Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Predaj bytu - predsudky alebo dôvera

01.03.2013, 11:00 | Martin Čapo

Martin Čapo: Ľudí, ktorí predávajú alebo kupujú sami, je na Slovensku dramaticky viac

  • Tlačiť
  • 24

Martin Čapo

Martin Čapo

O blogu

Riaditeľ realitnej kancelárie Riešime bývanie.

Všetky články autora

Rezignácia

Možno namietať, že služby realitného makléra sú na našom trhu nadbytočné. Veľa z vás, ktorí majú aké také schopnosti a dostatok času dokáže predať alebo kúpiť nehnuteľnosť bez toho, aby k tomu využili služby realitného makléra či kancelárie. A nie je to len slovenské špecifikum. Aj v zahraničí, kde je realitný maklér uznávaná a dobre platená služba, sú ľudia, ktorí svoju nehnuteľnosť predávajú alebo kupujú úplne sami. Mnohí z nich sa následne stanú sami realitnými maklérmi.

V našich podmienkach je však ľudí, ktorí predávajú alebo kupujú sami, dramaticky viac. Hlavný dôvod nie je ani tak, že by sme boli šikovnejší národ (čomu sa nedá, veď sa len pozrime na akýkoľvek svetový rebríček), ale skutočnosť, že na neustále organicky sa vyvíjajúcom trhu realitných sprostredkovateľov nikto nevie, ktorý maklér akú úroveň služieb ponúkne. Najjednoduchším rozhodnutím je potom radšej sa realitnému maklérovi úplne vyhnúť, resp. mať s nimi skôr rezervovaný vzťah (aby sa prípadne dalo zachrániť to, čo by on mohol pokaziť).

Je to však len prvoplánové rozhodnutie. Čo sa zdá na prvý pohľad rozumné je v skutočnosti krátkozraké a neefektívne.

Dôvera

Cesta k tomuto poznaniu môže trvať niekomu dlhšie, niekto ju nezdolá vôbec, ale niekto odloží predsudky a začne vzťah dôverou. Rozhodnutie o výbere realitného makléra je v takom prípade najdôležitejším v realitnej transakcii s priamym dopadom na finálny výsledok – úspech kúpy, predaja.

Prvým najspoľahlivejším indikátorom budúcej kvality služby makléra sú jeho referencie. Ak ste sa poradili so svojim okolím a získali ste jeden či dva overené kontakty, máte pravdepodobne vyhraté. Osobná skúsenosť niekoho z vašich známych síce nie je sto percentnou zárukou, ale dôveryhodnejší zdroj už asi neexistuje. Ak náhodou nemáte to šťastie, skutočne dobrý realitný maklér buduje svoje meno a má za sebou zrealizované obchody a klientov, ktorých referencie a dokonca aj kontakty veľmi rád sám odprezentuje. Na stránke kancelárie, v sociálnych sietiach a podobne. Žijeme v globálnej dedine a naša reputácia je na internete veľmi ľahko overiteľná.

Druhým spoľahlivým indikátorom sú výsledky maklérovej práce. A nehovorím tu o oceneniach tipu „maklér mesiaca“, pretože tieto o jeho kvalitách až tak veľmi nevypovedajú. Myslím tým drobné detaily ako napr. spôsob fotenia nehnuteľností a písania textov, jeho spôsob vystupovania a mailovej alebo telefonickej komunikácii. Sledujte inzeráty a stránky, ktoré vás zaujmú, zúčastnite sa obhliadok s vybranými maklérmi a overte si ich prácu v reálnom prostredí.

Tretím spôsobom, ako posúdiť parametre realitného makléra sú správne otázky a ešte správnejšie odpovede. Otázka „aká je výška vašej provízie“ vám síce môže v podobe argumentácie odhaliť čo-to o maklérovych predajných schopnostiach, je ale pravdepodobné, že sa až tak veľa nedozviete. Čo by ste sa určite mali opýtať sú otázky, ktoré odhalia jeho skúsenosti, znalosti a spôsob práce. Ako dlho robíte túto prácu? Koľko podobných nehnuteľností/obhodných prípadov ste zrealizovali? Kedy ostatný krát a ako? Čo by ste navrhli v mojom prípade? Ako vidíte aktuálne trh, konkurenciu, klientov?

Nakoniec dôjde na to ľudské. Každý z nás podprahovo cíti, komu by vedel dôverovať. Ak vám čosi nesedí, hoci len kdesi pod povrchom, je to dôvod na opatrnosť. Obzvlášť na osobnom stretnutí je neverbálna komunikácia makléra pomerne ľahko čitateľná a v kombinácii s otázkami odhalí, či je tento človek autentický, úprimný a dôveryhodný.

Ak si pozriete stránky najväčších realitných kancelárií v zahraničí, aj tie, napriek tomu, že fungujú na trhu, kde až tak veľmi nemusia obhajovať svoju existenciu, ponúkajú svoje služby zákazníkom nenútene. Dávajú právo rozhodnúť sa do rúk svojich potenciálnych klientov. Oni sa rozhodujú. Realitná kancelária im iba ochotne poskytne pomoc v prípade, že ju potrebujú : „Dovoľte aby vám jeden z našich skúsených maklérov pomohol.

  • Tlačiť
  • 24

Tagy Blog Martina Čapa, Kvalita realitných služieb, Názory, Realitné názory