Keď v roku 2006 spoločnosť Lordship prezentovala projekt prestavby Kamenného námestia, všetko vyzeralo ako hotová vec. Slovensko zažívalo obdobie konjunktúry a týždeň čo týždeň sa ohlasovali nové developerské projekty. Hlad po novom bývaní, obchodných priestoroch či kanceláriách bol veľký. A projekt Kamenného námestia do tohto obdobia pekne zapadal.
Developer chcel v centre mesta zbúrať hotel Kyjev i obchodný dom a na ich mieste postaviť dvojicu hotelov, polyfunkčnú budovu i nový obchodný dom. Počítalo sa s vybudovaním štvorpodlažného podzemného parkoviska i promenády s parkom. Odvážne boli nielen stavebné plány, ale aj čas realizácie. V roku 2006 hovorila spoločnosť o tom, že otvorené by chceli mať pred Vianocami 2009. Rozpočet investor vyčíslil na šesť miliárd slovenských korún.
Od prvotných plánov ubehlo už desaťročie, v lokalite sa toho veľa nezmenilo. Hotel Kyjev je zatvorený, obchodný dom vyzerá stále rovnako, okolie pustne. Jedinou výnimkou je akási gastroulička, ktorá vznikla pred Tescom.
Neprehliadnite
-
Nové Kamenné námestie predstavia do roka
Vlastníci pozemkov s mestom vyhlásia medzinárodnú súťaž na jeseň -
Lordship a Tesco sa spojili pri obnove Kamenného námestia
Firmy vlastniace väčšinu pozemkov budú spolupracovať, mesto odložilo predaj na leto -
Lordship ukázal možnosti Kamenného námestia
Urbanistická štúdia sa vydáva po historickej stope územia
Naposledy sa o lokalite vo veľkom hovorilo v máji 2014. Práve vtedy totiž dvaja najväčší vlastníci pozemkov na Kamennom námestí podpísali dohodu o spolupráci. Lordship a obchodný reťazec Tesco Stores SR sa v nej zaviazali, že pri obnove priestoru v centre mesta budú postupovať spoločne.
„Ako najtransparentnejší spôsob verejnej diskusie o podobe priestoru vnímame verejnú medzinárodnú urbanisticko-architektonickú súťaž,“ konštatoval vtedy partner Lordship pre Slovensko a Česko Juraj Šaštinský.
Predstavu nového usporiadania námestia mal developer predstaviť v roku 2015. Nestalo sa tak. Za ten čas sa v spoločnosti vymenil majiteľ. V developerských kruhoch sa začalo hovoriť o tom, že developer chce pozemky predať. Lordship tieto informácie dnes razantne odmieta. „Projekt sme neponúkali iným developerom za účelom exitu Lordshipu z lokality,“ hovorí pre TREND Reality senior development manažér spoločnosti Lordship Peter Schmidt.
Podľa jeho slov stále prebiehajú prípravné práce. „Projekt Lordship Kamenné námestie je v projektovej príprave pre územné rozhodnutie,“ vysvetľuje P. Schmidt.
Kamenné námestie - ilustračné fotoZdroj: SITA/Marián Peiger
Problémom je aj to, že námestie ešte nemá určenú konkrétnu podobu. „Uvedomujeme si, že nájsť konsenzus ohľadne budúcej podoby Kamenného námestia bude zložité a vyžaduje si spoluprácu všetkých dotknutých strán. Preto sme sa rozhodli v spolupráci s Úradom splnomocnenca vlády SR pre rozvoj občianskej spoločnosti a Inštitútom pre dobre spravovanú spoločnosť pristúpiť k projektu NP PARTI (Národný projekt participácie, pozn. red.),“ vysvetľuje hovorkyňa primátora Bratislavy Ivana Skokanová.
Cieľom tejto spolupráce má byť naplánovanie budúcej podoby Kamenného námestia za účasti samosprávy, obyvateľov, tamojších podnikateľov i vlastníkov nehnuteľností. „Projekt by mal odštartovať začiatkom roka 2017,“ konštatuje I. Skokanová.
Aj keď v prípade Kamenného námestia existujú rôzne vizualizácie či urbanistické riešenia, žiadna z nich už nie je aktuálna. Hlavná náplň sa však nemení. „Počítame so vznikom nových rezidenčných, obchodných i kancelárskych priestorov. Samozrejme, pri dostatočnom vyriešení kapacít podzemného parkovania a dynamickej dopravy v našom území,“ naznačuje hlavné využitie P. Schmidt.