Články označené ako BrandCom sú pripravené a publikované v spolupráci s komerčnými partnermi. Hoci redakcia TRENDU nie je ich autorom, ich obsah považuje za prínosný pre čitateľa a preto umožnila ich publikovanie. Viac o BrandCom

Viete si správne vybrať makléra?

02.11.2011, 08:45 | Rastislav Štalmach

Rastislav Štalmach: Pri návšteve realitnej kancelárie si pripravte celý zoznam otázok

  • Tlačiť
  • 29

Blog Rastislava ŠtalmachaBlog Rastislava Štalmacha

Dvadsať rokov pracuje v obchode, financiách a realitách. V roku 2006 založil a vedie úspešnú slovenskú realitnú spoločnosť - ARCHEUS celoslovenská sieť realitných kancelárií. Každá kancelária je samostatný právny subjekt fungujúci na princípe franšízingu. Zároveň je členom predsedníctva NARKS (Národná asociácia realitných kancelárií Slovenska) a jej školiteľom. Prečítajte si aj ďalšie blogposty.

Každým dňom sa utvrdzujem, že vybrať si tu „správnu“ realitnú kanceláriu je prvým najdôležitejším krokom pri predaji nehnuteľnosti. Veľa klientov si to uvedomí až keď je zložená záloha a realitná kancelária respektíve jej realitný maklér nevie čo ďalej, pretože to robí druhý krát v živote a netuší čo znamená slovo kvitancia, pričom mu nemá kto pomôcť a poradiť.

Odporúčania:

V prvom rade by som si overil realitnú kanceláriu na internete a sociálnych sieťach. Dnes je oveľa jednoduchšie získať referencie a nájsť si skutočného odborníka, ktorý vám pomôže a poradí. Nikdy predtým nebolo viac možnosti ako si overiť kto ma bude zastupovať a aké mu poskytnem právomoci pri sprostredkovaní predaja respektíve prenájmu nehnuteľnosti.

Prezrel by som si ako vyzerá webová stránka, či sú nehnuteľnosti ľahko vyhľadateľné a aktuálne. Spoločnosť, ktorá neinvestuje do nových spôsobov marketingu len ťažko ponúkne nové nápady pri predaji nehnuteľnosti, s čím priamo súvisí aj rýchlosť predaja.

Dôležitá je história spoločnosti, ako dlho je na trhu a aké sú skúsenosti a odbornosť  realitných maklérov respektíve ich mentora. Taktiež priestory v ktorých funguje sú obrazom úrovne akú môžete očakávať pri spolupráci.

Právne služby v cene a možnosť sprostredkovania hypotekárneho úveru pre kupujúceho je veľmi dôležitá služba, ktorú by mala kvalitná realitná kancelária poskytovať či už externe alebo interne.

Samostatnou kapitolou na ktorú by som sa zameral, sú ľudia ktorí pracujú v realitnej kancelárií. Aký majú „prístup“ ku klientovi. Spôsob komunikácie (telefonická, mailová, osobná) presnosť pri dohodnutom termíne, zodpovednosť. Veľa zohrávajú sympatie a prvý dojem. Ako prvú by som si položil otázku: Kúpil by som si nehnuteľnosť od tohto človeka? Je dôveryhodný? Ďalšia otázka by sa mala týkať inzercie a systému práce.

Položte aj tieto otázky:

Kde všade budete moju nehnuteľnosť ponúkať? Budú to platené portály alebo iba tie zadarmo? Aká je návštevnosť vašej webovej stránky? Bude moja nehnuteľnosť aj v papierovej inzercii a ako často? Akú veľkú máte vlastnú databázu potenciálnych záujemcov?

Spýtal by som sa aj, či je konkrétna realitná kancelária, respektíve realitný maklér členom nejakej asociácie alebo združenia. Ak áno, tak akej a aké boli požiadavky na vstup do tejto skupiny ako si to môžem overiť.

Spomínam to preto, lebo spoločnosť ktorá je členom asociácie alebo združenia. s najväčšou pravdepodobnosťou musela splniť určité podmienky a je väčšia pravdepodobnosť že bude robiť korektný obchod.

V prípade, že si už vyberiete s kým budete spolupracovať, odporúčam dohodnúť si podmienky spolupráce a to písomnou formou, aby nedošlo k nedorozumeniam, ktoré často vznikajú až po zrealizovaní obchodu. Väčšinou je to ohľadom kúpnej ceny, doby trvania zmluvy, výšky provízie a toho, čo mal kto urobiť a kto čo zaplatiť. Jednoducho podľa hesla: „Co je psáno, to je dáno.

Na záver jeden tip:

Tak ako existuje verejný zoznam neplatičov, navrhujem zoznam realitných maklérov a kancelárií s komentármi ich práce ako negatívnej tak aj pozitívnej. Ideálne by to bolo na nejakom realitnom portály.

  • Tlačiť
  • 29

Tagy Blog Rastislava Štalmacha, Názory, Realitné názory