstaty viac duchovným miestom, kde obkolesení prírodou citlivo vnímate svoj dych, stromy, zvuky lesa. Stavba sa oslobodzuje od typických prvkov ako veža či oltár, všetko, čo chce povedať, stvárňuje v surovom materiáli a skôr ako vlastná výpoveď ju zaujíma dialóg. Hmota kaplnky je ohraničená drevenými stĺpmi usporiadanými vo viacerých radoch. Pri tichej kontemplácii umožňujú sledovať čas len pomocou hry svetelných lúčov. Kaplnka v Kvetnici, „tichý manifest viery,“ ako v ročenke slovenskej architektúry stavbu opísala Henrieta Moravčíková, umožňuje byť ponorený v sebe a zároveň otvorený svetu, byť vnútri a zároveň súčasťou okolia, byť doplnkom prírody.

Kaplnka v KvetniciZdroj: Samuel Netočný

Kaplnka v Kvetnici je zakončením krížovej cestyZdroj: Samuel Netočný

Kaplnka v Kvetnici má steny z jednoduchých drevených hranolovZdroj: Samuel Netočný

2. Most Sulín - Muszyna-Zegiestow, architekti zerozero

Na prírodné okolie reaguje aj most na slovensko-poľských hraniciach, ktorý prepája obec Zegiestow a obec Sulín, známu najmä prameňom minerálnej vody Sulinka. Regiónu atraktívnemu pre turistov má most pomôcť prilákať návštevníkov, ale aj prepojiť komunity dvoch susediacich pohraničných obcí. Stavba premosťuje rieku a jej záplavové územie, čomu zodpovedá aj rozdielna forma preklenutia - nad riekou je most zaoblený, nad plytkým brehom zasa priamy.

Binárnosť stavby sa prejavuje aj pri bližšom skúmaní. Aj keď na prvý pohľad most nevyniká subtílnosťou, prekvapí príjemným detailom dreveného obkladu vo vnútri železobetónového rámu s jednoduchým stvárnením štátnej hranice a zužujúcim sa profilom. Most zo základných materiálov, medzi ktoré radíme aj umelý kameň – železobetón, vo väčšej mierke komunikuje s prírodnou scenériou okolo, v detaile je prispôsobený vnímaniu človeka, ktorý po ňom prechádza pomaly, pešo či na bicykli.

Most Sulín-Zegiestow zhoraZdroj: Jaroslav Vaľko

Most Sulín-Zegiestow je stvárený v železobetóneZdroj: Daniela Dostálková

Most Sulín-Zegiestow prekvapí dreveným obložením aj detailom stvárnenia štátnej hraniceZdroj: Jaroslav Vaľko

3. Rodinný dom v Bernolákove, architekti Plural

Dvojakosť, materialita a skromné gestá vystihujú aj odvážny rodinný dom v Bernolákove. Stavba nenápadne vstupuje do tradičnej zástavby rodinných domov a na kontext reaguje bez výrazných kompozičných prostriedkov. Rodinný dom rozdeľuje pozemok na prednú a zadnú záhradu, od cesty si udržiava odstup a ešte sa schováva za translucentnú druhú fasádu z polykarbonátu. Tá dom oddeľuje aj neoddeľuje od okolia, schováva ho aj naznačuje jeho obrysy, no najmä vytvára zaujímavé medzipriestory analogické k projektu Brádňanského a Haladu v Alžbetinom dvore.

Dom v Bernolákove je koncentrický, zložený z vnútornej a vonkajšej časti. Kým obytné miestnosti sú usporiadané okolo jedálne v pravidelnej štvorcovej mriežke ako odkaz na Palladiove renesančné vily, medzipriestory okolo obsahujú doplnkové plochy: pátiá, garáž, bazén, sklad. Pátio, ani dom - ani záhrada, poskytuje možnosť prepojenia obytných miestností s exteriérom a ich styk je stvárnený v precíznych detailoch. Okrem toho rieši aj prozaický problém – priamy prechod do záhrady na úzkom pozemku. Stavba nepochybne patrí medzi to pozoruhodnejšie, čo sa na Slovensku za ostatné roky postavilo.

