Prosíme ctených čitateľov, aby nasledujúcu správu brali s rezervou. Jej obsah súvisí výlučne s prvým aprílom.

Dlhé spory o ďalšej podobe bratislavského Starého mosta napokon rieši vyšší územný celok. Nebude súťaž, ani rekonštrukcia, najstarší most napokon len namaľujú na bielo po vzore mosta Apollo. Počíta sa však aj s využitím na rekreáciu, vláčikom, ako i domovom pre čajky.

Najväčšiu časť nákladov zhltne nová maľovka. Starý náter sa má čiastočne oškriabať, pre zachovanie autenticity sa počíta so zakonzervovaním niektorých zhrdzavených miest. „Vypočuli sme hlas pamiatkarov z ministerstva kultúry,“ dôvodí zdroj zo samosprávy. Podľa neho tak má projekt zo strany štátu zelenú, ochranári chceli pôvodne zachovať celý most.

Starý most napokon len natrú

Most ma v súčasnosti statické problémy, ktoré súvisia najmä s jeho preťaženosťou a váhou vozovky. Uzavreli na ňom aj individuálnu dopravu. Nový projekt nedostatky rieši vytrhaním kusov asfaltu a ich nahradením drevom z chodníka pre peších. Vytrhaný asfalt sa použije na opravu výtlkov v meste po tuhej zime.

Na chodníku pre peších a cyklistov drevo neostane, zachová sa len konštrukcia. V prípade potreby sa bude dať prerúčkovať po zábradlí. Bratislava tak získava ďalšie možnosti pre rekreáciu.

Bezpečnosť pre stabilitu mosta prinesie aj protipovodňová ochrana. Všetky piliere sa oboženú betónovým múrom proti tisícročnej vode. Projekt je súčasťou ochrany na nábreží, použije sa nadbytočný materiál. Problematická šírka medzi piliermi sa meniť nebude, natrú sa však taktiež. Medzinárodné plavebné predpisy síce spĺňať nebudú, ale aspoň to bude krajšie, tvrdí kraj.

Projekt je ohľaduplný aj k sťahovavým vtákom, pracovníci pripravia hniezda pre čajky prelietavé. Zvýrazní sa tým funkcia rieky, hlas čajok má spolu s T-Com plážou na petržalskom nábreží prispieť k vytvoreniu prímorskej atmosféry. Pôjde však len o takzvané štartovacie bývanie pre mladé čajky, ktoré potrebujú prvé hniezdo a nie sú dostatočne skúsené vo výstavbe. „Možnosti čajok nájsť a postaviť obydlie sú v čase krízy taktiež obmedzené,“ vysvetľuje zástupca kraja.

Existujúce koľaje nahradia novými s menším rozchodom. Kraju sa totiž podarilo lacno získať vyradený vláčik od kolotočiarov, ten plánuje použiť na hromadnú dopravu. Vláčik však nebude zastavovať, nastupuje sa doň za jazdy.

Nový náter má byť len dočasným riešením havarijného stavu Starého mosta. Neskôr sa má bez súťaže vybrať najlepší projektant a hlasovať o novej podobe. V horizonte desiatich rokov sa počíta s architektonickou súťažou a následnou rekonštrukciou. „Dovtedy budú most skrášľovať aj muškáty položené na zábradlí,“ uzatvára náš zdroj. O ich farbe sa rozhodne formou sms hlasovania.

Ilustračné foto - Flickr