Rodinný dom v Bernolákove je skrytý za fasádou z polykarbonátuZdroj: Daniela Dostálková

Rodinný dom v Bernolákove - pohľad zo záhradyZdroj: Daniela Dostálková

Rodinný dom v Bernolákove - pohľad do pátiaZdroj: Daniela Dostálková

Rodinný dom v Bernolákove - detail bazénaZdroj: Daniela Dostálková

Rodinný dom v Bernolákove - priame spojenie s exteriéromZdroj: Daniela Dostálková

4. Obytný komplex Villinki v Bratislave, PMA architekti

Model bývania vo veľkomestskom kontexte zasa ukazuje obytný komplex Villinki na Starých gruntoch. Štyri bytové domy na spoločnej garáži sú v svahovitom teréne usporiadané šachovnicovo, a tak každému domu poskytujú výhľady na okolie aj priestory vnútrobloku. Práve dôraz na verejné priestory a ich program je to, čím súbor vyniká. Hlavná kompozičná os je tvorená priestorom pre peších, ktorý ústi do malého parku na konci parcely.

Vďaka existujúcemu svahu sa priestory medzi budovami predelili schodiskami a terasami, a tvoria tak malé zákutia. Priestory v parteri sú určené komerčným prevádzkam a dokonca škôlke, čo je spolu s peším pohybom v rámci územia v automobilizovanej Bratislave nezvyklé a o to chvályhodnejšie riešenie.

Obytný komplex VillinkiZdroj: Tomáš Manina

Obytný komplex Villinki je postavený v svahovitom teréne na Starých gruntochZdroj: Tomáš Manina

Obytný komplex Villinki vyniká predovšetkým kvalitou verejného priestoruZdroj: Tomáš Manina

5. Komunitné centrum Máj v Českých Budějoviciach, SLLA architekti

Téma humanizovania sídlisk a dopĺňania chýbajúcej infraštruktúry silne rezonuje aj v projekte slovenských architektov, ktorí sa zúčastnili súťaže na vybudovanie komunitného centra na sídlisku v meste České Budějovice. Objekt je určený pre služby sociálnej starostlivosti zameranej najmä na deti. Autori sa rozhodli čo najviac otvoriť budovu a vytvoriť priestor vhodný na neformálne sociálne aktivity – priebežné pavlače. Poloverejné priestory po obvode spolu s popínavými rastlinami zároveň tvoria prirodzené tienenie prevádzkam za sklenou fasádou.

Prepájanie sociálnych aktivít vnútri budovy a vonku na sídlisku architekti jasne definovali ako kľúčové pre správne fungovanie komunitného centra. Námestie je preto systémom pavlačí a schodísk priamo spojené s celou budovou, dostať sa dá až k ihrisku pre loptové hry umiestnenému na streche stavby. Navonok chladné materiály, betón a sklo, svojim dobrým usporiadaním lákajú k objavovaniu a socializácii. Za tento koncept bola stavba ocenená v roku 2015 cenou Cezaar. Teraz zabojuje o prestížne európske ocenenie.

Komunitné centrum Máj v Českých BudějoviciachZdroj: SLLA architekti

Komunitné centrum Máj v Českých Budějoviciach má ihrisko na strecheZdroj: SLLA architekti

Komunitné centrum Máj v Českých Budějoviciach - pavlačZdroj: SLLA architekti

Cena Mies van der Rohe sa udeľuje najlepším európskym stavbám dokončeným za ostatné dva roky. Od roku 1987 ju organizuje Nadácia Mies van der Rohe a Európska únia. Hlavným cieľom súťaže je prezentovať súčasnú európsku architektonickú scénu, upozorniť na pozoruhodné riešenia, uznať prácu profesionálov, ale aj klientov, ktorí podporujú vznik inovatívnej architektúry.

Porota Mies van der Rohe Award následne rozhodne o štyridsiatke projektov, ktoré sa dostanú do užšieho výberu a v apríli z nich vyberie päť finalistov. Slávnostné udeľovanie Ceny Európskej únie za architektúru sa uskutoční v máji, v slávnom pavilóne architekta Ludwiga Mies van der Rohe v Barcelone. V minulom roku sa prvé miesto ušlo filharmónii v Štetíne. V tomto roku boli do súťaže premiérovo nominované aj stavby z Gruzínska, Moldavska a Ukrajiny.

Neprehliadnite

  • Tlačiť
  • 1

Tagy Jednotka, Markíza, RTVS, sledovanosť, TV Joj, V siedmom nebi, vianoce 2016